Sunday, June 21, 2009

Isu wajib BI ibarat ‘lain bernanah, lain dicungkil’


Oleh: MOHD NASIR AWANG

ADA beberapa penelitian yang saya kira wajar dibahaskan berhubung hasrat kerajaan mewajibkan para pelajar kita lulus subjek Bahasa Inggeris (BI) sebagai syarat lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Oleh sebab idea itu bermaksud menjamin masa depan lebih baik bagi generasi akan datang, pertimbangan juga perlu dibuat mengenai apakah bekalan sebenarnya mereka perlukan bagi kebaikan dan kesejahteraan mereka nanti.

Dua minggu lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mempelawa orang ramai mengemukakan pandangan kepada Kementerian Pelajaran mengenai isu mewajibkan calon lulus subjek BI sebagai syarat memperolehi sijil SPM.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran mengakui melihat perkara itu dari sudut bagaimana kerajaan hendak tingkatkan keupayaan dan penguasaan BI di kalangan pelajar. Beliau turut menekankan betapa dalam sistem sekarang yang sekadar mempelajari BI tetapi tidak mewajibkan pelajar lulus subjek berkenaan dalam SPM menjadikan standard BI merosot.

Kebimbangan beliau itu dilihat selari dengan apa yang sering diperkatakan pemimpin negara selama ini. Kita sentiasa diingatkan mengenai kepentingan menguasai BI dengan baik. Bahawa kegagalan menguasai bahasa antarabangsa itu menyebabkan kita ketinggalan.

Kita ditakutkan lagi kononnya peluang anak-anak menyambung pelajaran ke luar negara atau mendapatkan pekerjaan akan terbatas sekiranya mereka tidak mahir dalam BI. Lalu penekanan diberikan kepada mempelajarai BI.

Jika sebelum ini, atas hasrat sama, kerajaan melaksanakan program Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris (PPSMI), kini ia melontarkan pula idea mewajibkan pelajar lulus BI untuk SPM.

Persoalan serta-merta timbul mempertikaikan sejauh manakah perkara dicadangkan itu menguntungkan pelajar. Pertama, soal hak dan peluang para pelajar menyambung pelajaran atau mendapatkan pekerjaan.

Kita tahu sijil SPM memberikan erti amat signifikan kepada masa depan anak-anak. Berbekalkan sijil itulah mereka tentukan langkah seterusnya dalam hidup, sama ada mendapatkan tempat di mana-mana institusi pengajian tinggi atau mencari kerja yang bersesuaian dengan kelulusan dan minat mereka.

Tanpa sijil itu agak sukar bagi mereka mendapat kedua-dua peluang itu. Maka, apakah adil bagi mereka yang berjaya dalam subjek lain, termasuk subjek-subjek yang relevan dengan pengkhususan pengajian/pekerjaan dihajati mereka, tetapi ternafi hak mendapat peluang belajar atau bekerja semata-mata kerana gagal dalam BI?

Kedua, soal peluang melanjutkan pelajaran ke luar negara. Apakah di bawah sistem yang tidak mewajibkan lulus BI selama ini tiada pelajar berpeluang melanjutkan pengajian ke sana? Sebegitu ramai tokoh penting negara, sama ada pemimpin politik, korporat, teknokrat dan profesional lain merupakan lulusan luar negara, khususnya Eropah dan Amerika Syarikat. Sedangkan selama ini sijil SPM kita tidak pun mewajibkan mereka lulus BI, bukan?

Lagi pun, apakah peluang belajar di luar negara hanya untuk mereka yang lulus BI? Kita tahu tidak semua universiti luar negara menggunakan bahasa itu. Pelajar kita di Jepun misalnya, guna bahasa Jepun. Tidak tahu berbahasa Inggeris pun tidak jadi masalah bagi mereka.

Begitu juga dengan penuntut kita di Rusia, Perancis atau Timur Tengah. Mereka belajar menggunakan bahasa pengantar di negara masing-masing. Ertinya, jika di atas dasar memastikan peluang belajar di luar negara, maka apakah bahasa Arab, Jepun, Perancis dan lain-lain wajar dipertimbangkan untuk diwajib lulus dalam SPM juga?

Ketiga, soal peluang kerja. Tadi sudah disebutkan bahawa tanpa sijil SPM sebahagian anak-anak kita yang sudah tidak berhasrat atau tidak berkelayakan menyambung pelajaran mungkin gagal juga mendapat kerja di dalam negara. Ertinya, syarat lulus BI itu memberi kesan langsung kepada mereka apabila peluang mendapat pekerjaan tertutup. Sedangkan bukan semua jenis pekerjaan memerlukan kemahiran bertutur atau menulis bahasa Inggeris.

Kini, tanyakan pula sejauh manakah peluang pekerjaan di peringkat antarabangsa itu hanya terbuka kepada mereka yang menguasai bahasa Inggeris. Satu contoh mudah, saya percaya ramai antara kita sering menonton siaran sukan antarabangsa, khususnya melalui saluran berbayar. Cuba perhatikan laporan sukan, terutama slot temubual pemberita dengan jurulatih atau atlet antarabangsa.

Kerap kali yang kedengaran pada kita ialah suara pengulas tv dalam BI. Manakala suara orang yang ditemubual itu sekadar tenggelam timbul. Kenapa? Kerana mereka yang ditemubual itu tidak bertutur dalam BI, tetapi dalam bahasa masing-masing. Roger Federer berbahasa Perancis, Rafael Nadal bertutur Sepanyol dan Cristiano Ronaldo pula bercakap Portugis.

Saya percaya tahap penguasaan BI sebilangan jurulatih bolasepak kita jauh lebih hebat berbanding Rafael Benitez, Jose Mourinho dan sebilangan lagi jurulatih di Eropah (sekadar menyebut beberapa nama). Namun cuba tanyakan, setakat ini berapa orang antara jurulatih kita ditawarkan peluang kerja di peringkat antarabangsa, semata-mata kerana menguasai BI dengan baik?

Ertinya, untuk menjamin peluang kerja di peringkat antarabangsa sekali pun bukan semata-mata bergantung kepada bahasa apa yang anda boleh tuturkan. Kepandaian dan kepakaran di bidang tertentu lebih diutamakan. Maka, apatah lagi peluang kerja dalam negara sendiri.

Paling utama kita persoalkan ialah apakah persediaan yang sebenarnya paling diperlukan anak-anak kita untuk kebaikan masa depan mereka. Apakah peluang menyambung pelajaran dan mendapat pekerjaan menjadi matlamat dan kesempurnaan bagi mereka?

Dari sudut lain, perlu diakui kita sebenarnya tidak kurang tenaga kerja yang cerdik dan cemerlang serta fasih berbahasa Inggeris. Masalahnya mereka juga menjadi antara pihak yang membawa berbagai penyakit sosial yang merosakkan negara.

Kita ada doktor, tetapi mereka menggunakan ilmu tentang perubatan untuk membancuh ubat batuk dan dijual secara haram kepada para penagih. Ada arkitek dan jurutera, tetapi kaki rasuah. Ada peguam, tetapi menggunakan kepakaran undang-undang untuk lawan hukum Tuhan.

Yang jadi kontraktor pula asyik menipu untuk kaut untung berganda. Akhirnya buat stadium, stadium runtuh. Buat lebuh raya, lebuh raya retak seribu. Apa untungnya pada negara walau pun mereka itu berpelajaran tinggi dan fasih berbahasa Inggeris?

Justeru, perlu diakui yang menjadi masalah sebenar bagi negara kita ialah melahirkan warga negara yang berkeperibadian murni, bermoral tinggi, berintegriti dan bertanggungjawab. Lebih penting lagi, mereka ingat kepada dosa pahala dan takutkan Tuhan. Demi Allah saya kira aspek itu tidak kita temui dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek BI.

Saya akui kepentingan BI. Bahkan saya sendiri pun produk yang terhasil menerusi sistem pendidikan yang menggunakan pengantar bahasa Inggeris. Namun, bagi saya memberi penekanan kepada pembelajaran subjek itu dalam keadaan negara amat membutuhi koreksi sosial ibarat memberikan preskripsi yang silap kepada pesakit.

Bak kata orang, “lain bernanah, lain yang kita cungkil”. Lain tempat yang luka, lain pula yang kita balut. Mengapa tidak kita usahakan bekalan lebih berharga untuk anak-anak kita dengan memberikan lebih penekanan kepada aspek akhlak dan moral mereka?

(Artikel ini disiarkan tabloid Siasah, edisi 27 Jamadilakhir-4 Rejab 1430/21-27 Jun 2009 di kolum ‘Perspektif’ dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment