Friday, August 13, 2010

Tabiat suka adu domba burukkan imej Umno

oleh: Mat Zain Mat Isa

Patutlah mana-mana khalayak politik yang pernah menjadi mangsa fitnah dan konspirasi politik Umno sukar memaafkan parti Melayu itu. Para pemimpinnya dinilai terlalu ego untuk belajar daripada kesilapan. Mereka juga terlalu bebal untuk mengusahakan suasana lebih kondusif bagi mengendurkan kebencian pihak lain terhadapnya.

Kita biasa melihat ada orang tiba-tiba jadi geli-geleman bila disebut nama parti tua itu. Ada pula yang terus meludah, ada yang loya dan nak termuntah apabila mendengar orang memuji dan menyanjung Umno. Malah ada telinga yang berdesing dan serta-merta bertukar merah bila mendengar kalimah ‘Umno’ dituturkan.

Ada juga yang tidak keberatan menggelarkan Umno dengan berbagai nama dan sifat. Kita pernah mendengar kalangan bekas pemimpin Umno sendiri menggelarkan parti mereka tinggalkan itu sebagai pengkhianat bangsa, perompak harta negara, penggadai tanahair, penoda kesucian agama, parti rasuah, parti pecah-belah dan berbagai lagi.

Di masa wujudnya Parti Melayu Semangat 46 (S46) dulu, istilah “mahkluk perosak” sangat laris digunakan sebagai gantinama pemimpin tertentu dalam Umno. Malah ada seorang pemimpin S46 Kedah tergamak melabelkan parti ditinggalkannya itu sebagai “dajai”. Walau pun pemimpin tersebut kemudiannya kembali untuk mati di dalam parti “dajai” itu, ucapannya itu kekal dalam ingatan semua pihak yang mendengar dan menyebarkannya.

Kenapa orang yang ada masalah dengan Umno sukar menjernihkan hubungan dengan parti itu? Mengapa pula setiap yang marah dengan Umno mudah hilang sabar dan sukar mengawal lidah untuk menghamburkan kata-kata kesat terhadap pemimpinnya?

Antara punca utama ialah tabiat buruk dimiliki para pemimpin parti itu sendiri. Umno dipenuhi, dari peringkat bawahan hingga peringkat tertingginya, oleh pemimpin yang payah mengakui kesilapan sendiri di samping hanya tahu melihat kesalahan pihak lain.

Di samping itu, otak mereka ini sudah dihipnotis untuk menganggap hanya apa yang dibuat Umno sebagai betul, manakala apa dibuat parti-parti lawan semuanya tidak betul. Sehinggakan apabila ada parti lain yang menyatakan sesuatu yang bertepatan dengan apa yang diperjuangkan Umno, ia diolah penuh sinis dan prasangka.

Kita menilai kenyataan beberapa pemimpin Umno mengulas pendirian PAS berhubung isu diskaun untuk pemilikan hartanah oleh Bumiputera minggu lalu rata-rata diselubungi sikap ego dan tabiat buruk sebegitu. Biar pun keseluruhan mereka memuji ketegasan Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang mempertahankan hak orang Melayu dalam kes berkenaan, ulasan dan reaksi para pemimpin Umno itu tidak terlepas dari kata-kata memperlekeh PAS disulami niat mengadu domba sesama parti anggota Pakatan Rakyat (Pakatan).

Kebanyakan media cetak pada Sabtu (7 Ogos) memetik kenyataan Abdul Hadi bahawa hak dan keistimewaan orang Melayu serta Bumiputera perlu dikekalkan, termasuk dasar pemberian diskaun dalam pemilikan hartanah.

Beliau dipercayai mengulas cadangan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara daripada DAP, Tony Pua agar kerajaan memansuhkan dasar pemberian diskaun kepada Bumiputera dalam pemilikan hartanah komersial dan mewah di Selangor.

Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah antara pemimpin paling awal mengeksploitasi reaksi Abdul Hadi itu. Beliau bukan sahaja menganggap kenyataan Presiden PAS itu amat tepat, malah mengucapkan terima kasih dan tahniah di atas ketegasan itu.

Malangnya, pujian Muhyiddin tidak terhenti di situ. Beliau juga tidak terlepas dari tabiat pemimpin Umno yang suka mengadu domba. Perbezaan pendirian antara Tony dan Abdul Hadi itu dimanipulasi untuk melaga-lagakan pula dua parti anggota Pakatan itu.

Beberapa pemimpin Umno lain ikut mengulas. Ada yang secara jahat menilai ketegasan Abdul Hadi itu sebagai isyarat kepada ahli PAS agar menolak DAP yang dilabel parti perkauman. Ada pula menafsirkan kelantangan Tony tadi sebagai bukti DAP menjadikan parti rakan Pakatan, termasuk PAS hanya sebagai ‘kuda tunggangan’.

Sudah jelas sifat durjana Umno, bukan? Ia sengaja meletakkan PAS dalam keadaan serba salah. Ibarat kata pepatah, ditelan mati emak, diluah mati bapa.

Umno sengaja menyulitkan PAS menyatakan pendirian terhadap isu-isu berhubung hak dan kepentingan Melayu. Di saat ia begitu merenyam mahukan PAS berpadu dan bekerjasama dengannya, Umno bukan sahaja tidak membantu memperbaiki persepsi negatif ahlinya terhadap PAS, malah juga memburukkan lagi imej Umno di kalangan ahli PAS.

Justeru tidak hairan lah jika sebarang pelawaan Umno untuk mengajak parti lain bersatu dan bekerjasama, sama ada atas nama bangsa Melayu mahu pun agama Islam, mentah-mentah ditolak orang. Umno sendiri terlalu bangang dan tidak pandai menjaga tutur bahasa, menyebabkan jumlah orang yang meluat dengan parti itu semakin bertambah hari ke hari.

Dapat kita bayangkan, andaikata PAS membisu dan tidak bersuara mempertahankan hak Melayu itu, Umno lah juara mencanangkan kononnya PAS mengkhianati bangsa sendiri. Sebaliknya, apabila PAS berpendirian mengekalkan hak itu, Umno memutarbelitnya pula untuk memberi gambaran seolah-olah tindakan PAS itu memungkinkan perpecahan di kalangan parti-parti Pakatan.

Memang patut pun bekas pemimpin S46 Kedah dulu labelkan parti itu sebagai parti “dajai”!

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1564, 13 Ogos 2010 di ruangan 'kolumnis', F16 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment