Tuesday, May 1, 2012

Idamkan syahid bebaskan bumi Palestin

Oleh: MOHD NASIR AWANG

Muqoddimah
Walau pun pada hakikatnya kesemua bumi adalah milik Allah yang diberikan kepada sesiapa yang Dia kehendaki, akan tetapi Allah memilih bumi Palestin untuk dikurniakan kepada anbiya’ dan rasul-rasulNya yang mulia. Mereka merupakan individu-individu yang dipilih oleh Allah untuk menegakkan agamaNya dan meninggikan kalimahNya.

Palestin adalah antara bumi paling suci. Padanya terbina Masjid Al-Aqsa, destinasi Nabi Muhammad saw diisrakkan dan permulaan kepada mikraj Baginda. Ia juga kiblat pertama orang Islam. Masjid al-Aqsa juga masjid ketiga paling suci bagi umat Islam, yang perlu bersusah payah untuk mereka pergi menziarahinya.

Di atas bumi Palestin para anbiya’ hidup dan di perut buminya juga bersemadi jasad-jasad mereka, selain menjadi saksi titisan darah para syuhada.

Sebab itu apabila Zionis menubuhkan negara haram Israel di atas bumi Palestin, ia ditentang dan diperangi umat Islam. Perampasan itu merupakan penaklukan di atas dasar perkauman dan keganasan. Negara haram itu tertegak di atas asas untuk mengosongkan bumi Palestin daripada penduduknya secara ganas. Ia berlaku menerusi pembunuhan, penghalauan serta penguasaan ke atas tanah, rumah dan harta benda penduduk asalnya.

Bahkan, kerakusan Israel tidak terhenti hanya di sempadan asal Palestin. Perluasan jajahan takluk negara haram itu melibatkan perampasan lebih banyak tanah negara-negara Arab berjirannya. Ia berlaku dengan penggunaan kekerasan, perampasan dan tindakan jenayah yang disokong dengan menyeluruh oleh negara-negara kuasa besar sehingga sekarang (Awang: 2010).

Ikhwanul Muslimin pembantu utama
Pada permulaannya negara Arab dan Islam bangkit memberikan pertolongan kepada saudara mereka untuk menyelamatkan Palestin. Penyertaan tentera-tentera dan sukarelawan dari beberapa negara Arab, terutama dari kalangan orang Islam, amat ketara. Kelompok paling ke depan menyahut seruan jihad ke sana ialah sukarelawan daripada Ikhwanul Muslimun, sebuah kumpulan Islam paling berpengaruh di rantau itu.

Bahkan, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa Ikhwanul Muslimin adalah gerakan Islam yang paling komited kepada isu Palestin sedari awal ia tercetus. Semasa berlaku revolusi Palestin pada 1936, Ikhwanul Muslimin yang berpusat di Mesir memberikan respons yang segera.

Lajnah Isnad Filistin ditubuhkan oleh Ikhwan di peringkat Pusat sebagai bukti keprihatinan mereka berhubung isu itu. Revolusi yang dilancarkan oleh Sheikh Izzudin al-Qassam itu adalah pencetus kebangkitan rakyat Palestin bagi berhadapan Brisith dan warga Yahudi pendatang (Malik: 2009).

Kemuncak hubungan antara Ikhwanul Muslimin dan rakyat Palestin adalah penyertaan sukarelawan Ikhwan dalam jihad menentang Zionis pada tahun 1948. Sejak tahun itu Ikhwan mengisytiharkan bumi Palestin sebagai bumi jihad dan menjadi kewajiban bagi setiap anggota gerakan itu berjuang memerdekakannya.

Tindakan mereka ini telah memberikan kesan yang sangat baik. Ia selayaknya membuahkan kemenangan di pihak Palestin jika tidak kerana perancangan jahat dunia dan pengkhianatan dari dalam yang telah memberikan ruang kepada jenayah kemanusiaan tersebut terus berlaku.

Anak muda idamkan syahid
Keghairahan para pendukung Ikhwanul Muslimin menyempurnakan arahan kepimpinan gerakan itu untuk mara ke medan jihad di Palestin memang menjadi antara bahan catatan sejarah paling menarik. Salah seorang daripada mereka ialah seorang pemuda belasan tahun bernama Abdul Wahab al-Bitanuni.

Kebetulan beliau adalah salah seorang sahabat karib kepada Dr. Yusuf Al-Qardhawi, kini seorang ulama tersohor di serata dunia. Dalam satu catatannya, Al-Qardhawi menyifatkan Abdul Wahab sebagai “seorang pemuda yang pada mulanya ‘tertidur’, tetapi kemudian bangkit berjihad di Palestin. Dia seperti Qais, jihad adalah Laila baginya”.

Cita-citanya untuk ikut bertempur menghalang keganasan Zionis akhirnya tidak dapat dibendung lagi. Malah, di kalangan rakan-rakan dan gurunya juga sudah ada yang seakan merasai betapa Abdul Wahab akan berjaya mencapai impiannya untuk mati syahid di bumi Palestin.

“Pada pandanganku, Abdul Wahab merupakan seorang pemuda yang memiliki taqwa yang tinggi dan jiwa yang bersih. Guru kami, Ustaz Al-Bahi al-Khuli pernah berkata: “Setiap kali melihat wajah Abdul Wahab, aku merasa seperti melihat darah syahid mengalir di wajahnya”, al-Qardhawi mengimbau firasat gurunya.

Rintangan pertama
Namun, sepertimana kebanyakan rakannya yang lain, Abdul Wahab turut berdepan pelbagai karenah dan cubaan sebelum berjaya mencapai cita-cita yang diimpikannya. Untuk berjihad di Palestin, beliau terpaksa melalui dua rintangan utama. Pertama, restu daripada ibunya, seorang ibu tunggal yang memerlukan penjagaan.

Kebetulan pula Abdul Wahab juga merupakan satu-satunya anak yang dimilikinya. Di bahu anak tunggal itulah terpikul amanah memastikan keselamatan dan kebajikan keluarga itu. Maka terfikir oleh Abdul Wahab betapa sudah tentu ibunya tersangat keberatan untuk melepaskan beliau pergi. Jadi, bagaimana mungkin dia dapat menyertai rakan-rakannya ke Palestin dalam keadaan sebegitu?

Kebimbangan itu menghantui Abdul Wahab. Di satu pihak, dia ada ibu yang memerlukan teman dan penjagaan. Di pihak yang lain, dia seakan sudah tercium bau syahid yang dicita-citakannya. ‘Laila’ nya itu seakan-akan melambai-lambainya siang dan malam.

Desakan impiannya itu menyebabkannya bertekad meluahkan hasrat menggunung itu kepada ibunya. Beliau bagaimana pun tidak memiliki cukup keberanian untuk berdepan sendiri, lantas meminta rakan-rakannya menjadi perantara untuk menjelaskan perkara itu kepada ibunya, supaya dia diizinkan berjihad di Palestin.

Al-Qardhawi mencatatkan, “waktu itu, aku sendiri bersama saudara Ahmad Assal dan Ahmad Muhammad Shaftawi telah pergi ke rumah Abdul Wahab di Kampung Kfar Haurin, Santah Pusat. Kami bercerita tentang ibu-ibu para mujahidin yang tercatat sebagai para pahlawan dalam sejarah Islam. Begitu juga tentang keinginan dan kerinduan Abdul Wahab untuk berjihad di Palestin.”

“Kami nyatakan kepada ibunya, bahawa jihad sama sekali tidak akan dapat mempercepat atau melambatkan ajal seseorang. Bahawa orang yang tidak mati di hujung pedang pasti akan mati dengan sebab yang lain. Sesungguhnya apabila telah tiba ajal kematian seseorang, maka ia tidak mungkin dapat ditangguhkan lagi.”

Panjang lebar tiga sahabat itu berhujah dan membujuk hati sang ibu. Akhirnya, dengan hati syahdu dia menginsafi betapa anaknya yang sangat dikenalinya itu sudah tidak dapat dihalang lagi daripada mengejar cita-cita sucinya.

Lantas kata sang ibu: “Jika ini memang menjadi keinginan Abdul Wahab, maka aku tidak mungkin dapat menghalangnya lagi. Aku serahkan perkara ini kepada Allah ‘Azza wa Jalla. Aku berdoa kepada Allah agar Dia menolong anakku dan juga seluruh anggota sukarelawan Ikhwanul Muslimin yang berada di medan jihad. Aku berharap Dia mengembalikan mereka dalam keadaan selamat dengan membawa kemenangan.”

Alangkah gembiranya Abdul Wahab mendengar jawaban ibunya itu. Lidahnya kelu tanpa kata. Cucuran air matanya tidak dapat dikekang lagi. Dia segera memeluk ibunya dengan penuh perasaan kasih dan terimakasih, sambil meminta ibunya agar tidak putus-putus mendoakannya.

Halangan kedua
Terlerai sudah rintangan pertama. Abdul Wahab kini berdepan pula halangan kedua, iaitu mendapatkan pelepasan daripada pemimpin tertinggi Ikhwanul Muslimin. Dimaklumi umum ketika itu bahawa telah menjadi keputusan Maktab Irsyad Ikhwanul Muslimin melarang penyertaan pelajar sekolah menengah untuk berjihad di Palestin.

