Wednesday, January 15, 2014

Sufyan ath-Thauri – tekun beribadat, takutkan Allah


Muqoddimah
SUFYAN ATH-THAURI adalah antara ulama tabiet-tabien tersohor. Beliau merupakan perawi hadith paling dipercayai, seorang alim dan menjadi tempat rujukan serta teladan masyarakat di zamannya. Sehingga dikatakan kerana keberadaannya zaman itu menjadi mulia dan dunia seakan tersanjung dengan kedatangannya.

Latar diri
Namanya yang lengkap ialah Sufyan bin Said bin Masruq bin Rafi’ bin Abdillah bin Muhabah bin Abi Abdillah bin Manqad bin Nashr bin al-Harith bin Tsa’labah bin Amir bin Mulkan bin Thur bin Abdumanat bin Adda bin Thabikhah bin Ilyas.

Beliau lahir di Kufah pada 77 Hijriah, yakni di zaman pemerintahan khalifah Sulaiman bin Abdul Malik. Ayahnya, Said bin Masruq ath-Thauri, merupakan seorang ulama besar di Kufah, sebaris dengan Asy-Sya’bi dan Khaithamah bin Abdirrahman. Kesemua mereka dianggap para perawi yang dapat dipercayai dan merupakan generasi terakhir tabien.

Sanjungan ulama terhadapnya
Ketika Sufyan bersama rombongannya tiba ke Mekah untuk menunaikan haji, Syuaib bin Harb telah datang menemui mereka. Beliau memuji-muji Sufyan di hadapan anggota rombongan tersebut, dengan katanya, “kamu tidak melihat Nabi (Muhammad saw), tetapi kamu hidup bersama Sufyan (Ath-Thauri).”

Sufyan bagaikan lautan yang tidak diketahui kedalamannya, bagaikan air bah yang mengalir yang tak mungkin terbendung. Beliau menjadi contoh kepada ulama lain dalam mengamalkan ilmunya, rajin beribadah, berbudi pekerti luhur, warak dan takut kepada Allah. Beliau juga lantang dalam membela kebenaran.

Berkata Al-Auzaie, “tidak ada orang yang mampu membuat umat merasa redha dalam kebenaran kecuali Sufyan (Ath-Thauri).”

Sufyan bin Uyainah pula berkata, “aku tidak melihat ada orang yang lebih utama dari Sufyan (Ath-Thauri), sedang dia sendiri tidak merasa bahawa dirinya adalah orang yang paling utama.”

Al-Hafiz Abu Bakar Al-Khatib pernah menyifatkan Sufyan dengan katanya, “Sufyan Ath-Thauri adalah pimpinan ulama Islam dan gurunya. Sufyan adalah seorang yang mempunyai kemuliaan, sehingga dia tidak memerlukan sebarang pujian. Selain itu, Ath-Thauri juga seorang yang boleh dipercayai, mempunyai hafalan yang kuat, berilmu luas, warak dan zuhud.”

Sikap terhadap perselisihan
Disebabkan kelebihan ilmunya ke atas rakan-rakan yang lain, pendapat Sufyan sering diutamakan setiap kali wujud perbezaan pandangan antara mereka. Yahya bin Ma’in berkata, “tidak ada orang yang berselisih tentang sesuatu dengan Sufyan, kecuali pendapat Sufyanlah yang digunakan.”

Yahya bin Said pernah ditanya tentang siapa yang lebih baik di antara Sufyan dan Syu’bah, beliau menjawab: “Syu’bah lebih aku senangi dari Sufyan, kerana keunggulannya. Namun, Sufyan bersandarkan kepada tulisan, sedang Syu’bah tidak bersandar kepada tulisan. Sufyan lebih kuat ingatannya dari Syu’bah. Aku pernah melihat keduanya berselisih (tentang sesuatu perkara), maka pendapat Sufyan Ath-Thauri yang digunakan.”

Pun begitu, Sufyan sendiri mempunyai prinsip yang sangat jelas berhubung perselisihan pendapat ini. Baginya, hal itu tidak perlu berlaku sekiranya masing-masing belum mempunyai cukup ilmu tentang perkara diperselisihkan.

Zaid bin Abi Az-Zarqa’ menceritakan suatu peristiwa dengan katanya, “ketika kami sedang membahas suatu masalah, kami saling berdebat dalam mencari jalan keluar. Maka Sufyan keluar dan berkata, “wahai segolongan pemuda, kamu telah tergesa-gesa untuk mendapatkan berkat dari ilmu ini dan kamu tidak menyedari hal itu. Mungkin saja kamu belum sampai terhadap apa yang kamu inginkan, sehingga mengeraskan suara di hadapan teman kamu yang lain.”

Kuasai ilmu hadith
Sufyan sangat menyanjungi hadith. Abdullah bin Bisyr berkata, beliau pernah mendengar Sufyan berkata, “sesungguhnya hadith itu mulia. Barangsiapa yang menginginkan dunia dengan hadith, maka dia akan mendapatkannya. Barangsiapa yang menginginkan akhirat dengan hadith, maka dia juga akan mendapatkannya.”

Di atas keyakinannya itu, Sufyan muncul sebagai seorang yang disanjungi tentang ilmu hadithnya. Ibnu Al-Mubarak berkata, “aku telah menulis hadith dari 1100 guru, namun aku tidak mampu menulis sebaik Ath-Thauri.”

Beberapa ulama besar sezamannya, seperti Syu’bah, Sufyan bin Uyainah, Abu Ashim An-Nabil, Yahya bin Ma’in dan lain-lain berkata, “Sufyan Ath-Thauri adalah Amirul Mukminin dalam hadith.”

Ahmad bin Abdillah Al-Ajli menambah, “sebaik-baik sanad yang berasal dari Kufah adalah dari Sufyan dari Mansur dari Ibrahim dari ‘Alqamah dari Abdullah.”

Yahya al-Qaththan pula menceritakan keghairahan Sufyan menimba ilmu hadith. Katanya, “aku tidak melihat ada orang yang lebih utama dari Sufyan. Jika ia tidak sibuk dengan hadith, maka ia akan solat di waktu terluangnya, seperti waktu antara Zohor dan Asar, dan antara Maghrib dan Isyak. Dan jika dia mendengar orang menyebut hadith, maka dia akan segera meninggalkan solat sunatnya.”

Kuat ibadat, menangis
Tidak syak lagi, seorang yang mulia dan dimuliakan seperti Sufyan Ath-Thauri sudah tentu mempunyai keghairahan yang tinggi terhadap ibadat. Sebagaimana disebutkan di atas, beliau gemar memenuhi waktu lapangnya dengan bersolat sunat. Bahkan, diceritakan beberapa ulama bahawa sujudnya tersangatlah panjang.

Ibnu Wahab berkata, “aku melihat Ath-Thauri sedang berada di Masjidil Haram. Selesai melakukan solat Maghrib, dia bersujud dan tidak mengangkat kepalanya hingga kami mengajaknya untuk solat Isyak.”

Ali bin Fudhail pula berkata, “aku melihat Sufyan Ath-Thauri bersujud di sekitar Kaabah. Kemudian aku melakukan tawaf sebanyak tujuh pusingan, dan Ath-Thauri belum mengangkat kepalanya dari sujud.”

Beliau juga diceritakan sering menangis lantaran takutkan Allah dan bimbangkan nasib dirinya di sisi Allah. Muzahim bin Zafar berkata, “kami sedang melakukan solat Maghrib bersama Sufyan, dia membaca surah Al-Fatihah sampai pada ayat, “hanya kepada-Mu kami menyembah dan hanya kepada-Mu kami meminta pertolongan”, lalu dia (Sufyan) menangis hingga terhenti bacaannya. Kemudian dia mengulangi bacaan itu dari awal surah.”

Atha’ Al-Khafaf pula memberitahu, “aku tidak bertemu Sufyan Ath-Thauri melainkan dia dalam keadaan menangis. Maka pada suatu hari aku bertanya kepadanya, “apa sebenarnya yang menyebabkan engkau selalu menangis?” Dia menjawab, “aku takut jika aku termasuk orang yang tidak beruntung sesuai dengan isi Ummul Kitab.

Ibnu Mahdi pula bercerita, “suatu malam Ath-Thauri berada di rumahku. Dia tidak boleh tidur dan selalu menangis, sehingga seseorang bertanya kepadanya apa yang menyebabkan dia berkeadaan begitu. Ath-Thauri menjawab, “jika dosaku lebih ringan dari ini (seraya mengangkat sebongkah tanah), maka aku khuatir kalau imanku hilang sebelum aku mati.”

Guru dan muridnya
Jumlah guru kepada Sufyan Ath-Thauri sangatlah ramai. Selain ayahnya sendiri, Said bin Masruq Ath-Thauri yang merupakan ulama hadith, beliau dilaporkan turut menerima riwayat hadith daripada Abu Ishaq Asya-Syaibani, Abdul Malik bin Umair, Al-Aswad bin Qais, Al-A’masy, Hammad bin Abi Sulaiman, Amr bin Murrah, Fathr bin Khalifah, Bayan bin Bisyr, Habib bin Abi Thabit dan sebilangan lagi.

Di antara guru-gurunya dari Kufah pula ialah Ziyad bin Alaqah, Sulaiman At-Taimi, Yunus bin Ubaid, Ibrahim bin Maisarah, Dawud bin Abi Hind, Ibnu Aun, Khalid Al-Hadza’, Habib bin Asy-Syahid, Hamad bin Ath-Thawil, Ashim Al-Ahwal dan Abdul Aziz bin Rafi’.

Beliau turut menerima ilmu daripada sejumlah ulama Basrah. Antara mereka ialah Zaid bin Aslam, Abdullah bin Dinar, Amr bin Dinar, Ismail bin Umayyah, Suhail bin Abi Saleh, Musa bin Uqbah, Hisyam bin Urwah, Yahya bin Said Al-Anshari dan lain-lain.

Orang-orang yang pernah mengambil ilmu daripada Sufyan tersangatlah ramai dan tidak terhitung jumlahnya. Sebilangan mereka adalah guru-guru Sufyan sendiri, yang kemudiannya mengambil riwayat darinya. Begitu juga dengan sebilangan rakan pengajian sezamannya.

Manakala sejumlah besar yang lain, antaranya ialah Abdurrahman bin Mahdi, Yahya bin Said, Ibnu al-Mubarak, Hafsh bin Ghayyath, Abu Zubaidah Athir bin Al-Qasim, Fudhail bin Iyadh, Abdullah bin Dawud Al-Khuraibi dan ramai lagi.

Kematiannya
Terdapat catatan berbeza berhubung tarikh sebenar Sufyan Ath-Thauri meninggal dunia. Menurut Yahya Al-Qaththan, tarikh kematian Sufyan ialah pada awal tahun 161 Hijrah. Adz-Dzahabi pula berkata, Sufyan meninggal pada bulan Syaaban tahun 161 Hijrah. Pendapat ini disokong Al-Waqidi. Manakala Khalifah pula berpendapat bahawa kematian Sufyan ialah pada tahun 162 Hijrah.

Isa bin Yunus berkata, “Sufyan meninggal dalam keadaan tersembunyi, bajunya telah dijadikan peta dan penuh dengan tulisan.”

Diriwayatkan sebelum meninggal, Sufyan telah mewasiatkan kepada Abdurrahman bin Abdul Malik agar menyolatinya. Hal itu disempurnakan oleh Abdurrahman bersama penduduk Basrah.

Semoga Allah memberkan rahmat-Nya yang luas kepada Sufyan Ath-Thauri dan memasukkannya ke dalam syurga-Nya yang tinggi. – Mohd Nasir Awang

(Rujukan: Syaikh Ahmad Farid, 60 Biografi Ulama Salaf. Pustaka Al-Kautsar, Jakarta Timur, 2009.)

(Artikel ini disiarkan majalah DIAN - Ihya' As-Sunnah, Bil. 20 di kolum ULAMA PEWARIS NABI dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment