Sunday, February 14, 2010

BN sudah mula bersiap hadapi PRU-13, PR masih tidur?

Oleh: Mohd Nasir Awang

Wajar diakui bahawa Barisan Nasional (BN), khususnya Umno, jauh lebih ke hadapan dalam mempersiapkan jentera dan merangka gerakerjanya menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) berbanding parti-parti Pakatan Rakyat (PR). Selain memanfaatkan kuasa dan kedudukannya untuk memenangi hati rakyat menerusi segala macam program dan peruntukan kerajaan, BN juga turun ke dalam masyarakat di bawah jenama parti.

Salah satu program yang dibual bicara kebelakangan ini ialah program Umno Juara Rakyat. Kejayaannya menjadi kebanggaan Umno. Namun, parti itu bukan sahaja menyalahgunakan berbagai peruntukan dan kemudahan kerajaan untuk kepentingan politiknya, ia juga tanpa silu memaksa penyertaan mana-mana tenaga yang berupaya dikerahnya menjayakan program itu.

Contohnya, minggu lalu program berkenaan telah diadakan di sebuah kawasan di Hulu Terengganu. Seorang rakan saya di Kuala Terengganu memberitahu, anak saudaranya dan anak jirannya yang menuntut di Universiti Darul Iman Malaysia (UDM) Kampus KUSZA Gong Badak adalah antara yang dipaksa terlibat.

Menurutnya, Umno telah memaksa lebih 300 mahasiswa kampus itu berkampung di kawasan program beberapa hari sebagai anak angkat kepada penduduk terpilih. Mereka inilah yang dikerah bergotong-royong atas alasan untuk khidmat masyarakat. Sedangkan program itu tidak ada dalam kalendar asal aktiviti kampus. Ia datang secara mengejut, dipercayai sebagai arahan orang politik.

Orang-orang kampung berkenaan mungkin gembira. Mana tidaknya apabila kawasan kampung mereka dibersihkan, longkang dicuci, sampah-sarap dipungut, pagar masjid dan balairaya dicat. Umno yang dapat nama atas semua itu, walau pun para pemimpinnya, hanya tunjuk muka ketika menyambut kehadiran Menteri Besar untuk menutup program itu.

Sedangkan yang berpenat lelah tanpa kerelaan berhari-hari ialah para mahasiswa yang dipaksa itu. Sungguh keji taktik Umno itu, bukan? Nampak sangat pemimpinnya tidak takut kutukan manusia dan dosa di sisi Tuhan sehingga tergamak melayan mahasiswa seumpama hamba dan budak suruhan parti Umno! Agaknya memang benar tanggapan orang bahawa kalau tidak menyalahguna kuasa dan menyeleweng peruntukan, itu bukan Umno namanya, ya?

Tidak mengapa lah sekiranya Umno merasa selesa dengan persepsi dan imej negatif itu. Biarkanlah ia terus menggunakan taktik terkutuk sebegitu. Harap-harapnya di kalangan mahasiswa yang dipaksa rela itu akan semakin menyubur rasa benci dan meluat dengan parti tua bangka itu. Saya dimaklumkan sebilangan siswa itu sudah layak mengundi. Nanti tahulah mereka membalas apa yang Umno buat ke atas mereka itu.

Itulah Umno. Ia bagaikan sudah mangli dengan tabiat buruk walau pun sudah diberi ingatan oleh pelbagai pihak agar berubah. Tabiat buruk dan busuk sebegitu sudah berdarah daging dalam batang tubuhnya. Mengharapkan Umno meninggalkan amalan tidak bermoral itu hanya membuang masa.

Masalahnya, apa pun kemungkaran politik dibuatnya, BN-Umno tetap mampu menewaskan pembangkang saban kali pilihan raya. Rahsia utama dimilikinya ialah organisasi dan gerakerjanya yang teratur sehingga mampu memadamkan persepsi negatif terhadapnya di mata rakyat. Ia sentiasa membuat persiapan lebih awal menghadapi saat penentuan.

Prinsip itu sebenarnya ada dalam pngajaran Islam. Bahawa tidak kira betapa batil dan sesatnya sesuatu perjuangan, sekiranya ia memiliki organisasi yang tersusun, ia mampu mengalahkan kumpulan pejuang kebenaran yang bercelaru atau tidak kemas organisasinya.

Apa yang dialami dalam percaturan politik tanahair barangkali boleh diterjemah beralaskan prinsip itu. Ia bukanlah suatu kesimpulan yang baik buat PR, khususnya PAS. Namun harus diakui parti lawan memang ada kelebihan dalam aspek organisasi.

Kini, kesungguhan Umno merencanakan kemenangannya dalam PRU-13 sudah mula diserlahkan. Naib Presidennya, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal pada Jumaat (5 Februari) lalu mengumumkan sasaran Umno menambah keahlian kira-kira empat juta orang menjelang pilihan rayananti.

Kempen itu adalah strategi serampang dua mata, iaitu mendaftarkan mereka sebagai ahli Umno dan juga sebagai pemilih baru. Ia juga bakal diperluaskan kepada parti-parti komponen BN lain. Selaku Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Mohd Shafie meletakkan negeri diperintah PAS itu sebagai sasaran utama kempen berkenaan.

Kebetulan atau tidak minggu lalu juga seorang lagi Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mencadangkan penubuhan Kelab Penyokong BN di Pulau Pinang. Ia juga bermatlamat menghadapi pilihan raya nanti, khususnya dengan mewujudkan gelombang baru di kalangan rakyat negeri itu.

Menurut Zahid, kelab itu dirangka sebagai platform menarik sokongan kumpulan pengundi yang tidak mahu menganggotai mana-mana parti komponen BN di atas sebab masing-masing. Apa yang dipentingkan ialah undi daripada mereka.

Sayap Wanita Umno pula minggu lalu mengumumkan hasrat menubuhkan Skuad Sayang di setiap kawasan Parlimen. Agenda utama strategi ini ialah menyalurkan bantuan segera kepada golongan miskin, wanita dan kanak-kanak atas nama Umno.

Suara menuntut sayap Puteri Umno agar lebih agresif bersaing mendapatkan sokongan generasi muda juga kedengaran. Untuk itu Sabtu (6 Februari) lalu, bekas ketuanya, Datuk Seri Azalina Othman mengumumkan semua bekas pemimpin pergerakan itu bakal disatukan untuk bergabung tenaga mengembalikan kekuatan Puteri.

Tidak syak lagi keputusan itu juga sebagai persiapan awal berhadapan PRU-13. Ia berbetulan pula dengan keputusan Pemuda Umno yang mensasarkan tujuh juta pengundi muda akan memihak kepada BN dalam pilihan raya nanti.

Secara lahiriahnya, seluruh batang tubuh Umno kelihatan sudah digerakkan ke arah mempersiap parti menghadapi PRU-13. Setakat ini gerakerja di pihak PR belum terzahir sehebat itu. Apakah mereka masih tidur?

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0187, 14 Februari 2010 dengan tajuk "PRU 13: BN sudah mula bersiap, PR masih tidur?")

No comments:

Post a Comment