PERGERAKAN pembebasan Kota al-Quds bermula dengan peperangan Mu'tah,
perutusan tentera Usamah bin Zaid dan peperangan Yarmouk, yang menyaksikan
kemenangan Islam mengalahkan tentera Romawi. Pada bulan Rabiul Awwal tahun 15
Hijrah, Saidina Umar bin al-Khattab ra
menerima anak kunci Kota al-Quds dan memeterai perjanjian dengan kaum Kristian,
yang dikenali sebagai al-Uhdah
al-Umariyah.
Perjanjian
bersejarah itu berbunyi:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah
Lagi Maha Penyayang.
Inilah apa yang telah diberikan hamba
Allah Umar, Amirul Mukminin, keamanan kepada penduduk Iliya'. Dia (Allah) telah
memberikan keamanan untuk diri mereka, harta benda mereka, gereja-gereja mereka
dan rumah-rumah ibadat mereka, sama ada yang elok atau rosak, dan kepada
seluruh penganut, bahawa tidak sekali-kali gereja-gereja mereka dihuni (rampas)
dan tidak sekali-kali dimusnahkan dan sekali-kali dilakukan kekerasan terhadap
mereka, sama ada pada tubuh badan atau harta benda. Mereka sekali-kali tidak
dipaksa untuk meninggalkan agama mereka dan tidak sekali orang Yahudi menghuni
bersama mereka di Iliya'.
Menjadi kewajiban ke atas
penduduk Iliya' untuk membayar jizyah sebagaimana ahli agama lain membayarnya. Menjadi
kemestian ke atas mereka untuk mengeluarkan orang Rom dan perompak. Maka sesiapa
dari kalangan mereka yang keluar, dia dan hartanya selamat sehinggalah dia
sampai ke tempat perlindungannya. Sesiapa dari kalangan mereka mahu kekal, maka
dia selamat tetapi mestilah dia membayar jizyah, sebagaimana yang dilakukan
oleh penduduk Iliya'.
Sesiapa dari kalangan penduduk Iliya'
yang mahu pergi dengan hartanya bersama-sama orang Rom, maka mereka selamat
sehinggalah mereka sampai ke tempat perlindungan. Sesiapa dari kalangan
penduduk bumi ini yang mahu kekal, maka hendaklah dia membayar jizyah
sebagaimana penduduk Iliya' dan sesiapa yang mahu berada di bawah
Rom dan sesiapa yang mahu kembali kepada keluarganya, tidak diambil daripada
mereka sesuatu pun sehinggalah mereka menuai tanaman mereka.
Sesungguhnya apa yang ada di atas
tulisan ini adalah janji yang bertunjang kepada Allah, Rasul dan para Khulafa'
dan orang-orang Mukmin, jika mereka membayar jizyah yang diwajibkan ke atas
mereka.
Ditulis dan
dihadiri pada tahun 15H oleh Umar bin Al-Khattab. Saksi kepadanya ialah: Khalid
bin Al-Walid, Amru bin Al-Aas, Abdul Rahman bin Auf dan Muawiyah bin Abi
Sufyan.
Sejarah telah membuktikan sikap bertanggungjawab umat Islam yang berpegang
teguh kepada janji setia ini. Begitu juga dengan keredhaan dan setiakawan
ditunjukkan oleh kaum Kristian yang tulen terhadap kerajaan Islam.
Antara isi kandung terpenting perjanjian aman dengan penduduk Kristian di
Kota al-Quds (Jerusalem atau Iliya') ini
ialah tidak membenarkan pendudukan Yahudi mendiami kota ini. Tentang hal ini,
Abdul Hadi Awang berpandangan, “kerana pada waktu itu belum ada lagi orang
Yahudi ketika orang Islam membukanya, ini kerana orang Nasrani (Kristian)
mengharamkan ke atas orang Yahudi untuk menghuni di kota-kota suci.” Dalam
ertikata lain, penegasan Saidina Umar yang melarang orang Yahudi mendiami Kota
Al-Quds adalah sebagai meraikan pendirian kaum Kristian sejak sekian lama.
Menurut Ahmad Fauzi Hassan pula, tindakan itu “hanya ilham dan pandangan
jauh Saidina Umar tentang masa depan dan nasib kota ini (Al-Quds) jika diduduki
sama oleh bangsa Yahudi. Sedangkan bangsa Yahudi tidaklah menimbulkan apa-apa
permasalahan ketika itu.”
Namun seperkara yang jelas, meski pun Islam mendakwa Al-Quds milik umat
Islam, penghormatan diberikan Islam terhadap pegangan dan kepercayaan
agama-agama lain amatlah tinggi. Soal kebebasan menganut dan mengamalkan ajaran
agama bukan Islam adalah suatu kewajiban yang dijamin oleh Islam.
Islam adalah agama yang penuh tolak ansur dan tidak memaksa pihak lain
mempercayai dan menerima apa yang mereka tidak percaya atau terima. Apa yang
dibuat oleh Saidina Umar terhadap kaum Kristian di Kota Al-Quds jelas membuktikan
bahawa meski pun memiliki kuasa sebagai penakluk, Islam tidak mengajar umatnya
untuk memaksa apatah lagi menindas kaum yang ditakluki.
