Oleh: Mohd Nasir Awang
PENDEDAHAN sebuah tabloid awal Ogos lalu mengenai
perbelanjaan RM12.5 juta mengubahsuai kediaman rasmi Perdana Menteri di
Putrajaya memang mengejut dan mendukacitakan.
Sedari awal pemerintahannya, Datuk Seri Abdullah Ahmad
Badawi (Pak Lah) memperkenalkan ‘polisi’ berbelanja secara berhemah. Dia
menangguhkan semua projek mega dan mengutamakan perancangan lebih berfaedah
kepada rakyat.
Ironisnya, bagaimana Pak Lah sanggup menghabiskan RM12.5
juta semata-mata untuk mengubahsuai kediaman rasminya? Sedangkan, jumlah itu
menyamai kos membina rumah untuk 500 keluarga miskin (RM25,000 seunit).
Pembaziran itu terdedah melalui jawaban Setiausaha
Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Mohd Johari Baharum di Dewan Negara,
20 Julai. Menurutnya, banyak kerosakan dikesan, antaranya kegagalan sistem
penyaman udara, kebocoran sistem air panas.
Untuk rekod, kerajaan berbelanja lebih RM200 juta untuk
membina ‘mahligai’ itu. Ia baru sahaja siap lima tahun lalu.
Sudah acap kali kita dengar berita ‘baru bina, sudah
rosak’. Setiap kes itu pula melibatkan jutaan duit rakyat dileburkan untuk
membaikpulihnya.
Awal Ogos lalu, sebuah tabloid berbahasa Inggeris
memaparkan cerita empangan mini-hidro di Bario, Sarawak. Masyarakat di Bario
menggelarkannya ‘Projek 13 juta yang menyakitkan mata’, merujuk kos RM13 juta
untuk menyiapkan projek hidroelektrik itu. Ia dirasmikan Menteri Pembangunan
Luar Bandar , Datuk Annuar Musa pada 24 Mei 1999. Bagaimanapun, hanya selepas
tidak lebih 45 minit menjana elektrik kepada penduduk, ia tiba-tiba gagal
berfungsi. Ia terus dibiarkan hingga ke hari ini.
“Ini adalah pembaziran wang rakyat yang sangat dahsyat.
Kami diberitahu empangan mini ini tidak dapat menjana tenaga elektrik yang
cukup kerana sungainya terlalu cetek. Saya kira jurutera terbabit sepatutnya
memikirkan hal itu sebelum meneruskan projek berkenaan,” kata seorang penduduk
tempatan.
Ya, memang aneh, bukan? Sebuah kerajaan yang dilengkapi
segala kepakaran dan kemahiran, tetapi terbukti gagal mengambil keputusan
terbaik dalam pelaksanaan projek yang menelan belanja jutaan wang rakyat itu!
Ke mana perginya pakar perancang, perunding binaan, pengawal mutu bahan dan
lain-lain tenaga pakar?
Kes ini turut mengingatkan kita kepada kes Pusat Latihan
Rekrut Tentera Laut Diraja Malaysia (PULAREK TLDM) yang menjadi isu hangat di
pertengahan tahun 2000. Beberapa bangunan di pusat berkenaan yang baru siap dan
sesetengahnya belum pun digunakan dilaporkan mengalami keretakan dan kecacatan
yang terlalu banyak. Manakala jeti tempat kapal berlabuh dikatakan bergoyang.
Kos memperbaikinya didakwa melebihi RM5.2 juta.
Bahkan, bumbung auditoriumnya runtuh terus. Siasatan
mendapati ia disebabkan penggunaan kayu berkualiti rendah. Kontraktor yang sama
diarah membina bumbung baru. Bukan sebagai ganti, tetapi dibayar tambahan
RM1.35 juta untuk yang baru itu.
Akhir Mei lalu, kita dengar cerita Masjid Kapitan Keling,
Pulau Pinang. Hanya selepas dua tahun kerja-kerja membaik pulih masjid
bersejarah itu disiapkan dengan belanja RM5 juta, atapnya kini kembali bocor dan
kubah tembaganya sudah hilang kilauannya.
Apabila hujan lebat, jamaahnya terpaksa beralih ke Masjid
Melayu di Lebuh Acheh untuk solat Jumaat. Masjid itu kini terpaksa dibaiki lagi
melibatkan kos RM400,00 pula, juga dari kantung kerajaan.
Sebelum itu, sudah ada cerita Hospital Sultan Ismail
(HIS) di Pandan, Johor Bahru. Hospital yang mula dibina pada 1999 dengan
belanja RM557.8 juta itu dilengkapi peralatan perubatan paling moden dan bakal
menjadi pusat rujukan kes Radioterapi dan Onkologi di selatan negara.
Pembukaannya tertangguh disebabkan berlakunya pindaan terhadap pembelian
peralatan mengikut perkembangan teknologi semasa.
Namun, setelah baru dua bulan dibuka, HIS terpaksa
ditutup pada 26 September 2004 apabila ia didapati berhadapan serangan kulat
yang merbahaya kepada kesihatan manusia, iaitu Aspergillus dan Penicillium.
Sudah tentu pembaik pulihannya memakan belanja lagi!
Kes jejambat Jalan Lingkaran Tengah Dua (MRR2) juga sama.
Ia terpaksa ditutup kepada lalulintas bermula 9 Ogos 2004 apabila dikesan
mengalami keretakan ketara. Kajian firma perunding bebas British, Halcrow
Consultants Ltd mengenalpasti masalah rekabentuk serta pemasangan crosshead pada tiang jejambatnya adalah
punca utama keretakan itu. Kos membaikpulihnya dikatakan RM20 juta.
Untuk rekod, pembinaan laluan sejauh 1.7 kilometer
bermula dari Kepong Indah ke Lebuhraya Damansara-Puchong itu sudah menbabitkan
RM238 juta wang rakyat.
Soalnya, apakah wajar jutaan demi jutaan
wang rakyat dihabiskan untuk membaiki ‘kerosakan’ yang tidak sepatutnya
berlaku? Ataukah benar dakwaan bahawa semua itu adalah ‘penyelewengan yang
sudah dirancang’?
Bagaimana pula dengan dakwaan bahawa sesetengah projek
itu dilaksanakan bukan sangat kerana manfaatnya? Sebaliknya, ia sengaja dibuat
sebagai peluang pihak-pihak tertentu mendapat habuan, sekali pun ia telah
diketahui tidak wajar dilaksanakan.
Dakwaan itu ada benarnya jika kata-kata seorang guru di
Bario mengenai mini-hidro RM13 juta tadi diambilkira. Katanya “bagi orang
kebanyakan pun dapat menilai bahawa projek ini sangat tidak masuk akal. Ia
adalah pembaziran wang dan sepatutnya tidak dilaksanakan”.
Kiralah, dengan RM13 juta itu, kerajaan mampu membantu
lebih 720 keluarga selama lima tahun dengan RM300 sebulan. Jika dicampurkan
“pembaziran” dalam semua kes di atas dan dialihkan kepada rakyat miskin,
barangkali tidak akan ada cerita rakyat terpaksa makan ubi, biskut atau siput
babi untuk hidup kerana tidak dapat membeli beras!
(Artikel ini
disiarkan tabloid dwimingguan Siasah, edisi 2-15 September 2005 di kolum tetap ‘PERSPEKTIF’
dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment