Oleh: Mohd Nasir Awang
NEGARA kita kaya dengan pelbagai kempen. Rakyatnya hampir
tepu dengan slogan dan tema yang menyentuh pelbagai aspek kehidupan mereka.
Sebahagian kempen dan slogan itu malah telah wujud sekian lama.
Di antara kempen paling lama ialah Kempen Keselamatan
Jalan Raya. Ia masih berterusan hingga kini, tetapi belum mencapai hasil yang
dihasratkan. Buktinya, segala kerja keras dan belanja besar kerajaan gagal
mengurangkan jumlah kemalangan dan kematian di jalan raya.
Menteri Kerja Raya, Datuk Seri S. Samy Vellu mendedahkan
kerajaan berbelanja RM224 juta bagi tempoh lima tahun lepas untuk memastikan
ciri-ciri keselamatan di jalan raya terutamanya jalan-jalan persekutuan.
“Di sebalik semua langkah itu dan selepas membelanjakan
berjuta ringgit, kemalangan masih berlaku dan jumlah kemalangan maut terus
meningkat,” katanya.
Salah satu faktor peningkatan kemalangan ialah
pertambahan bilangan kenderaan. Suatu ketika dahulu, kerajaan beria-ria
mengurangkan jumlah kenderaan di jalan raya. Untuk itu, Kempen Berkongsi Kereta
(car pool) dilancarkan. Rakyat
digalakkan menggunakan kenderaan awam atau berkongsi kenderaan ke pejabat.
Ingat lagi dengan slogan “Be Cool, Car
Pool” pada awal 90-an dulu?
Pada masa yang sama, dasar kereta nasional menggalakkan
rakyat memiliki kereta sendiri. Kereta sudah dianggap sebagai keperluan asas.
Kebanyakan ahli keluarga yang bekerja memiliki kereta sendiri. Manakala
pengangkutan awam yang ada amat terbatas, tidak efisien dan tidak menepati
keperluan. Keadaan ini melonjakkan jumlah kenderaan di jalan raya. Akhirnya
kempen car pool itu mati begitu
sahaja.
Satu lagi kempen yang masih berterusan ialah Kempen Budi
Bahasa. Pelbagai slogan dikemukakan, antaranya, “Budi Bahasa Budaya Kita” dan “Budi
Bahasa Amalan Hidup Kita”. Dalam skop yang lebih khusus, diadakan juga kempen
“Mesra” dan “Senyum”.
Beberapa jabatan memilih perkataan “mesra” sebagai slogan
mereka. Polis Diraja Malaysia (PDRM) memakai “Mesra, Cepat dan Betul!”, Jabatan
Pengangkutan Jalan (JPJ) dengan “Mesra, Cekap, Telus” dan di hospital-hospital
kerajaan ada slogan “Mesra, Cekal, Prihatin”.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Samsudin Osman, pula
menekankan soal keceriaan di kalangan petugas, terutama membabitkan petugas di
meja hadapan. Kementerian Pelancongan juga mengarahkan para petugas kaunter,
terutama penyambut tetamu di hotel dan tempat percutian hendaklah murah dengan
senyuman. Lagu khusus untuk kempen “Senyum” turut diulangsiarkan di stesen
radio dan tv.
Bagaimanakah hasilnya? Di jalan raya masih ada yang
berlagak samseng dan tidak bertimbanng rasa. Dalam kenderaan awam, perasaan
menghormati orang kurang upaya masih belum terserlah.
“Kemesraan” juga menjadi suatu yang masih diharapkan di
kaunter jabatan-jabatan kerajaan, termasuk PDRM, JPJ dan hospital. Manakala
timbunan kes gejala sosial membuktikan kesedaran sivik yang sangat rendah di
dalam masyarakat.
Keadaan ini memaksa Kementerian Pelajaran menghidupkan
semula mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan di sekolah-sekolah mulai awal
tahun ini. Sudah lebih 20 tahun subjek itu ditiadakan. Mata pelajaran
Tatarakyat suatu ketika dahulu memainkan peranan penting menyemai rasa
tanggungjawab sosial dan patriotik di kalangan pelajar.
Dalam perkembangan serupa, Kementerian Pertanian dan Industri
Asas Tani berhasrat menghidupkan kembali kempen “Buku Hijau”. Ia pernah
dipelopori bekas Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak Husin pada tahun
70-an dahulu.
Keghairahan pemimpin selepasnya menjadikan Malaysia
sebagai negara industri bagaimanapun melenyapkannya dari ingatan rakyat. Kini,
rakyat digalakkan kembali menanam sayuran di sekitar rumah, sekurang-kurangnya
untuk kegunaan sendiri.
Kejayaan sesuatu kempen banyak bergantung kepada
penerimaan masyarakat terhadapnya. Dalam Kempen Penyusuan Ibu, misalnya, ia
gagal kerana masyarakat tidak menyokong, malah golongan ibu sendiri merasa malu
melakukan amalan sihat itu. Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad
berkata, tanggapan negatif dan rasa pelik di kalangan masyarakat terhadap
amalan itu menjadi punca kempen menggalakkan penyusuan ibu gagal.
Sikap yang sama juga menjadi punca kempen berkongsi
kereta atau menaiki kenderaan awam gagal. Bahkan, ada yang merasakan egonya
tercabar apabila dilihat menggunakan kenderaan awam atau menumpang kawan,
seolah-olah tidak mampu memiliki kenderaan sendiri.
Kerajaan sebagai perancang pembangunan dan dasar negara turut
menjadi faktor penyebab. Dasar yang tidak lestari dalam sesuatu sektor kekadang
memberi kesan negatif kepada sektor yang lain. Itulah kesan yang menonjol dalam
kes pembangunan infrastruktur dan dasar kereta nasional, dasar perindustrian
negara dan matapelajaran Tatarakyat yang disebutkan tadi.
Bagaimana pula dengan kempen Anti Merokok “Tak Nak!”,
yang dipertikai keberkesanannya oleh Menteri Kesihatan sendiri? Timbalan
Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Noh Omar pula pernah melahirkan
kekecewaan terhadap keberkesanan Kempen Anti Dadah yang diterajui agensi di
bawah kementeriannya.
Bagaimana pula agaknya kesudahan kempen “Saya Anti
Rasuah” yang dilancarkan PDRM baru-baru ini?
(Artikel ini
disiarkan tabloid dwimingguan Siasah, edisi 16-29 Disember 2005 di kolum ‘Perspektif’
dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment