Thursday, August 1, 2013

Hentikan penghinaan, sebarkan ilmu Islam


Assalamu’alaikum warahmatullah,
Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, Yang telah menurunkan kitab suci Al-Quran sebagai petunjuk buat manusia seluruhnya. Salawat dan salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad saw, Penghulu segala nabi dan rasul.

Proses menyiapkan bahan-bahan untuk menerbitkan edisi 16 ini berlangsung di saat umat Islam menyambut kedatangan bulan mulia, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang dijanjikan Allah Taala dengan berbagai kerahmatan dan keberkatan dari sisinya, terutama bagi setiap diri Muslim yang pandai memanfaatkan kehadirannya dengan sebaik mungkin.

Di tahun lalu, edisi menyambut Ramadhan telah kita isi dengan beberapa tulisan dan kupasan para asatizah kita berhubung kelebihan dan peluang yang disusun oleh agama kita bagi mencapai Ramadhan terbaik. Biar pun sudah setahun berlalu, ilmu-ilmu yang kami paparkan di dalamnya tetap malar segar dan relevan sampai bila-bila. Moga para pembaca tidak keberatan membelek naskhah itu kembali.

Ketika catatan ini dibuat, umat Islam khususnya di negara kita juga sedang berdepan beberapa isu yang dianggap menghina ajaran dan pegangan agama kita. Ada isu wanita Islam diberikan syarat menanggalkan tudung sekiranya mahu diambil bekerja. Ada isu atlet Melayu yang masih remaja merogol pelatih dalam keadaan ‘separuh sedar’ (dipercayai akibat pengaruh alkohol).

Terkini ialah isu persendaan sepasang anak muda bukan Islam terhadap ajaran Islam. Kononnya di atas hasrat meraikan teman-teman beragama Islam di atas kedatangan Ramadhan, mereka nyata tersalah pilih pendekatan apabila mengajak umat Islam berbuka puasa dengan sajian yang memang diketahui haram untuk kita.

Tidak syak lagi semua ini ditakdirkan berlaku dengan hikmat tersendiri di sisi Allah. Ia tidak sepatutnya dibiarkan berlalu begitu saja tanpa diambil pengajaran atau dijadikan bahan renungan. Bahawa persendaan terhadap ajaran dan hukum Tuhan sudah semakin menyerlah dalam masyarakat kita, sama ada oleh bukan Islam mahu pun individu yang bernama Islam sendiri.

Kesemua perkembangan ini sebetulnya menebal dan membukitkan lagi komitmen kami untuk terus menerbitkan majalah ini. Bahawa tuntutan menyebarluas ilmu-ilmu Islam bersumberkan al-Quran dan as-Sunnah semakin besar tatkala umat Islam semakin menyimpang dari ketaatan terhadap Allah dan Rasul-Nya.

Bagi menyempurnakan hasrat itu, sokongan dan dukungan saudara-saudari pembaca amat kami sandarkan. Moga kita semua mendapat saham masing-masing dalam membela agama Allah ini. Wassalam.

Al-faqir ilallah,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini adalah catatan editorial majalah Dian - Ihya' As-Sunnah Bil. 16, Ogos 2013)

No comments:

Post a Comment