Sunday, February 21, 2010

Gejala buang bayi bahana ‘politik suku agama suku’

Oleh: Mohd Nasir Awang

Saya memang tersenyum sendiri pagi Isnin (15 Februari) lalu apabila mengikuti dialog bersahaja Mamak Cyber dengan seorang pelanggan warungnya. Cetusan idea bernas kartunis Maro di sebuah harian arus perdana pagi itu bagi saya amat realistik dengan perkembangan semasa.

Sang pelanggan meluahkan rasa sedih, geram dan sakit hati membaca kes buang bayi. Beliau dipercayai merujuk beberapa kes terkini yang mendapat liputan meluas media massa dan reaksi tidak menyenangkan pelbagai khalayak.

Seperti lazimnya, ayat ‘killer’ karikatur itu ialah kesimpulan Si Mamak yang disebut sambil berjalan meninggalkan pelanggan. Lagak itu menyerupai watak Leftenan Horatio Caine dalam siri tv popular, CSI: Miami. Beliau gemar mengeluarkan ayat ‘power’ sambil berlalu pergi.

Pagi itu pula, Si Mamak meluahkan pengamatannya terhadap punca berlakunya gejala buang bayi. Katanya, “itu bayi semua masa sambut ‘Hari Kekasih’ 2009 jugak! Nanti mau sambut ‘Hari Kekasih’ 2011 ada lagi timbul kes buang bayi apa!”

Meski pun bersahaja, dialog itu bagi saya mengajak kita menyelongkar punca sebenar permasalahan buang bayi yang menjadi fokus media mutakhir ini. Beberapa hari sebelumnya, media memaparkan beberapa kes buang bayi. Antaranya mayat seorang bayi perempuan ditemui tertanam di Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Dua hari kemudian satu lagi mayat bayi perempuan yang dihurung semut ditemui di pintu pagar Masjid Jamek Permatang Duyong di Melaka. Beberapa hari berikutnya, dilaporkan pula kes penemuan mayat bayi dalam keadaan amat menyayatkan di Kuala Krai, Kelantan. Ia bukan sahaja dicampak ke dalam tong sampah, malah turut dibakar.

Pelbagai pihak tampil dengan reaksi sedih dan marah atas perbuatan terkutuk itu. Mereka mendesak pihak berwajib bertindak lebih tegas membendung gejala memalukan dan tidak berperi kemanusiaan itu.

Beberapa pemimpin wanita menyeru wanita terlanjur jangan mengambil jalan singkat membuang bayi yang tidak mereka ingini. Sebaliknay manfaatkan pusat perlindungan disediakan.

Tidak dinafikan menyediakan pusat perlindungan atau menghulurkan bantuan kepada wanita terlanjur amat baik. Bagaimana pun, ia dibimbangi akan diambil kesempatan oleh remaja yang rosak akhlak untuk lebih berani melakukan seks bebas kerana memikirkan kebajikan mereka terjamin jika pun termengandung.

Lagi pun, langkah itu lebih kepada membasmi gejala membuang bayi, bukannya mencegah puncanya. Sedangkan penyakit utama di sini bukannya gejala membuang bayi itu sendiri. Masalah sebenar ialah punca yang membawa kepada kewujudan anak yang tidak diingini itu.

Saya kira secara rasional kita boleh bersetuju bahawa 100 peratus bayi yang menjadi mangsa pembuangan ialah yang dilahirkan tanpa nikah. Maka secara logiknya pembuangan bayi boleh dibanteras dengan mencegah kehamilan luar nikah.

Bagi umat Islam, langkah utama pencegahan itu ialah dengan kembali kepada kehidupan beragama. Islam mengharamkan bukan sahaja perbuatan zina (seks luar nikah), malah pergaulan bebas yang mendorong ke arah perbuatan keji itu.

Masalahnya, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan dianggap kebiasaan dalam masyarakat kini. Seseorang yang mampu berinteraksi dan bergaul tanpa batasan jantina dikatakan memenuhi peredaran zaman. Sebaliknya yang menjaga kesopanan Islam dianggap kolot dan ketinggalan zaman.

Di antara medan paling subur untuk pergaulan bebas dan seks luar nikah ialah konsert hiburan. Kaitan rapat antara keduanya pernah diakui Pengasas Pusat Kebahagiaan Wanita dan Remaja (Kewaja), Yahya Mohamed Yusof.

“Selepas berlakunya konsert atau apa-apa sambutan, sama ada konsert tahun baru, sambutan kemerdekaan atau apa-apa sahaja, selepas tujuh atau sembilan bulan jumlah remaja yang berdaftar di tempat saya akan bertambah,” katanya.

Tidak syak lagi, sambutan ‘Hari Kekasih’ seperti yang disebutkan Mamak Cyber tadi adalah salah satu kesempatan digunakan individu tidak bermoral untuk memuaskan nafsu mereka.

Oleh itu, usaha bersungguh perlu dilakukan, terutama oleh pihak berwajib agar medan subur untuk hubungan terlarang tidak diwujudkan. Selagi ada hiburan tanpa batasan, akan ada pergaulan bebas dan penyalahgunaan dadah yang mungkin berakhir dengan seks bebas. Gejala itu bakal menyumbang kepada meningkatnya kes pembuangan bayi.

Langkah kedua, undang-undang mengenai hubungan luar nikah dan kelucahan mestilah lebih jelas dan kondusif terhadap usaha mencegah kehamilan luar nikah. Maaf sekiranya tersilap, setakat saya difahamkan, melakukan hubungan seks haram dengan kerelaan kedua-dua pihak bukanlah suatu jenayah di Malaysia.

Bagi saya, hakikat undang-undang inilah sebenarnya antara rintangan utama yang perlu dikaji dalam menangani kes buang bayi. Di masa sama, undang-undang mencegah perbuatan tidak bermoral dalam masyarakat juga perlu lebih realistik. Manakala gambaran negatif yang sering dilemparkan kepada usaha membanteras maksiat juga turut membantutkan usaha pencegahan gejala itu.

Saya melihat halangan utama merealisasikan kedua-dua langkah pencegahan ini ialah kerana tiada hasrat yang holistik ke arah itu dari penguasa politik. Maaf cakap, apabila pemerintah negara berpegang kepada fahaman ‘politik suku agama suku’, maka apa-apa yang berkaitan agama tidak boleh dicampur dalam urusan pemerintahan negara.

Fahaman memisahkan agama dengan politik menyebabkan ahli politik tidak berfikir sebagai orang beragama. Sebaliknya mereka pula yang menjadi penganjur acara hiburan, mereka juga yang mempertahankan undang-undang yang tidak kondusif terhadap pencegahan maksiat dan hubungan terlarang.

Akibatnya, mana-mana penyelesaian berteraskan agama sukar mendapat tempat di hati penguasa politik. Dalam keadaan dorongan utama terlahirnya bayi tidak diingini itu tidak dibendung, mana mungkin gejala buang bayi dapat dihapuskan?

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0188, 21 Februari 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment