Friday, August 19, 2005

Fenomena bom asap kembali “meriah” di Terengganu


Oleh: Anuwa Jamalullail

KALAU ada orang kata setahun pemerintahan Barisan Nasional (BN) di Terengganu membawa negeri itu maju ke hadapan, orang itu boleh dianggap “katak di bawah tempurung”. Ia hanya menilai keindahan luaran tanpa menyelami kedukaan hidup rakyat.

Dalam aspek tertentu, rakyat Terengganu seolah-olah dibawa sepuluh atau 20 tahun ke belakang. Contohnya, kesukaran mendapat pekerjaan dan kesempitan sumber rezeki. Sedangkan di masa sama, kerajaan menampakkan trend berbelanja secara mewah. Ia mengingatkan kembalil slogan “ Negeri Kaya, Rakyat Miskin” yang pernah popular 20 tahun lalu.

Di pihak pembangkang pula, nostalgia ‘bom asap’ nampaknya kembali menjadi realiti. Ia sekaligus mengembalikan ingatan ke tahun awal 80-an yang menyaksikan kemuncak ketegangan politik. Peristiwa di Keluang, Besut, Kampung Buloh (Setiu), Seberang Takir (Kuala Terengganu) dan Sura (Dungun) adalah antara tragedi bom asap paling tragis dalam sejarah PAS Terengganu.

Kini, fenomena itu seakan mahu diulang. Segalanya tercetus ekoran tindakan “rejim Hadhari” merampas tanah serta menceroboh masjid dan rumah rakyat di serata negeri.

Bermula 23 Mac 2005, di Rancangan Tanah Berkelompok (RTB) Belimbing Api, Besut, diikuti pada 19 Mei di RTB Pengkalan Merbau, Setiu dan 26 Mei di RTB Bujal, Kemaman. Operasi terakhir ini turut melibatkan perobohan sebuah masjid yang telah siap dan digunakan.

Bagai menjolok sarang tebuan, tindakan itu mengundang kebangkitan semula PAS. Di mana sahaja PAS menganjurkan ceramah, rakyat pelbagai latarbelakang hadir mencari penjelasan. Umno yang merasa tersepit turut menganjurkan ceramah menjelaskan isu itu. Namun majlisnya lengang dan hambar.

VCD peristiwa perobohan rumah dan masjid itu turut tersebar luas. Seperti pepatah Inggeris “sekeping gambar menceritakan seribu kisah”, VCD itu sangat memukau penonton. BN turut mengedarkan VCD, versinya sendiri mengenai operasi perobohan itu. Rakyat tidak dapat diyakinkan dengan VCD suntingan BN itu.

19 Jun lalu, ribuan rakyat membanjiri pekarangan Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu membantah tindakan rakus kerajaan BN merobohkan rumah rakyat dan Rumah Allah itu. Simpati masyarakat dalam isu ini menjadi tamparan hebat kepada kerajaan negeri.

BN turut menganjurkan “demonstrasi” atas isu yang sama beberapa hari kemudian. Jumlah yang ditaja hadir itu bagaimana pun tidak melebihi satu perlima kehadiran demonstrasi PAS, walau pun kanak-kanak pra-sekolah turut diangkut.

Ia tambah menyakitkan hati pemimpin Umno Terengganu sehingga memperalatkkan jabatan-jabatan kerajaan, khususnya polis, untuk berdepan dengan PAS.

Sehingga rencana ini ditulis, beberapa kes gangguan ketara pihak polis berlaku terhadap ceramah PAS di serata negeri. Antaranya di Kampung Mak Chili, Kemaman, 7 Julai lalu dan di Batu Rakit, Kuala Terengganu (8 Ogos). Puluhan bedilan bom asap dilepaskan. Bahkan, kejadian di Kemaman itu turut melibatkan semburan air ke arah hadirin. Ada yang ditahan reman beberapa hari.

Dalam kejadian di Kampung Gong Manok, Besut pada 12 Julai, penganjur dikatakan berusaha memenuhi syarat polis. Malangnya, sebaik penceramah pertama selesai berucap, pihak polis yang sedari awal ada di situ mengarahkan majlis ditamatkan serta-merta. Penganjur akur.

Dalam beberapa kes lain seperti di Alor Lintang, Besut dan di Bukit Putera, Setiu, pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dikerahkan sejak senja mengepung kawasan ceramah.

Majlis dikatakan tidak mendapat kebenaran polis. Sedangkan dalam beberapa kes di atas, permohonan permit dibuat penganjur. Ia ditolak semata-mata di atas  alasan “keselamatan”. Soalnya, pernahkah berlaku kekecohan dan suasana “tidak selamat” di mana-mana ceramah PAS tanpa gangguan pihak lain?

Polis hadir ke ceramah PAS bukan untuk memastikan keselamatan hadirin. Sebaliknya, mereka yang mengganggu keselamatan rakyat dengan melepaskan bom asap dan menyemburkan air. Kenapa nampaknya polis beria-ia bertindak terhadap majlis PAS, sedangkan ia tahu PAS bukannya mahu berlawan dengan mereka? Lawan PAS adalah Umno, bukan polis!

“Ohh..itu memang kerja polis, menjaga kedaulatan kerajaan dan bekerjasama dengan pemerintah,” ada orang kata macam itu.

Soalnya, kenapa sewaktu PAS memerintah, kedaulatan kerajaan tidak dijaga dan kerjasama begitu tidak diberikan polis? Jangan dikatakan program anjuran parti (PAS), sesuatu yang dibuat atas nama kerajaan Terengganu pun tidak mendapat kerjasama yang baik daripada polis.

Malah, ketua polis negeri ketika itu, bukan sekadar mengisytiharkan pihaknya tidak memberikan kerjasama kepada kerajaan negeri untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) yang diluluskan itu. Beliau turut menaiki pentas Umno dan membentangkan kertaskerja mengecam tindakan kerajaan PAS mengemukakan cadangan pelaksanaan hukum Islam itu.

Setakat ini, belum ada jawaban yang pasti mengapa pihak polis sanggup bekerjasama dengan BN untuk mengembalikan “nostalgia 20 tahun lalu” dalam kancah politik negeri Terengganu. Cuma secara sinis, ada yang berkata “tahu-tahu aja lah!”

(Artikel ini disiarkan tabloid dwimingguan Siasah, edisi 19 Ogos-1 September 2005 di ruangan ‘KOMENTAR’ dengan tajuk sama)    

No comments:

Post a Comment