Sunday, May 23, 2010

BN rebah di Sibu kerana ia gagal berubah

Oleh: Mohd Nasir Awang

Tidak syak lagi kekalahan Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sibu, Ahad (16 Mei) lalu adalah tamparan amat mengaibkan buat parti itu. Implikasi penolakan rakyat Sibu terhadap parti penguasa negara itu mengundang berbagai andaian dan pemerhatian, khususnya berhubung isyarat politik dan implikasinya terhadap perkembangan politik negara selepas ini.

Pada PRK itu, calon BN, Robert Lau Hui Yew gagal mempertahankan kerusi milik mendiang bapa sepupunya, Datuk Robert Lau Hoi Chew. Beliau tewas di tangan calon DAP, Wong Ho Leng dengan majoriti 398 undi.

Wong memperolehi 18,845 undi berbanding Lau yang mengutip 18,447 undi. Calon Bebas, Narawi Harun memungut hanya 232 undi dan hilang wang pertaruhan.

Kerusi Parlimen Sibu kosong ekoran kematian Datuk Robert Lau pada 9 April lalu akibat barah. Pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 lalu, mendiang yang juga Naib Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) mengenepikan calon DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk mengekalkan kerusi tersebut buat penggal kelima berturut-turut. Beliau memperolehi 19,138 undi berbanding Wong (DAP) yang mendapat 15,903. Calon Keadilan, Lim Chin Chuang mengutip hanya 812 undi.

Berbekalkan majoriti 3,235 undi itu, banyak pihak menjangkakan BN tidak sukar mempertahankan kerusi Sibu. Beberapa faktor lain seperti penguasaan pemerintahan negeri dan reputasi Sarawak sebagai ‘fixed deposit’ bagi BN sejak sekian lama adalah antara kelebihan yang dianggap memihak parti itu.

Namun apa yang berlaku tidak sealiran dengan jangkaan itu. Tepat sepertimana yang sering dikatakan bahawa politik adalah pentas bagi segala kemungkinan. Kata orang, dalam politik tiada kawan atau lawan yang kekal. Begitulah juga hakikat sokongan para pengundi yang menentukan kalah-menang mana-mana parti.

Biar pun kemenangan DAP di Sibu hanya dengan majoriti dianggap tipis, ia sudah lebih dari cukup untuk memalukan BN di negeri diperintahnya sendiri. Kekalahan itu juga membuktikan banyak perkara yang tidak memihak BN.

Jika kemenangan BN dalam PRK Parlimen Hulu Selangor, 25 April lalu diulas para pemimpin parti itu sebagai bukti rakyat menerima agenda pemerintahannya, maka apakah kini giliran DAP atau Pakatan Rakyat (PR) pula mendakwa sebaliknya?

Hulu Selangor dikatakan tanda rakyat mengiktiraf kepimpinan Dato’ Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri, sekali gus menerima agenda-agenda pemerintahannya terutama konsep 1Malaysia dan Model Ekonomi Baru (MEB) dipeloporinya. Maka apakah Sibu yang dikunjungi beberapa kali oleh Najib sendiri itu membuktikan rakyat menolak kepimpinannya dan segala agenda itu?

BN juga mendakwa kemenangannya di Hulu Selangor petanda rakyat sudah serik dan menyesal menyokong PR lalu kembali mahukan BN. Kononnya rakyat Selangor semakin susah dan melarat di bawah pemerintahan kerajaan negeri pimpinan PR. Maka apakah penolakan rakyat terhadap BN di Sibu pula petanda rakyat hidup melarat di bawah BN dan mahukan PR pula memerintah negeri itu?

Bagi saya kekalahan di Sibu memaksa BN menelan kembali segala keegoan dan justifikasi murahan disebutkan itu. Sebaliknya, ia menggambarkan bahawa segala kempen buruk dan strategi jahat BN gagal menghasut pengundi mengalih sokongan dari PR, khususnya DAP. Rakyat Sibu tidak termakan dengan propaganda tidak bermaruah oleh media dan jentera kempen BN.

Sebaliknya, saya cenderung menyetujui pandangan beberapa pihak bahawa penolakan rakyat Sibu terhadap BN antaranya disebabkan mereka terlalu muak dan naik jelak dengan tabiat buruk BN. Rakyat sudah semakin matang. Mereka menuntut reformasi dan transformasi politik. Mereka tidak suka dikongkong dengan cara gaya politik lama.

Malangnya, BN masih tidak berubah dari tabiat dan gaya lapuk itu. Kempennya disertai manipulasi media secara berat sebelah. Ia kekal dengan tabiat menabur fitnah terlampau terhadap pemimpin parti lawan.

Ia juga mengulangi taktik basi mencemar kredibiliti lawan. Asal ada pilihan raya, maka adalah dakwaan sekian ramai pemimpin dan ahli parti lawan keluar parti. Isu itu sudah jadi taktik murahan.

Dalam keghairahannya memperlekeh wibawa parti lawan, BN tergamak mengguna pakai hujah kebudak-budakan. Di manakah rasionalnya untuk BN mempersoalkan apa yang pembangkang boleh buat berbanding BN selaku parti pemerintah? Apakah BN ingat rakyat terlalu bodoh sehingga tidak mampu membezakan kuasa dan kemampuan antara parti pemerintah dengan pembangkang?

BN juga tidak mengendahkan pandangan pelbagai pihak agar jangan menyalah guna kuasa dan peruntukan kerajaan untuk kempen parti. Rakyat juga tidak suka BN permainkan minda mereka dengan umpan projek segera dan seumpamanya.

Sebaliknya, rakyat yang cerdik akan mempersoalkan keikhlasan BN membantu mereka bila mana secara tiba-tiba ia mempamerkan kebaikan dan keprihatinan. Jika benar BN ikhlas membantu rakyat, mengapa tunggu saat kempen pilihan raya?

Bahkan dalam konteks Sibu, tindakan BN mencurahkan segala macam penyelesaian sebenarnya mendedahkan tembelang kegagalan pemerintahannya. Rupa-rupanya sepanjang negeri itu diperintah BN terlalu banyak tuntutan rakyat yang gagal disantuninya.

Pendekata, rebahnya BN di Sibu besar kemungkinan kerana parti itu gagal berubah. BN gagal meninggalkan tabiat dan perlakuan buruknya yang tidak disukai rakyat. Taktik lapuk, strategi jahat, isu basi dan salah guna kuasa terlampau mengakibatkan rakyat yang cerdik tidak berselera untuk terus bersekongkol dengan parti rakus dan korup itu.

Hakikat ini mengingatkan kita kepada kata-kata Najib kira-kira setahun lalu, “berubahlah, jika tidak kita (BN) rebah”. Amaran itu nampaknya tidak meninggalkan kesan dalam hati pendokong BN, bahkan tidak dihayati Najib sendiri. Akibatnya BN rebah di Sibu dan tidak mustahil bakal rebah di seluruh negara dalam pilihan raya nanti!

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0201, 23 Mei 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment