Tuesday, May 1, 2012

Saidina Abu Bakar ra – rendah diri terhadap isyarat kepimpinan

Oleh: MOHD NASIR AWANG

TELAH digambarkan bagaimana berita kewafatan Junjungan Besar Nabi Muhammad saw mencetuskan suasana teramat suram dan hingar-bingar di kalangan kaum muslimin. Seluruh kota Madinah bagaikan bersipongang dengan esak-tangis para sahabat dan pengikut Baginda saw yang amat sukar menerima hakikat pemergian orang yang paling mereka kasihi itu.

Namun, keteguhan hati Saidina Abu Bakar as-Siddiq telah mengurai kekusutan hari itu. Walau pun sangat sedih dengan ketiadaan Baginda, sahabat Rasulullah paling akrab itu juga muncul orang paling tabah dan paling berfikiran positif menghadapi suasana paling tidak diingini itu.

Isyarat-isyarat agak jelas oleh Baginda mengenai hampirnya kedatangan hari perpisahan itu telah difahami Abu Bakar. Beliau nampaknya telah mempersiapkan hati dan perasaannya untuk menghadapi hari paling menyedihkan itu.

Lantas, dia bingkas menenangkan kaum muslimin sekaligus memperbetulkan sikap segelintir mereka, khususnya Saidina Umar al-Khattab ra, yang sukar menerima hakikat kewafatan Baginda saw. Hal itu telah disinggung dalam edisi-edisi sebelum ini.

Mencari pengganti Baginda saw
Syaikh Mahmud al-Mishri lewat Sahabat-Sahabat Rasulullah saw mencatatkan, “kemudian hampir terjadi fitnah besar antara orang-orang Muhajirin dengan orang-orang Ansar terkait dengan perkara khilafah, sekali pun kita tetap yakin secara bulat bahawa para sahabat Nabi saw tidak mencari kecuali redha Allah dari apa yang mereka lakukan”.

Beliau turut memetik komentar oleh Imam an-Nawawi rahimahullah lewat Syarh Sahih Muslim lin Nawawi yang berkata, “Nabi saw meninggal, sedangkan beliau tidak menunjuk pengganti dengan dalil yang jelas. Ini adalah mazhab Ahlus Sunnah wal Jamaah, bahkan para sahabat bersepakat untuk mengangkat Abu Bakar sebagai khalifah dan mendahulukannya kerana keutamaannya.”

“Seandainya ada nas yang menunjuk Abu Bakar atau selain Abu Bakar (sebagai khalifah), nescaya tidak terjadi pertentangan dari orang-orang Ansar dan selain mereka untuk pertama kalinya, dan orang yang membawa nas tersebut nescaya akan menyebutkan apa yang dia bawa, lalu para sahabat rujuk kepadanya. Tetapi kenyataannya mereka berselisih terlebih dahulu kerana memang tidak ada nas yang langsung, kemudian mereka bersepakat untuk memilih Abu Bakar dan itulah kesepakatan mereka.”

Diriwayatkan orang-orang Ansar berkumpul di Saqifah Bani Saidah. Mereka meneriakkan, “dari kami seorang pemimpin dan dari kalian seorang pemimpin”. Maksudnya, sebagai menggantikan Baginda saw, mereka mahu seorang pemimpin diangkat dari kalangan Ansar dan seorang dari Muhajirin. Bahkan, orang-orang Ansar sudah ada calon mereka, iaitu Saad bin Ubadah.

Sebuah hadith dari Abdullah ra, menggambarkan suasana hari tersebut. Ia berbunyi, “ketika Nabi saw wafat, orang-orang Ansar berkata, “dari kami seorang pemimpin dan dari kamu (Muhajirin) seorang pemimpin.” Maka Umar datang kepada mereka, dia berkata, “bukankah kamu mengetahui bahawa Rasulullah saw telah memerintahkan kepada Abu Bakar untuk menjadi imam kaum muslimin dalam solat? Siapa di antara kamu yang jiwanya rela mendahului Abu Bakar? Maka mereka (orang-orang Ansar) menjawab, “kami berlindung kepada Allah kalau kami sampai mendahului Abu Bakar.” [HR an-Nasaie (II/74, 75), Ahmad (I/21) dan al-Hakim (III/67)]

Abu Bakar, Umar saling “tunjuk-menunjuk”
Dalam riwayat lebih panjang, kekecohan dicetuskan golongan Ansar di Saqifah Bani Saidah itu akhirnya memaksa Abu Bakar, Umar dan Abu Ubaidah datang kepada mereka. Di situ berlaku pertembungan pendirian antara mereka dengan ketiga-tiga sahabat utama dari kalangan Muhajirin itu.

Lebih menarik lagi, dalam proses mencadangkan pengganti Rasulullah saw itu, berlaku “tunjuk-menunjuk” di antara dua sahabat utama Baginda, iaitu Abu Bakar dan Umar. Diriwayatkan Abu Bakar telah berkata kepada kaum Ansar yang hadir, “kami adalah umara (pemerintah), sedangkan kamu adalah wuzara’ (wazir atau menteri)”.

Maka Hubab bin al-Munzir, mewakili kaum Ansar menjawab, “demi Allah, kami tidak setuju. Dari kamu (Muhajirin) seorang pemimpin dan dari kami juga seorang pemimpin”.

Abu Bakar berkata, “tidak, akan tetapi kami adalah umara, sedangkan kamu adalah wuzara’. Mereka adalah orang-orang Arab yang paling mulia negerinya dengan nenek moyang Arab asli. Silakan anda semua membaiat Umar atau Abu Ubaidah”.

Apa yang diucapkan Abu Bakar itu bukan sahaja sebagai strategi politik menyelesaikan kekusutan yang sedang dialami ketika itu, malah turut menzahirkan jiwa besarnya mendahulukan sahabat lain berbanding dirinya untuk diberikan amanah kepimpinan.

Apatah lagi Umar seringkali disebut Baginda saw secara bergandingan dengan namanya sendiri sebagai orang harapan Rasulullah. Antaranya, sebagaimana dirakam dalam hadith dari Huzaifah ra, di mana Rasulullah saw bersabda: ‘Sesungguhnya aku tidak tahu berapa lama lagi aku berada di antara kamu. Maka teladanilah dua orang sepeninggalanku: Abu Bakar dan Umar.” [HR at-Tirmizi (no. 3663, 3664). At-Tirmizi berkata, ‘ini adalah hadith hasan.]

Umar juga tidak kurang hebatnya menelah apa yang dimaksudkan Abu Bakar itu. Lantas Umar berkata, seakan menyanggah kembali kata-kata sahabatnya itu, “bahkan lebih layak kami membaiatmu (Abu Bakar). Engkau adalah sayyid kami, orang terbaik kami dan orang yang paling dicintai oleh Rasulullah saw”.

Lalu Umar terus mencapai tangan Abu Bakar dan membaiatnya. Melihatkan tindakan Umar itu, sekalian yang hadir pun turut membaiat Abu Bakar. Demikian difahami dari maksud hadith diriwayatkan oleh al-Bukhari (no. 3667) dari Aisyah ra.

Memahami Isyarat Rasulullah saw
Apa yang dilakukan Umar itu mungkin kelihatan spontan. Namun, jangan dinafikan keilmuan dan kerincian pemerhatian beliau terhadap sebilangan sabda dan ingatan Baginda saw, yang boleh dikaitkan sebagai isyarat terhadap kelebihan Abu Bakar.

Antaranya ialah hadith-hadith berikut:
1. Dari Aisyah ra, ia berkata, “Rasulullah saw bersabda kepadaku ketika Baginda sakit: ‘Panggillah ayahmu dan saudaramu sehingga aku mampu menulis sebuah surat, kerana aku khuatir ada orang yang berharap dan ada orang yang berkata, ‘aku lebih berhak’. Padahal Allah dan orang-orang mukmin menolak selain Abu Bakar.’ [HR al-Bukhari (no. 7217) dan Muslim (no. 2387)]

2. Dari Aisyah ra, ia berkata, ‘Rasulullah saw solat di belakang Abu Bakar dalam keadaan duduk pada saat Baginda sakit, di mana akhirnya Baginda wafat. [HR Ahmad (VI/159). Diriwayatkan juga oleh at-Tirmizi dan dia berkata, ‘hadith sahih’.]

3.  Dari Jubair din Muth’im dari ayahnya ra, ia berkata, “seorang wanita datang kepada Nabi saw, lalu Baginda memintanya (wanita itu) untuk kembali semula kepadanya. Maka wanita itu berkata, “bagaimana jika aku datang kepadamu dan aku tidak mendapatimu (seperti bermaksud Baginda telah tiada)?” Maka Nabi saw bersabda: Jika engkau tidak mendapatiku, datanglah kepada Abu Bakar. [HR Bukhari (no. 7220) & Muslim (no. 2386)]

Al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah berkata dalam al-Fath, “menjadikan hadith ini sebagai dalil yang menunjukkan bahawa Abu Bakar merupakan khalifah setelah Nabi saw adalah sahih (benar), tetapi hanya sebagai sebuah isyarat sahaja, bukan petunjuk langsung (nyata).”

“Ini juga tidak bertentangan dengan apa yang dinyatakan secara pasti oleh Umar bahawa Nabi saw tidak menunjukkan pengganti, kerana maksud Umar adalah tidak menunjuk pengganti secara langsung. Wallahu a’lam. Al-Kirmani berkata, “hadith ini dijadikan sebagai dalil atas khilafah Abu Bakar.” [Fathul Baari (XIII/345)]

Kelebihan Abu Bakar mengatasi Umar
Bahkan, dalam beberapa kejadian tertentu, Baginda saw secara jelas menzahirkan pilihannya yang mengutamakan Abu Bakar berbanding Umar. Antara hadith yang dapat difahami sebagai memperincikan sikap tersebut ialah:

1. Dari Ibnu Mulaikah rahimahullah, ia berkata, ‘Aku mendengar Aisyah ditanya, ‘siapa orang yang akan diangkat oleh Rasulullah saw sebagai penggantinya seandainya beliau melakukan?’ Dia menjawab, ‘Abu Bakar’. Dia ditanya, ‘lalu siapa setelah Abu Bakar?’ Dia menjawab, ‘Umar’. [HR Muslim (no. 2385)]

2. Dari Abdullah bin Zam’ah ra ia berkata, “ketika sakit Nabi saw semakin parah, aku bersama beberapa orang kaum muslimin berada di sisi Baginda. Bilal mengajak Baginda solat, maka Rasulullah saw bersabda: Perintahkanlah seseorang untuk menjadi imam bagi kamu. Dia berkata, maka Abdullah bin Zam’ah keluar. Ternyata Umar telah bersama kaum muslimin. Pada saat itu Abu Bakar belum hadir, maka aku berkata, “Wahai Umar! Solatlah bersama kaum muslimin”. Umar maju dan bertakbir.”

“Ketika Nabi saw mendengar suara Umar, kerana Umar adalah lelaki yang bersuara lantang, maka Baginda bertanya, ‘di manakah Abu Bakar? Allah dan kaum muslimin tidak menerima hal ini. Allah dan kaum muslimin tidak menerima hal ini.’ Maka seseorang mencari Abu Bakar. Dia datang setelah Umar solat, maka Abu Bakar solat bersama kaum muslimin.” [HR Abu Daud (no. 4660, 4661). Disahihkan oleh Syaikh al-Albani dalam Sahih Sunan Abi Daud (no. 3895)]

3. Dalam riwayat lain, ketika nabi saw bersabda: ‘Perintahkanlah Abu Bakar agar menjadi imam solat bagi kaum muslimin’, Aisyah berkata, ‘jika Abu Bakar menggantikanmu, maka orang-orang tidak mendengarnya kerana dia akan menangis. Mintalah Umar untuk menjadi imam solat bagi kaum muslimin’.

Aisyah berkata: Aku berkata kepada Hafsah, ‘Katakanlah kepada (pujuklah) Nabi saw, ‘jika Abu Bakar menggantikanmu, maka orang-orang tidak mendengarnya kerana dia akan menangis. Mintalah Umar untuk menjadi imam solat bagi kaum muslimin. Hafsah pun melakukannya. Maka Rasulullah saw bersabda: “Cukup, kamu semua ini benar-benar seperti wanita-wanita di sekeliling Yusuf. Perintahkanlah Abu Bakar agar dia menjadi imam solat orang-orang.” [HR al-Bukhari (no. 679) dan Muslim (no. 418)]

Umar sememangnya menyedari kedudukannya yang sedemikian di sisi Rasulullah saw. Bahawa beliau tidak mungkin dapat menandingi, mahu pun menyamai Abu Bakar, di atas beberapa kelebihan dan kesitimewaan yang memang dianugerahkan Allah SWT kepada sahabatnya itu.

Sebab itu Umar pernah diriwayatkan sebagai bertegas, “aku dibawa ke depan lalu leherku dipenggal lebih aku sukai daripada aku memimpin suatu kaum di antara mereka adalah Abu Bakar.”  Hal ini dicoretkan Ibnu Hisyam lewat As-Sirah an-Nabawiyah, menukilkannya dari Ibnu Abbas ra.

Abu Bakar merendah diri
Namun, kelebihan diisyaratkan Nabi saw itu tidak pernah dianggap sebagai lesen atau pengiktirafan yang mutlak oleh Abu Bakar sendiri. Dalam setiap keadaan beliau hanya bertindak semata-mata sebagai memenuhi arahan diminta Rasulullah. Bukti kesetiaan dan kebanggaan Abu Bakar berdiri di belakang Nabi saw terserlah menerusi dua kes direkodkan pada hari-hari terakhir sebelum kewafatan Baginda saw.

Syeikh Safi-ur-Rahman al-Mubarakpuri lewat Cahaya Abadi (terjemahan Ar-Rohiqul Makhtum) mencatatkan dua hari sebelum kewafatannya, “Nabi saw berasa segar kembali dan boleh mengerjakan solat. Lantas Baginda saw bangun bersandar kepada dua orang jemaah untuk solat Zohor. Melihat Baginda sihat, Abu Bakar yang hendak memulakan solat menarik diri daripada menjadi imam. Tetapi Baginda memberi isyarat supaya Abu Bakar berdiri di situ sambil berkata, “dudukkan aku di sisinya.”

Mereka meletaknya duduk di sebelah kiri Abu Bakar. Baginda menjadi imam sementara Abu Bakar mengikutnya tetapi meninggikan suaranya setiap kali Nabi saw menyebut ‘Allahu Akbar’, dengan demikian jemaah dapat mendengar dengan jelas.” Hadith ini dipetiknya dari Sahih al-Bukhari, 2/637.

Ertinya, Abu Bakar tidak menunjukkan keinginan diri untuk berada di hadapan selagi mana beliau merasakan ada orang lebih layak – bahkan paling layak – mengetuai kaum muslimin dalam solat. Sikap rendah diri dan menyedari tahap kedudukannya itu diulangi keesokannya, sepertimana direkodkan di dalam hadith diriwayatkan oleh Anas bin Malik.

Katanya, “ketika para jemaah hendak bersolat Subuh pagi Isnin (hari terakhir hayat Baginda saw) itu, yang akan diimami Abu Bakar, mereka terperanjat melihat Baginda menyingkap tabir di bilik Aisyah, untuk melihat mereka berbaris betul untuk bersolat seraya tersenyum gembira. Melihat Baginda, Abu Bakar berundur ke belakang menyertai barisan para makmum untuk memberi laluan kepada Baginda mengimamkan solat, kerana memikirkan Baginda menyertai mereka. Para jemaah bergembira malah hampir terpesona melihatnya. Bagaimana pun, Baginda memberi isyarat supaya mereka meneruskan solat dan Baginda masuk semula ke bilik lalu melabuhkan tirai.” [Sahih Muslim, 2/246]

Dua kejadian diutarakan itu sudah cukup membuktikan sifat rendah diri dan sedar diri Abu Bakar tentang tarafnya berbanding Baginda saw. Beliau tidak akan sekali-kali mendahului Nabi saw selagi mana Baginda masih mampu berada di hadapan. Beliau adalah pengikut paling setia kepada Rasulullah saw. – Mohd Nasir Awang

Rujukan:
-          Syaikh Mahmud al-Mishri, 2010. Sahabat-Sahabat Rasulullah saw. Pustaka Ibnu Katsir, Jakarta.
-          Abdul Hadi Awang, 2010. Taktik & Strategi Berpolitik Gaya Khulafa ar-Rasyidin. PTS Islamika Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
-          Abdurrahman Asy-Syarqawi, 2011. Abu Bakar Al-Siddiq The Successor, Yamani Angle Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
-          Safi-ur Rahman al-Mubarakpuri, 2011, Cahaya Abadi (Terjemahan ar-Rohiqul Makhtum), Al-Hidayah House of Publishers Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
-          Dr. Khalid Muhammad Khalid, 2006. Sejarah 133 Wira Terbilang di Zaman Rasulullah saw. Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur.

 (Artikel ini disiarkan majalah bulanan DIAN - Ihya' As-Sunnah, Edisi 5 (Mei 2012) di ruangan KENALI SAHABAT RASULULLAH dengan tajuk sama)


No comments:

Post a Comment