Sunday, February 27, 2011

Penubuhan Imtiaz Antarabangsa usik “luka” Umno Besut?

oleh: Mat Zain Mat Isa

Kerajaan Terengganu hampir pasti akan menubuhkan Sekolah Imtiaz Antarabangsa, suatu pengembangan kepada rangkaian Sekolah Menengah (SM) Imtiaz dikendalikan Yayasan Terengganu (YT) sedia ada.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman, pusat pendidikan berkonsepkan sekolah internasional itu diwujudkan bagi memenuhi permintaan tinggi daripada pelajar luar negeri itu dan negara asing yang berminat mengikuti pembelajaran menerusi sistem ditawarkan sekolah berkenaan.

“Setiap tahun kita terima banyak permohonan tapi hanya 400 pelajar yang diterima dan daripada jumlah itu 90 peratus adalah rakyat Terengganu,” media pada Rabu, 23 Februari, memetik kenyataannya.

Beliau mendakwa, disebabkan tempat yang terhad itu ada pihak luar mencadangkan agar kerajaan negeri mewujudkan peluang lain untuk anak-anak mereka. Cadangan itu, katanya, mencetuskan idea penubuhan Imtiaz Antarabangsa.

Sepintas lalu, tiada apa yang luar biasa pada pengumuman itu. Apa lagi yang dapat dikatakan selain memuji dan mengucap tahniah kepada kerajaan negeri dan agensi terbabit atas langkah positif itu. Seluruh anggota masyarakat yang cintakan pendidikan sayugia mengalu-alukan perkembangan baik itu.

Namun, tidak semudah itu nilaian yang segera menerjah benak para pemain dan penggiat politik. Telahan berbeza sudah mula berkumandang di kalangan mereka, terutama di daerah Besut. Mengapa?

Segala yang muluk itu tiba-tiba kedengaran bagaikan ada sesuatu yang tidak kena apabila Ahmad Razif mengumumkan sekolah antarabangsa itu akan beroperasi di Kompleks Imtiaz, Besut.

Sepertimana dimaklumi isu penggunaan kompleks itu sebelum ini sudah pun memarakkan api pertembungan antara Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said dengan Ketua Umno Bahagian Besut yang juga bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh.

Rangkaian SM Imtiaz bermula dengan kewujudan Imtiaz Besut diasaskan Idris pada 1999. Beliau dikatakan memanfaatkan kedudukannya sebagai timbalan menteri yang menjaga Majlis Amanah Rakyat (MARA) untuk “meminjamkan” tenaga pengajar Maktab Rendah Sains MARA ke sekolah milik peribadinya itu.

Apabila menjadi Menteri Besar pada 2004, Idris memanipulasi kuasanya dengan menjadikan sekolah peribadi itu sebagai sekolah biayaan kerajaan negeri, menerusi YT. Urustadbirnya bagaimana pun dibuat sebuah anak syarikat yang ditubuhkan, yang memiliki kuasa “autonomi” dalam menentukan berbagai perkara berhubung pentadbiran Imtiaz.

Menggunakan kuasanya juga Idris menukar tiga lagi sekolah milik kerajaan negeri iaitu Kolej Sains dan Teknologi Al-Quran (KOSTAQ) di Dungun, Kolej Sains dan Pendidikan Islam Negeri Terengganu (KOSPINT) di Kuala Terengganu dan Kolej Islam Sains Terengganu (KIST) di Kuala Berang, sebagai SM Imtiaz.

Beliau juga memulakan pembinaan Kompleks Imtiaz di atas kawasan seluas 16 hektar di Bukit Keluang, Besut. Ia belum siap apabila kerusi Idris di Wisma Darul Iman diambilalih Ahmad.

Kini, kompleks yang dilaporkan bernilai RM100 juta itu hampir siap dibina dan dijangka digunakan dalam masa terdekat. Penggunaannya bagaimana pun diura-ura akan diserahkan sepenuhnya kepada budi bicara YT.

Malah sudah tersebar luas sejak pertengahan tahun lalu kononnya SM Imtiaz Besut tidak akan diberi peluang menghuni kompleks tersebut, sebaliknya ia akan diisi dengan penubuhan sebuah kolej.

Sejak itu isu penggunaan Kompleks Imtiaz Besut menjadi medan paling subur menyemarakkan kecurigaan dan kebencian pendokong Umno Besut (atau lebih tepat disebut, ‘penyokong kuat Idris’) terhadap Ahmad. Mereka melihat isu ini sengaja dicetus menteri besar itu untuk menunjuk kuasanya sekaligus mencabar maruah Idris.

Dipercayai atas pertimbangan itu Umno Bahagian Besut mengambil keputusan mendesak kerajaan negeri menyerahkan kompleks tadi kepada Imtiaz Besut selaras dengan tujuan asal pembinaannya.

Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Besut pada 11 Julai 2010 sebulat suara menyokong usul mendesak kerajaan negeri mengekalkan kompleks itu sebagai premis baru SM Imtiaz Besut dan bukan untuk tujuan lain.

Bahkan, ada cakap-cakap mengatakan tuntutan Umno Besut bukan sahaja agar kompleks itu diserahkan kepada Imtiaz Besut, malah soal pengurusannya juga diserahkan kepada syarikat swasta (yang dikendalikan kroni Idris), bukan lagi di bawah YT.

Dalam reaksinya, Ahmad bagaimana pun memaklumkan keputusan kerajaannya untuk mengekalkan kompleks berkenaan dan Imtiaz Besut di bawah pengurusan YT, sama seperti tiga lagi sekolah jenama itu di negeri ini.

“Saya berpendapat adalah sesuatu yang ganjil kalau (Imtiaz Besut) diletakkan di bawah satu syarikat kerana sekolah lain pun mahu juga berbuat demikian. Kita tubuh unit Imtiaz ini sama saja, dari segi pengurusan adalah di bawah YT,” katanya, sepertimana dipetik media, Julai 2010.

Kes ini bukan saja menyerlahkan pertembungan pendirian antara dua pemimpin itu, malah menyemarakkan lagi sentimen anti-Ahmad di kalangan pendukung Umno Besut. Menteri Besar itu dianggap sengaja mengenepikan idea dan projek utama ditinggalkan Idris.

Sebab itu dibimbangi pengumuman hasrat menggunakan kompleks kontroversi itu untuk Imtiaz Antarabangsa oleh Ahmad Razif minggu lalu juga bakal mengusik kembali “luka” mereka itu.

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1618, 28 Februari 2011 di ruangan 'kolumnis', F22 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment