Oleh: Anuwa Jamalullail
Kes 1: Demi kasih terhadap anak, seorang ayah terpaksa menjual
rumah kos rendah bagi menampung perbelanjaan rawatan anak bongsunya yang
menghidap sindrom Rubella, selain menghadapi
masalah saluran darah ke bahagian jantung tersumbat.
Kes 2: Seorang warga emas, yang merompak RM200 dari seorang
penolong pengurus syarikat pengangkutan menggunakan revolver dengan alasan
membiayai pengajian anaknya, dihukum penjara sepanjang hayat oleh Mahkamah
Sesyen, Kuala Lumpur, 16 Jun lalu.
Kes 3: Seorang Setiausaha Parlimen mengatakan bahawa melacur
atau menjual diri dimaafkan jika terdesak dan darurat, termasuk demi memberi
makan dan membesarkan anaknya.
Ketiga-tiga kes yang dinyatakan di atas benar-benar
berlaku di negara kita. Semuanya berkisar persoalan “darurat dari segi
kewangan”. Kes 1 berlaku di Pulau Pinang. Johari Omar, 41, menjaul rumah kos
rendah miliknya di Teluk Kumbar, Georgetown dengan harga RM25,000 sebagai jalan
terakhir bagi membiayai kos rawatan anaknya.
Anaknya, Siti Nazirah Johari, 4, yang sehingga kini tidak
boleh bercakap turut menghadapi komplikasi jantung akibat Rubella dan dijangka menjalani pembedahan di Institut Jantung
Negara (IJN) pada 26 Oktober ini.
Johari berkata, kesukaran menyediakan kos rawatan
berjumlah RM20,000 menyebabkan dia mengambil keputusan menjual rumah kos rendah
yang dibelinya empat tahun lalu.
Kes 2 juga memaparkan tindakan nekad akibat desakan
hidup. Loo Moy Shan @ Loo Mooi Heong, 63, didakwa melakukan rompakan bersenjata
di lampu isyarat persimpangan Jalan Hang Kasturi/ Jalan Leboh Pasar Besar, Dang
Wangi, Kuala Lumpur pada jam 12 tengah hari, 23 Mac 2001. Dia didakwa
menunjukkan sepucuk revolver .38 Smith & Wesson kepada Yeow Lan Song, 60.
Dalam keterangannya, Loo berkata dia melakukan kesalahan
itu kerana hendak mencari wang bagi membiayai pengajian anaknya. Loo mempunyai
empat orang anak di samping menjaga ibunya yang berusia 85 tahun.
Bekas pemandu bas, Loo menjadi mangsa kemelesetan ekonomi
apabila syarikat bas ekspress di Ipoh memberhentikannya pada tahun 1998 lalu.
Beliau kemudiannya gagal mendapatkan sebarang pekerjaan lain.
Kes 3 dicetus oleh Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana
Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim. Melalui kolumnya di Harian Metro, 21 Jun lalu, beliau memberikan respons kepada satu
soalan mengenai wanita (terutama ibu
tunggal) yang terpaksa menjual diri untuk membesarkan anak.
Jawabnya, “mengikut istilah yang dipakai di sini, iaitu
“terpaksa” membayangkan wanita berkenaan terdesak melakukan perbuatan terlarang
dan bukan dengan kehendak hatinya. Dia terdesak berbuat demikian demi
menyelamatkan anak dan memberi makan.”
“Perkara dilakukan dalam suasana darurat terlepas dari
hukuman biasa. Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram. Tetapi jika
terdesak dan darurat, ia dimaafkan.”
Kenyataan seorang pemuka negara yang kebetulan pula
memiliki imej ilmuan agama itu mengundang reaksi pelbagai pihak. Keseluruhan
pandangan itu mempertikai kewajaran Dr Mashitah yang begitu mudah
“menghalalkan” perbuatan melacur, yang pada hakikatnya adalah zina.
Beberapa reaksi yang menyanggah “fatwa” Dr Mashitah itu
menjurus kepada penghuraian darurat menurut Islam. Pandangan beberapa ulama terkenal
seperti Imam Abu Bakar Al-Jasas, Imam Abu Zuhrah dan Al-Bazdawi menyimpulkan
bahawa darurat itu ialah satu keadaan ditakuti atau dikhuatiri akan berlaku
kemusnahan ke atas nyawa atau beberapa bahagian anggota badan ataupun maslahat
dharurinya (agama, nyawa, harta, akal, maruah) terancam apabila tidak memakan
makanan yang haram.
Dalam kata lain, darurat menurut Islam hanya dihubungkait
dengan soal mengambil makanan yang haram. Ia tiada kaitan langsung dengan soal
menjual diri atau melacur.
Kedudukan “darurat” di sisi undang-undang sekular yang
diterimapakai dalam negara kita pula dapat dinilai berdasarkan Kes 2. Jelas
sekali prinsip sekular yang dipelopori Niccolo Machiavelli yang menyebut
“matlamat menghalalkan cara” tidak diterima pakai di sini. Sebab itu hakim
bicara kes berkenaan tidak memaafkan tindakan tertuduh yang mendakwa dirinya
terdesak dan terpaksa melakukan rompakan itu.
Masih banyak lagi jalan lain yang boleh dilakukan untuk
menyelesaikan masalah dan mencari jalan keluar dari “darurat kewangan” ini,
lebih-lebih lagi disokong dengan statistik peluang pekerjaan yang diuar-uarkan
oleh para pemimpin negara.
Tambahan pula, masih terdapat badan-badan kebajikan
kerajaan mahupun swasta dan masih ramai warganegara ini yang berjiwa pemurah
dan dermawan yang suka membantu orang yang dalam kesusahan.
Tindakan Johari (Kes 1) adalah satu contoh penyelesaian
yang bijak. Ia bukan sahaja bermaruah dan menepati syarak, malah mengundang
simpati anggota masyarakat yang membaca kisahnnya.
(Artikel ini
disiarkan tabloid dwimingguan Siasah, edisi 5-18 Ogos 2005 di ruangan
‘KOMENTAR’ dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment