Oleh: MOHD NASIR AWANG
Muqoddimah
Sebut saja nama Imam Al-Bukhari, rasanya jarang
individu Islam, terutama yang pernah membaca atau mendengar pembacaan hadith
Nabi saw, yang tidak mengetahui siapa sosok terbilang ini. Beliau merupakan
perawi hadith paling dipercayai dan hadith-hadith diriwayatkannya dianggap yang
paling sahih. Pengiktirafan oleh para ulama Islam itu berkait rapat dengan
disiplin dan piawaian digunakan Imam Bukhari di dalam mengumpul dan menyisih
hadith-hadith diperolehinya.
Latar diri
Nama sebenarnya ialah Muhammad bin Ismail bin
Ibrahim bin al-Mughirah bin Bardizbah. Manakala nama panggilan Imam Bukhari
ialah Abu Abdillah. Beliau dilahirkan di daerah Bukhara, salah satu kota di
wilayah Khurasan, Asia Tengah pada hari Jumaat, 13 Syawal 194H. Nama gelaran
Al-Bukhari adalah dinisbahkan kepada daerah kelahirannya ini.
Ayahnya, Ismail bin Ibrahim, dipanggil juga Abul
Hasan. Beliau adalah salah seorang ulama besar dalam ilmu hadith. Ibnu Hibban
ada mencantumkan biografi Ismail bin Ibrahim ini di dalam karyanya Ats-Tsiqat dengan catatan, “Ismail bin
Ibrahim adalah ayah dari Imam Al-Bukhari yang meriwayatkan hadith dari Hammad
bin Zaid dan dari Imam Malik bin Anas. Dari Ismail bin Ibrahim inilah penduduk
Iraq mengambil hadith.”
Ketika bapanya meninggal, Muhammad bin Ismail
masih kecil. Justeru, beliau membesar sepenuhnya di bawah asuhdidik ibunya,
seorang perempuan yang kuat beribadat dan dikurniakan karamah di sisi Allah.
Al-Hafiz memetik kisah dari Ghunjar dalam Syarh As-Sunnah, Bab Karamatu Al-Aulya’
bahawa pada waktu kecil, kedua mata Muhammad bin Ismail telah buta. Kemudian
dalam tidur ibu Muhammad melihat Nabi Ibrahim as berkata kepadanya, “wahai
perempuan, sungguh Allah telah mengembalikan kedua mata puteramu kerana kamu
sering berdoa kepada-Nya.” Di pagi harinya, sang ibu mendapati memang Allah
telah mengembalikan penglihatan anaknya, Muhammad bin Ismail.
Rihlah ilmu & guru-gurunya
Dicatatkan bahawa rihlah (pengembaraan) ilmu Imam
Bukhari membawanya ke hampir semua negeri yang menjadi pusat ilmu di zamannya.
Hakikat itu menjadikan jumlah para gurunya sangat ramai.
Muhammad bin Abi Hatim meriwayatkan dari Imam
Bukhari, katanya, “aku telah menulis hadith dari 1080 orang guru. Mereka semua
adalah ulama ahli hadith yang telah menghafazkan hadith.”
Sebelum berusia 10 tahun Imam Bukhari sudah
menghafaz hadith dan belajar kepada beberapa guru dalam ilmu fikh dan hadith. Hal
ini antara yang pernah diceritakan oleh Al-Khatib al-Baghdadi yang menerimanya
dari Abu Jaafar Muhammad bin Abi Hatim yang bertanyakan sendiri hal itu
daripada Imam Bukhari.
Di antara syaikh-syaikh dan ulama terkenal di
Bukhara yang menjadi tempat beliau mengambil hadith ialah Sheikh Muhammad bin
Salam Al-Bikandi, Abdullah bin Muhammad Al-Musnadi dan Ibrahim bin Al-Asy’ab.
Imam Bukhari pernah menceritakan, “dalam usia
enam belas tahun, aku telah hafal kitab karya Ibnul Mubarak dan Waqi’ bin
Al-Jarrah, dan aku mengerti maksud perkataan mereka dalam kitab mereka.”
Pada usia itu juga rihlah ilmunya bermula. Beliau
berkelana ke beberapa negeri yang menjadi gedung ilmu pengetahuan pada zaman
itu, seperti Mekah, Madinah, Syam, Mesir, Kufah, Basrah, Baghdad dan lain-lain.
Pada tahun 210 Hijrah, di usia 16 tahun, Imam
Bukhari bersama ibu dan saudaranya bernama Ahmad mengunjungi Mekah. Setelah selesai
menunaikan ibadat haji, ibu dan saudaranya pulang ke Bukhara, tetapi Imam
Bukhari tinggal di Mekah untuk menuntut ilmu, khususnya mencari hadith-hadith. Untuk
itu beliau berguru kepada beberapa ulama terbilang seperti Abul Walid Ahmad bin
Al-Azraqi, Abdullah bin Yazid, Ismail bin Salim Ash-Sha’igh, Abu Bakar bin
Abdullah bin Az-Zubair dan Al-Allamah Al-Humaidi.
Kemudian Imam Bukhari melanjutkan rihlahnya ke
Madinah dan sampai di sana pada 212 Hijrah. Usia beliau ketika itu ialah 18
tahun. Di sana beliau berguru pula kepada sejumlah syaikh dan ulama ternama
seperti Ibrahim bin Al-Mundzir, Mathraf bin Abdillah, Ibrahim bin Hamzah, Abu
Tsabit Muhammad bin Ubaidillah, Abdul Aziz bin Abdillah Al-Uwaisi dan lain-lain
yang setaraf mereka. Ada riwayat mencatatkan beliau menghabiskan selama 6 tahun
di Tanah Hijaz.
Bagaikan tidak puas dengan ilmu diperolehinya, Imam
Bukhari melanjutkan pula rihlahnya ke Basrah. Di sana beliau mencicip ilmu
hadith daripada sebilangan ulama lain, antaranya Abu Ashim An-Nabil, Shafwan
bin Isa, Badil bin Tsabit Al-Mahbar, Harami bin Imarah, Affan bin Muslim, Muhammad
bin Sinan dan sebilangan ulama lain yang satu thabaqah (tingkatan) dengan mereka.
Rihlah berikutnya ialah ke Kufah. Di sana Imam
Bukhari berguru pula dengan Abdullah bin Musa, Abu Nuaim bin Yaakub, Ismail bin
Aban, Hassan bin Ar-Rabi’, Khalid bin Al-Mujalid dan Said bin Hafsh.
Imam Bukhari juga berulang kali memasuki kota
Baghdad bagi menimba ilmu. Di antara ulama terkemuka yang menjadi gurunya di
kota itu ialah Ahmad bin Hanbal, Muhammad bin Isa Ash-Shabagh, Muhammad bin
Sa’iq dan Syuraih bin An-Nu’man.
Turut menjadi destinasi pencarian hadith oleh
Imam Bukhari ialah Syam. Di sana beliau mengutip hadith-hadith daripada
pakarnya, seperti Yusuf Al-Faryabi, Abu Ishaq bin Ibrahim, Adam bin Abi Iyas,
Abul Yaman al-Hakam bin Nafi’ dan Hayawah bin Syuraih.
Beliau turut bermukim mencari hadith di Mesir. Di
antara ulama yang menjadi gurunya ialah Utsman bin Ash-Sha’igh, Said bin Abi
Maryam, Abdullah bin Saleh, Ahmad bin Saleh dan Ahmad bin Shubaib.
Selain kota-kota disebutkan, Imam Bukhari turut
menjelajah negerinya sendiri, Khurasan, dan daerah-daerah sekitarnya seperti
Moro, Balakh, dan Harah untuk tujuan sama.
Kecermatannya memilih hadith
Pengumpulan hadith dalam sebuah kitab besar yang
ditatap umat Islam kini sebenarnya diusahakan oleh Imam Bukhari dalam masa 16
tahun. Dikatakan setiap kali beliau hendak memuatkan sebuah hadith ke dalamnya,
terlebih dahulu beliau akan mandi dan solat dua rakaat mohon pertimbangan
kepada Yang Maha Mengetahui.
Beliau terkenal sangat bersungguh-sungguh
memeriksa hadith dan menyisihkan mana di antaranya yang “sahih” dan yang
“lemah” dengan pengetahuan dan penyelidikan yang luas. Beliau sangat hemat
cermat benar memeriksa orang yang membawa (menceritakan) tiap-tiap hadith, baik
tentang kejujuran dan kekuatan ingatannya, selain persambungan orang-orang yang
menyampaikan riwayat itu tidak putus pertaliannya sehingga sampai kepada
Sahabat yang menerima sendiri dari Nabi saw.
Jaafar bin Muhammad Al-Qaththan berkata, beliau
mendengar Imam Bukhari berkata, “aku telah menulis hadith dari 1000 guru,
bahkan lebih ramai lagi, yang kesemuanya adalah ulama. Aku tidak memperoleh
satu hadith pun melainkan aku telah memiliki sanadnya.”
Hasil-hasil karyanya
Seluruh dunia Islam meletakkan hadith yang
diriwayatkan Imam Bukhari pada darjat yang tertinggi sekali. Kitab “Al-Jami’us Shahih” yang lebih terkenal
dengan nama “Shahih Bukhari” diakui
oleh para ulama Islam sebagai buku kumpulan hadith yang sangat dipercayai, dan
nombor dua daripadanya ialah “Shahih
Muslim”.
Imam Bukhari pernah menceritakan, “ketika usiaku
mencapai 18 tahun, aku telah menghasilkan karya berhubung permasalahan sahabat,
tabien dan perkataan-perkataan mereka. Aku juga menulis kitab At-Tarikh di makan Rasulullah saw. Dalam
kitab karyaku At-Tarikh ini, terdapat sedikit nama kerana tidak semua nama dan
kisah yang telah aku ketahui aku cantumkan. Aku melakukannya supaya kitab ini
tidak tebal.”
Kitabnya yang lain ialah Al-Khalqu Af’al Al-‘Ibad. Dalam kitab ini, beliau mencatatkan
bantahan terhadap kelompok Jahmiyah dan kelompok yang tidak mahu menggunakan
hadith-hadith Nabi saw, atsar para Sahabat dan atsar para tabien.
Karya-karyanya yang lain ialah kitab Al-Kuna, kitab Al-Adab Al-Mufrad, Juz’u Raf’u Al-Yadain, Juz’u Al-Qira’ah Khalfa
Al-Imam dan banyak lagi.
Kematiannya
Keengganan Imam Bukhari menurut perintah penguasa
Bukhara, Khalid bin Ahmad agar datang ke kediamannya mengajar anak-anaknya
telah mencetuskan hubungan tegang antara keduanya. Imam Bukhari bertegas bahawa
pihak yang berhajat menimba ilmulah sepatutnya mendatangi guru, bukan
sebaliknya.
Khalid bin Ahmad amat tidak senang dengan sikap
Imam Bukhari itu, sehingga akhirnya Imam Bukhari terpaksa meninggalkan Bukhara.
Beliau pergi menumpang di daerah Samarqand, tempat tinggal sebilangan saudara
terdekatnya.
Ibnu Adi berkata, beliau mendengar Abdul Qudus
bin Abdil Jabar berkata, “pada suatu malam, setelah Imam Bukhari selesai
solatnya, aku mendengar beliau berdoa: ‘Ya Allah, bagiku bumi ini telah sempit.
Oleh itu, ambillah aku menghadap-Mu.’ Belum sampai satu bulan selepas doa itu,
Allah memanggilnya.”
Imam Bukhari meninggal dunia pada malam Idulfitri
tahun 256H, dalam usia 62 tahun kurang 13 hari.
Rujukan:
-
Syaikh Ahmad Farid, Muhammad bin Ismail Al-Bukhari,
Syaikh Al-Muhadditsin, 60 Biografi Ulama
Salaf, Pustaka Al-Kautsar, Jakarta Timur, Dis. 2009 (Cetakan Kelima).
-
H. Zainuddin Hamidy et al., Imam Bukhari dan
Al-Djami’us Shahih, Kata Pendahuluan Dari
Sidang Penyalin Shahih Bukhari, Klang Book Centre, Klang, 1997 (Cetakan
Kelima).
(
(Artikel ini disiarkan di ruangan 'Ulama Pewaris Nabi', majalah Dian - Ihya' as-Sunnah, Bil: 19 (November 2013) dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment