Sunday, September 15, 2013

Wanita sendiri tak hormati wanita lain?


Oleh: Mohd Nasir Awang


SAMBUTAN Hari Wanita 2013 mengetengahkan tema ‘Respek Wanita: Masyarakat Sejahtera’. Walau pun agak terganggu dengan pemilihan perkataan ‘respek’ itu (apa salahnya digunakan istilah tulen Melayu seumpama ‘hormati’ atau lain-lain perkataan seertinya?), apa yang lebih penting ialah maksud dan mesej yang cuba diutarakan di sebaliknya.

Tema itu dikatakan membawa mesej penting supaya golongan wanita dihormati, selain mereka menghormati diri sendiri, dalam usaha kita mewujudkan sebuah masyarakat sejahtera di negara ini.

Dalam hal ini saya agak tertarik dengan penegasan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Abdul Karim, pada sambutan berkenaan di ibu negara, 25 Ogos lalu. Katanya, tema tersebut dipilih bagi meningkatkan kesedaran semua lapisan masyarakat, terutama kaum lelaki mengenai perkongsian hak dan tanggungjawab dalam mewujudkan masyarakat progresif.

Beliau malah melontarkan pemahaman lebih luas, sekaligus memperbetulkan persepsi silap yang mungkin selama ini bersarang di dalam masyarakat, kononnya apabila bercakap soal menghormati wanita, pokok permasalahan hanyalah pada kaum Adam.

“Selain itu, tema ini dipilih untuk mengingatkan semua bahawa mesej ‘respek’ wanita ini bukan hanya ditujukan khas kepada kaum lelaki dalam konteks keganasan. Penghormatan terhadap wanita perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas, iaitu wanita juga perlu menghormati diri mereka sendiri dan wanita lain”, akhbar memetik katanya.

Ya, memang benar. Pembicaraan soal menghormati wanita tidak sewajarnya difokuskan hanya terhadap sikap, pendirian dan tindakan kaum bapa. Kerap berlaku, golongan wanita sendiri sebenarnya yang gagal menghayati hakikat dialami kaum sejenis mereka. Mereka bahkan gagal menunjukkan penghormatan sepatutnya kepada wanita lain, terutama di kala berlaku sesuatu keadaan melibatkan percanggahan kepentingan antara mereka sendiri.

Ambil saja contoh kes-kes rumahtangga yang porak-peranda. Bukankah ada perkongsian hidup yang dibina atas dasar suka sama suka, cinta sehidup semati, kekasih awal dan akhir, tiba-tiba berubah menjadi “medan tempur”, sumpah-seranah dan ungkit-mengungkit antara pasangan bahagia itu?

Kita fokuskan saja perbincangan kita kepada kes-kes persengketaan antara suami-isteri sebegini yang didakwa berlaku hanya ekoran kehadiran “orang ketiga”. Cuba tanyakan, berapa banyak di antara kes sedemikian di mana “orang ketiga” itu adalah kaum lelaki? Sudah tentu tidak sukar diakui bahawa hakikat yang berlaku adalah sebaliknya. Dalam kebanyakan kes, wanitalah yang menjadi “orang ketiga” itu, yang didakwa menjadi perosak kebahagiaan sebuah rumahtangga, bukan?

Kita lihat pula kes-kes poligami, yang kebelakangan ini nampaknya semakin menjadi kecenderungan, terutama di kalangan para asatizah dan ulama. Tanpa menafikan ada kes tertentu yang menatijahkan ketidakadilan terhadap mana-mana isteri, ia bukanlah alasan atau hujah untuk mana-mana pihak menafikan keharusannya. Ketahuilah bahawa Islam amat bertanggungjawab di dalam memberikan keizinan kepada kaum lelakinya beristeri lebih daripada seorang. Disertakan sama dalam syariat suci ini garis panduan yang cukup jelas berhubung hal itu.

Memang ada sang suami yang ‘bangang’, yang hanya tahu berkahwin ramai, tetapi tidak menghiraukan soal berlaku adil di antara para isteri. Namun, itu kesalahan individu terbabit dan tidak wajar dipersalahkan atas kecacatan syariat agama ini. Di samping itu, kita berharap suami yang ‘kurang asam’ sebegini menyedari kesilapan dan segera memperbetulkannya, jika dia tidak mahu dibangkitkan di akhirat kelak dalam keadaan senget sebelah!

Keghairahan sebilangan pihak menyorot hanya sisi negatif dari isu poligami bagaimana pun kerap mendinding mereka dari melihat manfaat dan kebaikan tersembunyi di sebalik amalan itu. Sehinggakan kedapatan kes-kes tertentu di mana sang suami berkeputusan berbuat demikian di atas hasrat murni membela kaum Hawa yang “tidak terbela”, juga gagal mendapat sokongan kaum sejenis mereka.

Akuilah bahawa bukan semua lelaki berkahwin lagi itu semata-mata di atas dorongan syahwat atau kemaruk kebendaan. Bukankah di hadapan kita kedapatan kes-kes di mana suami kahwin lagi dengan ibu tunggal atau anak dara lanjut usia? Bahkan, dalam kes-kes tertentu jika dinilai pada rupa paras, isteri sedia ada jauh lebih ‘trang-tang-tang’ berbanding isteri baru.

Ertinya, jika mahu diterima secara positif, tindakan sang suami itu adalah untuk membantu wanita-wanita yang “tidak terbela” sebegitu. Ada ibu tunggal yang kematian suami atau bercerai, tetapi terpaksa menanggung nafkah diri dan beberapa anak yang masih kecil. Begitu juga ada anak dara yang sudah menjangkau usia lewat 30-an atau 40-an, tetapi masih belum ada yang sudi hadir menemani hidupnya. Mereka ini memerlukan “pembelaan” sewajarnya.

Malangnya, apabila ada suami bertindak menyelamatkan keadaan, ramai isteri tidak berupaya merasionalkan “pelan kebajikan ummah” dilaksanakannya. Sekali lagi, kita berdepan dengan kes di mana kaum wanita sendiri yang tidak berupaya menghormati hak wanita lain untuk turut sama berkongsi kebahagiaan hidup di dunia yang sementara ini.

Dalam kes-kes lain, ada juga sesuatu isu yang diperjuangkan satu pihak untuk mengangkat dan menjaga martabat wanita, tetapi dibantah oleh kaum wanita sendiri.

Ingat lagi isu penguatkuasaan peraturan berpakaian menutup aurat terhadap pekerja wanita di restoran dan pusat-pusat membeli-belah oleh sebuah pihak berkuasa tempatan di sebuah negeri suatu ketika dulu? Begitu juga isu larangan mempamerkan wanita tidak menutup aurat di dalam mana-mana iklan di khalayak umum?

Bagi kita yang faham, kita akui menjadi tugas sebuah kerajaan Islam untuk melindungi kaum wanitanya supaya martabat dan maruah mereka sentiasa terpelihara. Wanita bukan bahan pameran atau barang dagangan untuk menarik perhatian lelaki.

Daya tarikan istimewa yang ada pada wanita tidak wajar disalahgunakan, termasuk bagi melariskan perniagaan. Membiarkan wanita memperagakan susuk tubuh dan kecantikan sebenarnya menjatuhkan martabat mereka yang suci.

Malangnya kecenderungan ke arah itu semakin berleluasa kini. Hal itu memaksa sesebuah kerajaan mengadakan peraturan bagi membendungnya.

Penguatkuasaan peraturan sebegitu baik bagaimana pun mengundang reaksi negatif beberapa pihak. Rata-rata yang membantah beranggapan peraturan berkenaan suatu prejudis dan diskriminasi terhadap wanita. Malah ada yang menyifatkannya sebagai mengarut dan tidak masuk akal.

Sekali lagi, pihak paling ke depan membantah usaha menjaga martabat dan kehormatan wanita ini ialah pertubuhan-pertubuhan wanita dan pemimpin wanita sendiri. Justeru, ada benarnya pendirian diambil Mak Menteri kita, bahawa wanita sendiri perlu “menghormati diri mereka dan wanita lain”.

No comments:

Post a Comment