Friday, August 5, 2005

Roboh masjid: Timbalan Exco Terengganu dicabar tunai janji


Oleh: Anuwa Jamalullail

Kuala Terengganu: Pemuda PAS Terengganu menyifatkan pemimpin Umno negeri itu, khususnya Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura, Ahmad Kamal Abdullah sebagai ‘pengecut’ apabila terus menyepi berhubung tindakan Dewan Ulama PAS negeri menyahut cabaran bersumpah menjunjung al-Quran yang dicetuskan Kamal sendiri.

“Kami harapkan isu ini mendapat maklum balas jelas dan berterus terang dari pemimpin Umno Terengganu, khususnya Kamal. Cabaran bersumpah ini dimulakan oleh Kamal, bukan pemimpin PAS”, kata Setiausaha Dewan Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah.

Kamal, yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam Hadhari Terengganu ketika ditemui selepas menyampaikan ceramah di Sekolah Kebangsaan Padang Luas, Besut, 18 Jun lalu, mencabar pemimpin PAS bersumpah menjunjung al-Quran jika benar bangunan yang dirobohkan kerajaan negeri di Rancangan Tanah Berkelompok (RTB) Kampung Bujal, Kemaman, 26 Mei lalu adalah satu masjid.

“Itulah cara sesuai membuktikan dakwaan mereka bahawa bangunan itu sebuah masjid. Seterusnya rakyat dapat melihat sendiri apa yang akan berlaku”, katanya, 19 Jun lalu.

Esoknya, cabaran segera disambut Ketua Dewan Ulama PAS Terengganu, Dato’ Hussain Awang. Dalam kenyataan akhbarnya, Hussain mempertegaskan pendirian ulama PAS bahawa bangunan yang dimaksudkan itu sememangnya ‘sebuah masjid atau Rumah Allah’.

“Dewan Ulama PAS Terengganu menerima cabaran itu tanpa syarat dan bersedia bila-bila masa, di mana jua tempat yang dicadangkan Umno, tetapi hendaklah di dalam negeri Terengganu dan disaksikan rakyat secara terbuka”, katanya.

Beliau memberi tempoh seminggu kepada Kamal dan Umno Terengganu untuk menyatakan kesediaan mengadakan majlis itu.

“Malangnya, hingga kini, sudah lebih sebulan, PAS belum menerima apa-apa jawaban. Mana pergi ADUN Sura? Mana pemimpin Umno Terengganu?”, soal Wan Sukairi pula.

“Jika mereka berada di pihak yang benar tiada sebab mereka menyepi dan mengelak dari berdepan realiti”, ujarnya lagi.

(Laporan berita ini disiarkan tabloid dwimingguan Siasah, edisi 5-18 Ogos 2005 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment