Wednesday, October 10, 2012

Pengalaman PAS jadi ikutan gerakan Islam dunia


Oleh: ARIF ATAN

KEWUJUDAN PAS sebagai sebuah badan politik yang ikut menyertai pilihan raya meletakkannya pada landasan paling sesuai untuk membawa mesej Islam dalam negara ini. Pemilihan wadah politik bagi menyalurkan hasrat dan cita-cita Islamiyah dikira lebih sesuai daripada hanya menjadikan PAS sebagai sebuah badan dakwah yang tidak dibenarkan menyertai proses politik secara aktif.

Demikian penegasan dibuat Timbalan Pengarah Pejabat Hal Ehwal Antarabangsa, Universiti Teknologi Malaysia Kampus Antarabangsa, Kuala Lumpur, Prof. Madya Dr. Abdul Latif Mohd Ibrahim. Beliau mengulas bagaimana pendekatan inklusif diambil PAS serta pengalamannya menyertai pilihan raya turut menjadi ikutan beberapa gerakan Islam serata dunia.

“PAS tidak diwujudkan atas nama badan dakwah atau gerakan belia atau seumpamanya. Inilah satu visi realistik yang dikemukakan oleh pengasas-pengasas PAS, yang telah membaca keperluan mewujudkan sebuah badan politik yang juga akan menjalankan kerja-kerja dakwah Islam di bawah payung politik”, tulis Abdul Latif, lewat kolum tetapnya dalam majalah Dian – Ihya’ As-Sunnah, Edisi 9.

Baginya, “foresight” atau kebolehan melihat ke hadapan oleh pengasas PAS ini sebenarnya mempunyai kesan jangka panjang yang sangat penting bagi penyebaran Islam sebagai satu sistem menyeluruh di Malaysia. Justeru, PAS berada di atas landasan paling sesuai bagi membawa mesej Islam dalam negara.

Menurutnya, penyertaan dalam pilihan raya telah memberikan kesan jangka panjang yang sangat berguna kepada parti/gerakan ini. Di mana massa dididik untuk memahami Islam sebagai satu agama berasaskan kepada kekuasaan politik di samping aspek-aspek lain.

“Bahkan, pendekatan PAS ini telah menjadi ikutan juga oleh gerakan Islam perdana di tempat-tempat lain. Di Mesir dan Pakistan misalnya, yang satu waktu dahulu tidak menerima penyertaan aktif dalam proses pilihan raya, terus mengubah haluan dan menubuhkan sayap-sayap yang terlibat dalam pilihan raya”, coretnya lagi.

Abdul Latif mengambil contoh dua gerakan Islam, masing-masing di Mesir dan Pakistan. Katanya, Ikhwanul Muslimin di Mesir menubuhkan parti politik untuk menyertai pilihan raya parlimen. Sementara Jamaat Islami di Pakistan membuat keputusan untuk menjadi badan politik yang akan menyertai pilihanraya di negara itu.

Abdul Latif adalah salah seorang di antara lebih 20 ilmuan Islam yang mengelola kolum-kolum tetap dalam majalah Dian. Majalah agama yang sarat dengan pembentangan pelbagai disiplin ilmu Islam itu diterbitkan oleh Penerbitan Dian Darulnaim Sdn Bhd.

Di antara peneraju majalah Dian ialah Mohd Nasir Awang, seorang wartawan berpengalaman dan pernah menjawat Penyunting Rencana Harakah pada era awal 90-an dulu. Beliau juga sempat menerajui Bahagian Penerbitan Buku, Jabatan Penerangan PAS Pusat, Kuala Lumpur.

(Artikel ini disiarkan akhbar Harakah Bil: 1783, 26-28 Zulkaedah 1433/12-14 Oktober 2012 di ruangan 'FOKUS F19' dengan tajuk sama. Ia ditulis sebagai salah satu usaha mempromosi majalah Dian kepada khalayak umum, khususnya para pembaca Harakah.)

No comments:

Post a Comment