Friday, March 1, 2013

Secebis sumbangan untuk Palestin


Assalamu’alaikum warahmatullah,
Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah kerana di sebalik segala kesulitan dan kekangan yang membelenggu, kami masih diberi peluang dan pertolongan oleh-Nya untuk menerbitkan majalah kesayangan anda ini. Selagi mana termampu, kami komited menyebarluas dan menyemarakkan penghayatan ilmu-ilmu Islam ini dalam masyarakat.

Sepertimana pernah dicoretkan di sini sebelum ini, kami akan cuba dari masa ke semasa memberikan ‘nilai tambah’ kepada persembahan majalah ini. Untuk itu, komentar berupa cadangan, teguran, pembaikian mahu pun kritikan (yang membina, tentunya!) dari para pembaca amatlah kami harapkan. Manfaatkanlah laman facebook kami atau apa jua wasilah yang selesa bagi anda.

Untuk edisi ini kami memilih pembicaraan isu Palestin sebagai topik utama. Sentuhan dipaparkan bagaimana pun bukanlah berorientasikan perbincangan semasa semata-mata, tetapi lebih bersifat umum dan luas – dari aspek latar sejarah politik dunia, kaitan kewujudan wilayah itu dengan era para anbiya’ dan mursalin, mendetail tabiat dan perangai bangsa Yahudi (selaku aktor paling jahat dalam kisah Palestin), sehinggalah kepada tuntutan tanggungjawab kita sebagai umat Islam “menyelesaikannya” dalam konteks semasa.

Selamat membaca, mengutip ilmunya dan membantu kami menyebarluas pengajaran-pengajarannya. Semoga setiap kita yang mengambil bahagian di dalam usaha ini akan memperolehi rahmat dan keberkatan dari sisi Allah Ta’ala. Wassalam.


Al-Faqir ilallah,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini termuat di ruangan EDITORIAL majalah Dian - Ihya' as-Sunnah, Bil. 12, Mac '2013)

No comments:

Post a Comment