Sebab itu apabila Saidina Umar mengetuai umat Islam membuka Kota Al-Quds,
kerajaan Islam pimpinannya telah memberikan hak-hak yang berkait dengan
keagamaan kepada penganut-penganut agama yang mempunyai asas dan kedudukan
agama di situ. Kota itu memiliki kesuciannya dan kesucian itu adalah untuk
semua umat yang mempunyai risalah samawiyah – Yahudi dan Kristian. Sebab itu
tidak boleh sama sekali mana-mana agama memonopoli kota itu dan menyisihkan
penganut-penganut agama lain.
Secara praktikal, prinsip ini ditunjukkan oleh Saidina Umar, menerusi beberapa
kejadian. Satu ketika Baginda meraikan jemputan daripada orang Kristian untuk
menziarahi Gereja Qiyamah. Tatkala sedang berada di situ, masuklah waktu solat.
Lantas Saidina Umar berpaling kepada paderi yang ada bersamanya dan bertanya:
“Di manakah aku boleh bersolat?
Paderi itu menjawab: “Sembahyanglah di tempat kamu berdiri ( di dalam
gereja).”
Umar menjawab: “Tidak sayugia bagi Umar untuk bersolat di Gereja Qiyamah,
kerana kemungkinan selepas ini orang-orang Islam akan berkata, ‘di sinilah Umar
mendirikan solat’, lalu mereka (menjadikannya alasan untuk) mendirikan masjid
di sini.”
Lalu Umar menunaikan solat di tempat lain tidak jauh dari Gereja Qiyamah
itu (dan tepat sebagaimana dijangkanya, di situlah umat Islam membina masjid
kemudiannya), (Abdul Hadi, 2010).
Dalam riwayat lain oleh Abu Salamah, bahawa Abu Sinan memberitahunya bahawa
Ubaid bin Adam mendengar Umar bin Al-Khattab ra berkata kepada Kaab bin
Al-Ahbar (seorang Yahudi yang telah memeluk Islam) ketika kedua-dua mereka
berada di dalam Masjid Al-Aqsa, “di mana kamu fikir aku patut bersolat di dalam
masjid ini?”
Kaab menjawab, “jika tuan menanyakan pendapat hamba, maka hamba rasa
seeloknya tuan bersolat di belakang Batu Sakhrah, supaya dengan itu seluruh
Kota Al-Quds berada di depan tuan hamba (dan di masa sama turut menghadap ke
Mekah – Kaabah).”
Batu Sakhrah atau Foundation Stone
(dalam bahasa Ibrani disebut ‘Even
haShetiya’) adalah batu yang dianggap suci oleh kaum Yahudi. Mereka
bersembahyang menghadap batu itu dan percaya ia merupakan persimpangan untuk
mereka menuju ke syurga.
Mendengarkan cadangan itu, Umar menjawab: “Kamu nampaknya mahu aku berebut
dengan kaum Yahudi! Tidak, aku sepatutnya bersolat di mana Rasulullah saw
bersolat (ketika malam Isra’ Baginda).”
Lalu Saidina Umar menghadap ke arah Kaabah dan bersolat. Baginda
kemudiannya menyapu masjid dengan jubahnya dan sekalian yang hadir ikut berbuat
demikian (As-Sallaabee, 2008).
Ibnu Taimiyah pula menyebut, “apabila Umar menakluki Kota Al-Quds, Baginda
dapati banyak sampah-sarap dilonggokkan di atas Batu Sakhrah, yang dipercayai
sengaja dicampakkan oleh kaum Kristian untuk menghina kepercayaan kaum Yahudi
yang menganggap batu itu suci dan bersembahyang menghadapnya.
Melihatkan keadaan itu, Umar segera mengarahkan orang-orang Islam yang ada
bersamanya agar mengalihkan sampah-sarap dari situ.”
Sebagaimana Saidina Umar menunjukkan sikap tolak ansur dan hormat terhadap
kebebasan beragama untuk kaum Kristian, memberikan jaminan keselamatan untuk
gereja dan hak milik mereka, Baginda juga tidak menyimpan walau sedikit pun
perasaan buruk terhadap kaum Yahudi, di sebalik segala macam karenah dan
kejahatan dilakukan kaum itu terhadap umat Islam. Baginda sendiri bahkan
menyapu dan membersihkan batu paling suci bagi kaum Yahudi itu dengan tangannya
serta mengangkat sebahagian sampah dari situ.
Malangnya, sikap toleransi dan rasa hormat sebegitu tinggi dari umat Islam
terhadap kepercayaan kaum Yahudi, sepertimana yang telah dicontohkan oleh
Saidina Umar itu nampaknya tidak langsung meninggalkan bekas di kalangan
mereka. Kaum itu terus mengganas dan menzalimi umat Islam, sehingga akhirnya
memonopoli segala hak memakmurkan kota suci Al-Quds. – Mohd Nasir Awang
Rujukan:
-
Abdul Hadi Awang,
2010, Palestin: Daripada Perampas Jalanan
Kepada Peta Jalanan, Kuala Lumpur: Jundi Resources Sdn Bhd.
-
Ahmad Fauzi Hasan,
2011, Palestin: Bumi Pertemuan dan
Pertembungan, Kuala Terengganu: Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA).
-
Dr. Muhammad
As-Sallaabee, 2008, The Biography of Umar
Al-Khattab r.a. (2), London: Maktaba Darus-Salam.
No comments:
Post a Comment