Bagaimana pun, terdapat pengecualian kepada peraturan ketat itu, iaitu mana-mana pelajar sekolah yang berhasrat ke medan jihad itu perlu mendapatkan sokongan Mursyidul Am, Imam Hasan al-Banna sendiri. Untuk itu, kes dihadapi Abdul Wahab ini perlu di bawa ke pengetahuan dan pertimbangan Mursyidul Am sendiri di Kaherah.

“Ketika itu kami bersama Assal, Shaftawi dan Abdul Wahab bertolak ke Kaherah untuk meminta pelepasan daripada Mursyidul Am. Ternyata usaha kami berhasil. Kami pulang untuk menyampaikan berita gembira itu kepada Abdul Wahab,” al-Qardhawi menyambung ceritanya.

Tidak syak lagi khabar itu merupakan kegembiraan berganda buat Abdul Wahab. Padanya ketika itu sudah tidak ada apa-apa lagi yang memisahkan dirinya dengan impian syahid yang ingin dicapainya. Dia telah lama berhasrat menjejakkan kaki ke bumi Israk Mi’raj Nabi saw. Dia mahu merasai keseronokan berada di bumi kiblat pertama umat Islam itu.

Dia juga mahu melihat sendiri masjid ketiga paling dimuliakan di sisi agamanya. Bahkan lebih membanggakannya ialah apabila kehadirannya ke tempat suci itu dengan jiwa dipenuhi tekad membebaskannya daripada pencerobohan dan penodaan sekumpulan manusia rakus bergelar Zionis Israel.

Mencapai impian syahid
Akhirnya, saat ditunggu-tunggunya telah tiba. Namanya telah disenaraikan dalam kumpulan sukarelawan bersama ratusan mujahidin Ikhwanul Muslimin yang lain. Kumpulannya itu bergerak dari Tanta menuju Kaherah.

Di sana mereka bercantum dengan kumpulan-kumpulan sukarelawan Ikhwan lain dari pelbagai cawangan di serata Mesir dan rantau Timur Tengah. Mereka akhirnya bergerak ke medan jihad bersama tekad mencapai impian, sama ada kemenangan mahu pun syahid, beserta iringan doa anggota keluarga dan rakan-rakan.

Sebagaimana disebutkan di atas, tentangan diberikan pasukan mujahidin, khususnya yang dianggotai sukarelawan Ikhwan ternyata mencemaskan tentera Israel. Namun, disebabkan bantuan persenjataan dan kekuatan tentera diterima negara haram itu dari negara-negara sekutunya amat besar, kemaraan tentera sukarelawan di pihak Palestin gagal menumpaskan mereka. Sebaliknya, tidak sedikit di antara mujahidin Islam itu yang gugur.

Di antara yang syahid itu ialah Abdul Wahab. Diceritakan beliau bersama beberapa orang mujahidin telah bertindak berani menyerang salah sebuah markas tentera Israel. Tentera Israel bagaimana pun berjaya melakukan serangan balas, sehingga memaksa pasukan mujahidin Ikhwan itu berundur.

Namun, tentera negara haram itu tidak membiarkan mereka berlalu dengan selamat. Mereka sebaliknya diburu, sehingga akhirnya terpaksa mencari perlindungan di tempat pembuatan senjata milik tentera Zionis. Mereka terkepung di situ.

Dalam keadaan sudah tidak ada pilihan, melainkan terus mendepani hujanan peluru musuh itu, kematian bukan lagi suatu yang mungkin dielakkan. Tatkala itulah terdetik di hati Abdul Wahab dan kumpulannya itu, bahawa alang-alang sudah pasti akan mati dalam keadaan tersepit sebegitu, maka seeloknya mereka mati dengan cara yang paling baik, yakni memberikan manfaat semaksima mungkin untuk pihak Palestin.

Justeru, mereka berkeputusan untuk mengorbankan diri dengan meletupkan tempat pembuatan senjata itu. Percayalah, Abdul Wahab dan rakan-rakannya benar-benar memilih untuk mati dalam cara sedemikian. 

Rujukan:
-          Prof. Dr. Yusuf al-Qardhawi, 2011. Aku dan Al-Ikhwan Al-Muslimun. Mutiara Ilmu Selekta Sdn Bhd, Kuala Lumpur.
-          Abdul Hadi Awang, 2010. Palestin: Daripada Perampas Jalanan Kepada Peta Jalanan. Jundi Resources, Kuala Lumpur.
-          Dr. M. Abdul Qadir Abu Faris, 2011. Fiqh Politik Hasan Al-Banna. Mutiara Ilmu Selekta Sdn Bhd, Kuala Lumpur.
-          Maszlee Malik, 2009. HAMAS – Pejuang Kota Suci Baitulmuqaddis. PTS Millennia Sdn Bhd, Kuala Lumpur.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan DIAN - Ihya' As-Sunnah Edisi 5 (Mei 2012) di ruangan SECEBIS KISAH dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment