Sunday, January 30, 2011

Mungkinkah Pelabuhan Kelang senasib Kota Siputeh?

Oleh: Mat Zain Mat Isa

Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor, Datuk Teng Chang Khim, ada sebab amat munasabah untuk mempersoalkan kelengahan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh pelaksanaan sebuah pilihan raya kecil di Dun Pelabuhan Kelang, sepertimana diharapkannya.

Selaku pihak bertanggungjawab mengisytiharkan kekosongan kerusi berkenaan sudah tentu Teng bertanggungjawab mempertahankan pendiriannya itu. Sebarang pendirian oleh SPR yang dinilainya sebagai sengaja melengah-lengahkan langkah susulan boleh dianggap mencabar kredibiliti dan kuasa penentu dimiliki Speaker.

Apatah lagi keputusan melucutkan kelayakan wakil rakyat berkenaan bukan dibuatnya secara sembrono. Ia melibatkan prinsip menjunjung kedaulatan perlembagaan negeri. Justeru, menolaknya juga berkemungkinan mengheret perkara ini kepada pertikaian undang-undang negeri.

Pada 19 Januari lalu, Teng mengisytiharkan kerusi Dun Pelabuhan Kelang kosong selepas penyandangnya, Badrul Hisham Abdullah gagal menghadiri Sidang Dun selama enam bulan tanpa alasan kukuh. Katanya, Badrul tidak menghadiri sidang bermula 15 Julai 2010 hingga 16 Januari 2011.

Berdasarkan Artikel 69, Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor, mana-mana Adun yang tidak hadir ke sidang Dun bagi tempoh enam bulan akan menyebabkan kerusi disandangnya kosong. Badrul Hisham juga, kata Teng, gagal mengemukakan alasan munasabah berhubung kegagalannya menghadiri dua sidang Dun tahun lalu.

Pada Pilihan Raya Umum ke-12, Badrul Hisham memenangi kerusi Dun Pelabuhan Kelang atas tiket Keadilan dengan majoriti 4,407 undi. Beliau keluar parti pada Oktober 2009 untuk menjadi Adun Bebas yang menyokong Barisan Nasional (BN), sebelum kemudiannya memasuki Umno.

Kedudukannya yang memihak BN itu menambahkan lagi kesangsian pelbagai pihak terhadap sikap ‘berlengah’ SPR sepertimana didakwa Teng. Tidak sukar diakui betapa BN tentunya lebih mengharapkan kekosongan itu tidak menjadi kenyataan. Logiknya, bukan mudah bagi BN mempertahankan kerusi diperolehinya secara percuma itu andainya berlangsung pilihan raya kecil di situ.

Memburukkan kesangsian itu ialah apabila pengumuman Teng itu disusuli keesokannya oleh satu lagi kekosongan kerusi. Wakil rakyat Dun Merlimau, Melaka, Dato’ Mohamad Hidhir Abu Hassan disahkan meninggal akibat masalah jantung.

SPR memberikan reaksi agak pantas apabila mengumumkan bakal bermesyuarat pada Jumaat (28 Januari) bagi menentukan tarikh penamaan calon dan pengundian bagi Dun berkenaan. Tindakan itu sekali gus menampakkan ia seakan ‘melangkah bendul’, yakni mendahulukan Dun Merlimau berbanding Pelabuhan Kelang yang terlebih dahulu diisytiharkan kosong. Keadaan itu menyebabkan bukan sahaja Teng, bahkan berbagai pihak lain melihatnya sebagai sesuatu yang tidak kena.

Sangkaan negatif sebegitu sudah tentu tidak mudah muncul sekiranya selama ini SPR menjalankan tugas dan tanggungjawabnya dengan telus dan adil. Sebaliknya, dalam banyak keadaan, badan yang sepatutnya berperanan melaksanakan proses pilihan raya itu dilihat lebih banyak mengambil pendirian mengikut selera BN.

Rekod pendirian SPR yang tidak menepati peranan sebenar selaku pelaksana keputusan kerajaan (Pusat atau Negeri) juga memungkinkan mana-mana pihak mempertikaikan ketelusannya. Beberapa kes pertikaian kekosongan kerusi yang berlaku sebelum ini, terutama dalam kes tiga kerusi Adun Perak yang ‘melompat’ dan kes Dun Kota Siputeh, Kedah adalah contoh terbaik.

Dalam kedua-dua kes berkenaan, Speaker Dun masing-masing telah memutuskan kekosongan kerusi-kerusi terbabit dengan merujuk kepada perlembagaan negeri masing-masing. SPR bagaimana pun secara jelas menukar peranannya menjadi penentu kekosongan, sekali gus meletakkan keputusan dibuat kedua-dua Speaker Dun itu suatu yang tertakluk kepada pertikaian.

Dalam kes di Perak, keengganan SPR melaksanakan keputusan Speaker Dun membuka ruang sangat luas kepada BN merampas kuasa, seterusnya memudahkan parti itu memanfaatkan saluran undang-undang menafikan sebarang kuasa dimiliki Speaker Dun yang membuat perisytiharan kekosongan itu.

SPR juga secara terbuka bertindak pada haluan sama dalam kes Kota Siputeh. Kes menimpa Adun BN, Dato’ Abu Hassan Sharif juga seakan-akan kes Pelabuhan Kelang. Beliau diumumkan hilang kelayakan sebagai wakil rakyat disebabkan kegagalannya menghadiri dua sidang Dun Kedah secara berturut pada 19 April 2009 dan 9 Ogos tahun sama tanpa kebenaran Speaker.

Keputusan itu juga dibuat dengan merujuk peruntukan Undang-Undang Tubuh Negeri Kedah.  Malangnya, SPR menolak perisytiharan itu dan menganggap Abu Hassan masih sah wakil rakyat. Kes itu hingga kini ‘tergantung’ apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan Adun BN membuat rayuan.

Sebab itu apabila dalam kes Pelabuhan Kelang ini Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, dalam reaksinya awal-awal lagi membayangkan pihaknya tidak tertakluk kepada keputusan dibuat Speaker Dun itu, ia segera mengundang kesangsian pelbagai pihak.

“Kita akan lihat undang-undang di Selangor, juga Perlembagaan Persekutuan sebelum membuat keputusan sama ada berlaku kekosongan atau tidak,” media memetik katanya.

Menilai kata-katanya itu, ramai bertanya apakah SPR sekali lagi akan bertindak seperti dalam kes di Perak dan Kota Siputeh?

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1610, 31 Januari 2011 dengan tajuk sama di ruangan 'kolumnis', F21. Ia turut dipapar laman DetikDaily pada 30 Januari 2011).

No comments:

Post a Comment