Sunday, September 15, 2013

Kutiplah pengajaran, teruskan amal mulia



Assalamu’alaikum warahmatullah,
Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, Yang memiliki segala kerajaan di langit mahu pun di bumi. Salawat dan salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad saw, Penghulu segala nabi dan rasul.

Edisi 17 ini dijadualkan menemui para pembaca sekitar penghujung Syawal/awal Zulkaedah 1434. Ini bermakna masyarakat negara kita, khususnya umat Islam, sedang melalui proses ‘penyesuaian’ hidup hasil sebulan berada di madrasah Ramadhan lalu. Tidak syak lagi, ada yang berjaya mengutip pengajaran positif melalui kehadiran bulan mulia penuh barokah itu.

Namun, seperkara amat nyata kelihatan di mana-mana kini ialah kembalinya semula fenomena kekosongan masjid dan surau, terutama di waktu-waktu utama (Zohor, Asar dan Isyak). Tiada lagi kelompok tadarus, sebelum atau selepas solat fardhu. Bahkan hampir tiada kelihatan lagi anggota jemaah yang tekun membaca al-Quran, sepertimana menjadi kelaziman sepanjang Ramadhan.

Ummah kembali ke dakapan dunia, kembali disibukkan dengan rutin hidup yang menuntut komitmen masa dan penumpuan. Barangkali itu suatu yang tidak dapat dielakkan. Pun begitu, diharapkan kesungguhan memenuhi tuntutan hidup itu tidak sampai mengabaikan kita daripada menyumbang kepada agama ini dalam kadar dan cara tersendiri.

Kita mungkin sudah tidak mampu memajam diri di masjid untuk ibadat-ibadat khusus, sepertimana yang telah kita lakukan ketika berpuasa itu, tetapi itu tidak bermakna kita tidak boleh meneruskan sifat sabar yang terasuh kala itu. Kita mungkin tidak lagi dipilukan nasib sebilangan anggota masyarakat yang bakal menyambut Idulfitri dengan serba kekurangan, tetapi itu bukan bermakna semangat bersedekah dan menginfak harta pada jalan mulia tidak wajar diteruskan.

Sepertimana yang sering disebutkan, Islam itu luas. Maka ruang untuk setiap individu Muslim menyumbang kepada agama ini juga amat luas, seluas Islam itu sendiri.

Selaku medan penyebaran ilmu-ilmu Islam, kami juga amat menyandarkan sokongan dan dukungan saudara-saudari pembaca. Moga kita semua mendapat saham masing-masing dalam menyebarkan agama Allah ini. Wassalam.

Al-faqir ilallah,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini adalah catatan EDITORIAL majalah Dian - Ihya' as-Sunnah, Edisi 17 (September 2013) disiarkan dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment