Monday, December 12, 2011

Agenda kebajikan dorong kemenangan parti Islam


Oleh: Mat Zain Mat Isa

Kebangkitan yang disebut sebagai Musim Bunga Arab (the Arab Spring) benar-benar telah menyaksikan proses perubahan politik di rantau berkenaan. Gelombang yang bermula di Tunisia pada 20 Februari lalu itu kemudiannya merebak ke Mesir dan selanjutnya sampai ke Yaman, Syria, Bahrain dan Libya.

Bahkan angin perubahan itu turut meresap secara halus ke negara-negara sekitarnya, termasuk yang tidak diberitakan berlaku protes rakyat secara terbuka. Ia membawa bersama aspirasi rakyat yang rata-rata mahukan perubahan dan pembaharuan positif dalam hidup mereka, sama ada merangkumi aspek politik, ekonomi mahu pun sosial.

Seperkara menarik, kebangkitan rakyat di rantau berkenaan bukan sekadar memangsakan rejim atau pemerintahan sedia ada di negara masing-masing yang dilabel sama ada sebagai diktator, tidak demokratik, menindas rakyat atau sebagainya. Arus perubahan itu bukan setakat menuntut sistem pilihan raya atau pemerintahan berlandaskan lunas demokrasi sebenar.

Ia juga seakan berkongsi aspirasi serupa, iaitu memanfaatkan ruang demokrasi untuk menobatkan kumpulan Islam sebagai alternatif terbaik mengambilalih teraju negara masing-masing. Itulah setakat ini yang agak menyerlah berlaku di rantau berkenaan. Kemenangan Parti An-Nahdhah atau Kebangkitan pimpinan Rachid Gannouchi di Tunisia menjadi titik mula kemenangan kumpulan Islam secara demokratik.

Dalam pilihan raya pertama dan dianggap paling demokratik pernah dilaksanakan di negara itu pada 24 Oktober lalu, parti Islam itu muncul sebagai pemenang paling besar di antara parti-parti bertanding. Undi diperolehinya melayakkan An-Nahdhah menguasai lebih 40 peratus daripada 217 kerusi, sekaligus memungkinkannya menerajui pakatan pemerintah.

Sementara fokus media dan inteligensia antarabangsa lebih terarah selepas itu ke Yaman, Syria dan Mesir berdasarkan liputan dan laporan meluas media mengenai perkembangan bantahan rakyat di negara-negara tersebut, tiba-tiba yang muncul dengan perubahan mengejutkan ialah rakyat Maghribi. Tanpa terlebih dahulu diuar-uarkan masyarakat antarabangsa, rupa-rupanya gelombang perubahan menolak pemerintahan sekular di negara itu berlaku dalam diam. Majoriti rakyatnya turut memberi kepercayaan kepada parti beraspirasi Islam untuk mengubah nasib mereka.

Dalam pilihan raya umum Maghribi pada 25 November lalu, Parti Pembangunan dan Keadilan menang lebih 80 kerusi Majlis Perundangan, sekaligus melayakkannya menerajui pembentukan kerajaan baru negara itu.

Dengan berlakunya perubahan besar di Tunisa dan Maghribi, rantau Afrika Utara bagaikan sudah benar-benar ditenggelami gelombang Musim Bunga Arab yang memihak kepada kumpulan Islam. Fenomena itu semakin diyakini apabila kecenderungan serupa turut tergambar di Mesir.

Dalam pilihan raya tahap kedua minggu lalu, Parti Kebebasan dan Keadilan yang merupakan sayap politik pergerakan Ikhawanul Muslimin dilaporkan memenangi sekurang-kurangnya 40 peratus kerusi di Parlimen. Parti itu sudah pun menang hampir 37 peratus undi dalam pilihan raya pusingan awal yang memberikan kerusi menurut senarai parti. Kini ia menang pula 36 daripada 56 kerusi yang diberikan kepada calon individu.

Biar pun undian untuk kedua-dua dewan di Parlimen Mesir akan hanya diputuskan Mac nanti, gambaran kemenangan kumpulan Islam itu sudah sukar dinafikan. Ia bahkan dinilai bakal menyemarakkan arus perubahan ke arah memilih kumpulan berhaluan sama di negara-negara lain di rantau itu selepas ini.

Seperkara menarik ialah betapa kemenangan parti-parti berhaluan Islam di rantau Afrika Utara itu banyak bertitik-tolak daripada faktor yang sama. Rakyat masing-masing mengambil kesempatan atas gelombang Musim Bunga Arab untuk menuntut perubahan dan pembaharuan. Mereka terlalu benci dan bosan hidup dinaungi parti yang rasuah, menindas, gagal membela nasib rakyat dan gagal juga mengurus ekonomi negara. Lalu mereka akhirnya sepakat memberi kepercayaan kepada kumpulan Islam yang diketahui memiliki rekod cemerlang, terutama ‘bersih rasuah’ dan sangat prihatin terhadap kebajikan mereka.

“Mereka (An-Nahdhah) sangat dekat di hati rakyat melalui kerja-kerja kebajikan yang dilakukan di bawah (akar umbi), jauh sebelum musim pilihan raya lagi, walau pun dalam keadaan parti diharamkan,” kata Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, mengulas kemenangan parti pimpinan rakannya di Tunisia itu.

Hakikat sama turut dikongsi Parti Kebebasan dan Keadilan di Mesir. Ikhwanul Muslimin yang menaunginya sudah sejak berdekad dikenali rakyat negara itu menerusi berbagai perkhidmatan sosial dan aktiviti keagamaan. Antara program kebajikan yang dilakukannya secara berterusan ialah khidmat perubatan kepada berjuta penduduk miskin Mesir.

Sebelum ini kemenangan AKP di Turki mengalahkan parti nasionalis-sekular juga dikaitkan dengan agenda kebajikan yang berterusan dalam masyarakat sejak sekian lama. Mereka tidak menunggu bergelar pemerintah untuk memulakan agenda tersebut. Rakyat sudah dapat melihat dan menikmati kebaikan program kebajikan AKP lama sebelum parti itu menjadi kerajaan.

Kes serupa dapat kita baca dalam analisis pelbagai pihak ke atas kemenangan Hamas dalam pilihan raya umum Palestin, kira-kira lima tahun lalu. Faktor utama diakui mendorong kemenangan besar Hamas menewaskan Fatah selaku parti pemerintah ialah budi dan jasanya kepada rakyat Palestin. Para pemimpin dan pendukung Hamas telah lama dikenali penduduk menerusi pelbagai aktivti kebajikan dilaksanakan.

Ia bergerak dalam masyarakat menerusi jamaah Islam bertemakan kebajikan. Justeru, apabila mereka mengisytiharkan Hamas sebagai parti politik dan bertanding pilihan raya, rakyat tidak sukar memihaknya. Muka-muka pemimpin dan pendukung Hamas terlalu dekat di hati setiap penduduk Palestin, khususnya di Semenanjung Gaza.

Kejayaan parti dan pergerakan Islam setakat ini harus diiktibar oleh PAS. Tunjang utama kemenangan itu ialah agenda dan aktiviti kebajikan. Apabila bukti secara praktikal sudah ada, maka tidak sukar untuk menerangkan kepada rakyat bahawa kita akan buat itu dan ini sekiranya diberi peluang memerintah.

(Artikel ini adalah versi lebih panjang kepada yang disiarkan dalam tabloid Harakah Bil: 1698, 12 Disember 2011 di ruangan 'KOLUMNIS' F22 dengan tajuk 'Agenda kebajikan dorong kemenangan An-Nahdhah')

No comments:

Post a Comment