Sunday, August 22, 2010

Hishammuddin bakal serah Terengganu dalam gagal


Oleh: Mat Zain Mat Isa

BUAT kali yang entah ke berapa Naib Presiden Umno, Dato’ Seri Hishammuddin Hussein mengulangi lagi seruan agar para pemimpin Umno Terengganu berhenti berbalah sesama sendiri atau terpaksa berdepan kemungkinan parti itu ditolak rakyat.

“Saya percaya orang ramai pun sudah bosan melihat kita (pemimpin Umno Terengganu) berkelahi sesama kita. Kita ada banyak lagi kerja untuk membina negara kita yang semakin sempit dan mencabar,” katanya, sepertimana dipetik media tempatan Terengganu, Isnin (16 Ogos).

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu (BPUNT) di Kuala Terengganu, pada Ahad. Pelantikan Hishammuddin untuk mengemudi Umno Terengganu adalah sebahagian penyusunan semula organisasi parti itu yang diumumkan Presidennya, Dato’ Seri Najib Razak, pada April 2009. Ia dibuat di atas asas meleraikan kekusutan dan memulihkan pergolakan dalaman melanda Umno negeri itu.

Hishammuddin mengambilalih jawatan itu daripada Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said. Ahmad yang juga Ketua Umno Bahagian Kemaman dilantik sebagai Pengerusi BPUNT pada 14 Jun 2008 menggantikan bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh. Bagaimana pun, parti dan kerajaan dipimpinnya tidak pernah sunyi dari digugat dan digigit oleh kalangan pemimpin sesama parti, terutama yang tidak dapat menerima pelantikan beliau sebagai peneraju kedua-dua organisasi itu.

Pada zahirnya semua pihak dalam Umno Terengganu menyambut baik pelantikan Hishammuddin dulu. Apabila Ahmad menjadi bahan pertikaian kalangan pemimpin negeri itu sendiri, sudah tentu penyelesaian terbaik ialah mengalihkan jawatan itu kepada orang lain.

Bagaimana pun, setelah lebih 15 bulan diberi tanggungjawab mengetuai Umno negeri berkenaan, terbukti kata sambutan dan aluan diterima Hishammuddin dari semua anak buahnya tidak ubah ibarat sekadar “menanam tebu di tepi bibir”. Hakikat sebenarnya, tidak semua mereka menerima baik kehadiran Hishammuddin. Apatah lagi keterbatasan waktu beliau berada di Terengganu dinilai satu pihak sebagai memberi banyak kelebihan kepada Ahmad selaku timbalannya dalam menentukan gerakerja parti di peringkat negeri.

Ertinya kehadiran Hishammuddin yang diharapkan sebagai pendamai dua kumpulan berseteruan itu tidak berjaya mencapai hasrat asalnya. Akhirnya, kumpulan yang tidak berpuas hati itu bukan sahaja melontarkan peluru ke arah Ahmad, tetapi turut mensasarkan Hishammuddin.

Luahan perasaan Hishammuddin Ahad lalu sudah tentu tidak membayangkan kepuasan hatinya berhubung perkembangan itu. Berdasarkan seruan sama yang diulang-ulang itu, tiada siapa pun yang akan percaya jika dikatakan bahawa masalah dalaman Umno Terengganu telah selesai, atau pun setidak-tidaknya menghampiri jalan damainya.

Beberapa insiden terbaru yang didedahkan kepada umum membuktikan pergolakan parti itu tidak pernah bertambah baik. Di Marang, seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) yang juga timbalan ketua Umno bahagian itu menyerang bekas ketua Umno bahagian itu yang kini dilantik senator dan dipertanggungjawab mengendalikan peruntukan pembangunan untuk Parlimen Marang.

Dalam bahasa agak sinis, Adun berkenaan meminta kerajaan menimbangkan pengagihan peruntukan pembangunan di peringkat Parlimen ke setiap Dun. Beliau mendakwa sehingga kini peruntukan pembangunan Parlimen tidak “tumpah” ke Dun, menyebabkan peruntukan diperolehi Adun-Adun terhad.

“Tetapi apa yang terjadi sekarang, peruntukan itu diberikan kepada mereka yang bertanggungjawab menjaga kawasan Parlimen ini, tetapi wang itu tidak diagihkan kepada kawasan Dun. Jadi kita tidak tahu duit itu ke mana (dibelanjakan),” kata Adun berkenaan, sepertimana dipetik akhbar tempatan Terengganu, awal Julai lalu.

Cerita yang berlaku dalam Umno Bahagian Setiu pula memang lebih menggemparkan. Kumpulan yang tidak sehaluan dengan ketua bahagian mengambil kesempatan atas kehadiran Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin merasmikan mesyuarat Umno bahagian mereka bulan lalu untuk menyatakan sikap itu. Mereka ini, termasuk empat Adun memboikot mesyuarat tersebut, sehingga menimbulkan rasa kecewa dan kesal yang amat pada Muhyiddin.

Tidak syak lagi keengganan mereka hadir meraikan kedatangan pemimpin nombor dua parti dan kerajaan itu memberikan kesan amat buruk kepada Umno. Bagaimana pun, Majlis Tertinggi Umno yang membincangkan tindakan mereka gagal memutuskan sebarang tindakan disiplin.

“Kita tidak ambil tindakan (terhadap Umno Setiu) kerana kalau mahu ambil tindakan, banyak lagi bahagian lain kena ambil tindakan,” ulas Hishammuddin, Ahad lalu.

Memang benar apa diakui beliau itu. Umno Terengganu bukan sahaja berdepan masalah perpecahan di Setiu, malah keadaan serupa turut berlaku di hampir semua bahagian lain.

Dalam keadaan sebegitulah, kedengaran suara menuntut agar kepemimpinan Umno negeri diserahkan kembali kepada pemimpin tempatan. Antara bahagian mengusulkan perkara itu ialah Kemaman yang diterajui Ahmad sendiri.

Ditakdirkan MT Umno mengambil keputusan selari dengan usul berkenaan, maka mahu tidak mahu Hishammuddin perlu akui bahawa beliau terpaksa menamatkan tugasnya di Terengganu dalam kegagalan. Misinya melaksanakan pelan damai di negeri itu tidak menampakkan hasil positif.

(Artikel ini disiarkan laman harakahdaily.net pada 22 Ogos 2010. Ia dipetik laman detikdaily.net/ pada hari sama, diikuti laman wargamarhaen.blogspot.com dan kerabubersuara.blogspot.com/ pada 23 Ogos 2010)

No comments:

Post a Comment