Oleh: Mohd Nasir Awang
AGAK sukar dipercayai bagaimana sebuah kerajaan yang
berslogankan “Cemerlang, Gemilang, Terbilang” gagal menyelesaikan janji bantuan
kepada rakyat dalam masa mencecah setahun.
Tetapi itulah persis apa yang dialami mangsa tsunami yang melanda pantai
utara Semenanjung pada 26 Disember 2004 lalu. Suara sumbang mengenai masalah
penyaluran dan kelewatan bantuan kepada mereka masih diperkatakan hingga kini.
Pendedahan sebuah akhbar harian, 20 Disember lalu betapa
lebih 50 nelayan di Kota Kuala Muda, Kedah, masih menunggu bantuan bot dan
pukat yang dijanjikan kerajaan setahun lalu adalah satu contoh. Mereka mendakwa
sehingga tarikh itu hanya bantuan enjin yang diterima dan ia menjadi “bahan
pameran” di rumah mereka.
Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dikatakan telah
berjanji akan memberikan mereka bot, enjin dan pukat setahun lalu.
Sebelum ini rakan mereka di Yan menceritakan kejadian
berbeza. Pada September lalu, seramai 27 penerima bantuan dana khas nelayan
mangsa tsunami dari Persatuan Nelayan Kawasan Yan mendakwa bot yang baru mereka
terima telah rosak. Mereka mendakwa penungguan berbulan tidak berbaloi kerana
sebilangan bot bantuan itu sudah retak, pecah dan rosak hanya selepas beberapa hari
digunakan.
Kes-kes itu sekali gus mencemarkan imej “cemerlang” yang
cuba diterapkan di dalam pentadbiran negara. Kita tentunya tidak akan
mengatakan kelewatan setahun tadi sebagai tanda perkhidmatan “cemerlang”
jabatan berkenaan. Masakan pula bot bantuan yang mudah rosak itu dianggap hasil
kerja “cemerlang” pengusahanya?
Secara teoretikal, sebuah perkhidmatan akan hanya
dikatakan cemerlang sekiranya ia memiliki sifat positif lain seperti bersih,
cekap, amanah, telus, dedikasi dan prihatin.
Slogan “Bersih, Cekap, Amanah” pernah menjadi prinsip
perkhidmatan awam di zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.
Itulah yang diharap menjadi amalan seluruh rakyat, terutamanya para penjawat
awam sebagai jentera penggerak kerajaan.
Setelah lebih dua dekad ia diperkenalkan, sifat-sifat
mulia dan positif itu sepatutnya telah berjaya dijelmakan dalam masyarakat.
Malangnya ia tidak berlaku. Keadaan itu memaksa Datuk Seri Abdullah Ahmad
Badawi yang mengambil alih teraju negara mengemukakan pula slogan baru iaitu
“Cemerlang, Gemilang, Terbilang”. Penekanan Pak Lah itu sekali gus sebagai
perakuan bahawa sifat “bersih, cekap, amanah” yang dicita-citakan Dr. Mahathir
masih lagi di luar jangkauan.
Bercakap soal kecekapan, di antara jabatan yang sering
dipertikaikan ialah pentadbiran tanah negara. Laporan Biro Pengaduan Awam
Jabatan Perdana Menteri pada penghujung 2002 lalu menyatakan aduan mengenai
kerenah birokrasi di pejabat-pejabat tanah di seluruh negara adalah kedua
paling tinggi diterima daripada orang ramai terhadap agensi kerajaan selepas
aduan terhadap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Manakala purata 40 hingga 50
peratus aduan itu dikenalpasti adalah berasas.
Ribuan fail permohonan hakmilik tanah tidak berupaya
diproses. Sebilangan permohonan terpaksa menunggu puluhan tahun untuk
mendapatkan geran tanah. Bahkan, ada antara mereka yang telah mati sambil
menanti. Manakala karenah undang-undang dan peraturan turut membantutkan usaha
membangun dan memaju tanah milik persendirian.
Satu lagi jabatan yang turut dipertikaikan kecekapannya
ialah pentadbiran kehakiman negara.
Lambakan kes-kes tertunggak, yang antaranya menyebabkan tertuduh
terpaksa merengkuk di dalam penjara dalam tempoh yang agak lama sementara
menunggu perbicaraan, adalah amat mendukacitakan.
Kita pernah dengar kes seorang wanita yang menghadapi
tuduhan membunuh suaminya terpaksa menunggu empat tahun lagi untuk dibicarakan
kerana mahkamah tinggi yang mengendalikan kesnya kehabisan tarikh lebih awal
untuk mendengar kesnya.
Satu kenyataan dari pihak Pendaftar Mahkamah Persekutuan
pada Julai lalu mengatakan masih terdapat 1,750 kes jenayah yang tertunggak. Ia
termasuklah empat kes jenayah pra-2000 dan 181 kes jenayah pra-2004.
Bagaimana pula dengan cerita penungguan selama 20 tahun
untuk mendapatkan kad pengenalan? Itulah yang dihadapi Anjing Massam, seorang
surirumah bangsa Iban dari Sarawak.
Beliau baru mendapat MyKadnya Ogos lalu dalam usia 40-an, manakala tiga
anaknya yang telah dewasa masih menunggu kad masing-masing.
Dalam satu lagi kes pada Januari lalu, Hasan Ali dari
Ipoh, Perak, dilaporkan menunggu hampir 14 tahun untuk mendapatkan kad
pengenalan. Masalah yang membelenggu status anak angkat itu gagal diselesaikan
oleh Jabatan Pendaftaran Negara. Kes mereka itu hanyalah contoh kecil.
Kerajaan mungkin akan terus memberikan jaminan
menyediakan perkhidmatan yang cekap dan cemerlang. Tetapi nilaian sebenar ialah
mutu perkhidmatan yang masih berlaku. Masakan kita mahu mendakwa kita sudah
cekap jika sesuatu yang patut dibereskan dalam masa beberapa bulan memakan
setahun untuk diselesaikan?
Memiliki kad pengenalan atau geran tanah adalah cita-cita
semua rakyat. Tetapi bagi seorang nelayan ia mungkin tidak sepenting memiliki
kelengkapan untuk ke laut. Bot, enjin dan pukat ialah nadi kehidupan seorang
nelayan.
Adalah tidak wajar mereka dibiarkan menunggu sedangkan
bantuan itu adalah penentu “hidup mati” mereka. Sepatutnya kepada golongan
marhaen seperti merekalah kerajaan perlu membuktikan kecekapan dan
kecemerlangan perkhidmatannya.
(Artikel ini
disiarkan tabloid dwimingguan Siasah, Bil: 011, 30 Disember 2005, di kolum
‘Perspektif’ dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment