Sunday, February 28, 2010

Perihal kenderaan bocor, telaga buruk dan seruan Muhyiddin

Oleh: Mohd Nasir Awang

Ketara benar perasaan tidak senang para pemimpin Barisan Nasional (BN) apabila Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, mengibaratkan parti mereka seperti “kenderaan sedang bocor”. Mereka tampil dengan berbagai hujah balas dan logik politik bagi menyanggah analogi yang amat memalu dan mempersendakan BN itu.

Sudah menjadi resam dunia politik, setiap hujah pihak lawan tidak akan dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa sebarang serangan balas. Amat pantang bagi orang politik mengaku kalah, walau pun mereka tahu hujah lawan itu benar.

Membiarkan serangan musuh menguasai pemikiran rakyat ibarat menerima kekalahan sendiri. Dalam apa keadaan pun, orang politik tidak akan sama sekali mengaku kalah.

Bertolak daripada prinsip mempertahankan ego politik itulah kita sering dapati orang politik sanggup memutar belit fakta atau mereka cipta hujah berhubung sesuatu isu. Di antara pendekatan paling lumrah ialah memulangkan paku buah keras atau cuba meletakkan pihak lawan dalam keadaan “mengata dulang paku serpih”.

Sebab itu tidak menghairankan apabila ada pemimpin BN mengibaratkan perjuangan Pakatan Rakyat (PR) kini umpama mengajak rakyat jatuh ke dalam “telaga buruk”. Dikatakan suasana dalaman PR kini bercelaru, terutama ekoran percakaran antara DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mutakhir ini.

Kecelaruan itu didakwa telah memusnahkan gabungan pembangkang yang sebelum ini dikatakan sangat hebat. Ia ditelah bakal membawa kehancuran kepada parti-parti gabungan PR, termasuk PAS yang sama-sama mendokong pakatan itu.

“Sebab itu kita kata PAS akan masuk telaga buruk jika masih lagi bersama PKR dan DAP, sebab keadaan mereka bercelaru serta ditimpa masalah tidak berkesudahan,” media pada Selasa (23 Februari) lalu memetik kata salah seorang wakil rakyat BN.

Sehubungan itu, pemimpin berkenaan merasakan PAS harus mengkaji semula hubungan yang dijalinnya dengan dua parti rakan PR itu.

Tidak sukar difahami mengapa pula PAS yang menjadi sasaran serangan beliau, sedangkan beliau turut mengakui PAS tidak terlibat dalam percakaran dalaman PR. Sebabnya, analogi “telaga buruk” yang cuba dipadankan kepada PR itu dipercayai sebagai membalas perumpamaan “kenderaan bocor” oleh Presiden PAS tempohari.

Analogi itu dilontarkan Ustaz Abdul Hadi di Kuala Terengganu pada Jumaat (19 Februari) lalu ketika menjawab soalan wartawan berhubung kemungkinan PAS bekerjasama dengan BN membentuk kerajaan.

“Kerjasama bentuk kerajaan (antara PAS dan BN) tidak akan berlaku. Kita (PAS) lebih selesa jadi pembangkang yang menasihat. Kita tidak mahu naik atas kenderaan sedang bocor. Kita tahu parti kerajaan (BN) sedang bocor. Tak pasal-pasal kita naik, (kita) tenggelam (sama),” media memetik katanya.

Meski pun tidak dipastikan secara spesifik maksud Presiden PAS itu, tidak sukar juga dikaitkan analogi “bocor” itu dengan keadaan BN kini. Sebegitu banyak isu politik, ekonomi dan agama melanda negara beserta longgokan kemelut dalaman parti-parti komponen BN yang tidak berkesudahan adalah lebih dari cukup untuk disesuaikan dengan perumpamaan tersebut.

Media sebelum ini pernah menyiarkan laporan mengenai krisis dalaman Umno Pahang sehingga wujud kemungkinan negeri itu mendapat seorang Menteri Besar baru.

Minggu lalu pula seorang wakil rakyat PKR Selangor mendakwa wujud persengketaan dalaman Umno negeri itu. Dikatakan kini wujud dua kumpulan dalam Umno Selangor, satu yang menyokong bekas Menteri Besar dan satu kumpulan lagi menyokong Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Dato’ Noh Omar.

Noh pada Ahad (21 Februari) lalu menafikan dakwaan itu. Penafian serupa turut dibuat seorang bekas Ahli Parlimen BN di Terengganu beberapa hari sebelumnya. Bekas pemimpin kanan Umno negeri itu menganggap dakwaan yang mengatakan Umno Terengganu masih dilanda krisis dalaman yang parah sebagai hanya taktik parti lawan memburukkan partinya.

Apa yang mendorong beliau membuat penafian itu? Apa lagi jika bukan kerana beliau sedar hakikat sebenar pergeseran ekoran perebutan jawatan ketua kerajaan Terengganu pada Mac 2008 lalu masih bersemarak dan membara. Meski pun sudah beratus kali dinafikan setiap pihak terlibat, umum mengetahui kudis dan tokak krisis itu sukar diubati lagi.

Dalam keadaan sebegitulah datangnya analogi “telaga buruk” tadi. Bagi saya ia hanya reaksi spontan pemimpin BN yang cuba menenang perasaan sendiri. Beliau sukar menerima hakikat partinya yang diibaratkan “kenderaan sedang bocor” oleh Presiden PAS itu. Hanya semata-mata kerana mempertahankan ego politik, mereka rela bertongkatkan hujah dangkal sebegitu.

Namun tentu sekali tidak terfikir oleh para pemimpin BN yang berusaha keras menafikan kecelaruan dalaman parti itu apabila Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin tampil mengesahkan keadaan itu. Itulah yang dapat kita simpulkan dari ucapannya di Konvensyen Umno Pahang di Maran pada Ahad (21 Februari) lalu.

Muhyiddin dikatakan meminta pemimpin dan ahli partinya di semua peringkat menghapuskan segala bentuk perbalahan dan persengketaan dalaman. Beliau malah menegaskan masalah itu tidak wajar dianggap remeh memandangkan kajian dibuat pihaknya mengesahkan sengketa dalaman menjadi punca kelemahan Umno dan penyebab utama kegagalan calon-calon BN mempertahankan kerusi mereka pada pilihan raya lalu.

Sebab itu beliau menekankan agar anggota partinya mencari penyelesaian terbaik segala sengketa dalaman itu dalam tempoh dua tahun berbaki sebelum pilihan raya akan datang.

Nah! Apa lagi yang mahu dinafikan para pemimpin BN? Bukankah kenyataan pemimpin nombor dua mereka itu mengesahkan keadaan kucar-kacir dalam bahtera BN? Ia umpama mengakui bahawa parti itu memang ibarat “kenderaan sedang bocor”. Jika tidak segera dibaiki, kemungkinan untuk ia tenggelam dalam pilihan raya nanti amat cerah.

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0189, 28 Februari 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment