Sunday, February 20, 2011

Kenapa banyak projek ladang di Terengganu gagal?

oleh: Mat Zain Mat Isa

Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said secara terbuka mengakui projek perusahaan ladang limau madu di Lembah Sitrus di Durian Mentangau, Dungun, sebagai gagal.

Tablodi harian edisi Terengganu pada Rabu (16 Februari) dan Khamis memetik kenyataannya yang mengaitkan kegagalan itu dengan faktor serangan penyakit yang terlalu hebat dan tidak boleh diatasi.

Ahmad dilaporkan berkata, kerajaannya tidak mampu lagi mengatasi masalah itu, walau pun sudah memanggil pakar-pakar untuk membuat kajian dan mengemukakan rawatan bersesuaian.

Walau pun pemakluman itu agak mendukacitakan, ia bukan lah suatu yang mengejutkan. Bagi rakyat Terengganu khususnya, kisah kegagalan projek pertanian berskala besar yang diterokai kerajaan negeri bukan lagi perkara baru.

Malah, cerita Lembah Sitrus ini juga bagaikan mengulangi jalan cerita serupa yang pernah kedengaran melanda lain-lain projek tanaman ladang diceburi atau ditaja kerajaan sebelum ini.

Projek ladang limau madu dimulakan pada 1990-an di kawasan seluas 1,500 hektar di Durian Mentangau. Sebanyak lapan syarikat terlibat, dengan masing-masing diberikan sekurang-kurangnya 50 hektar untuk memulakan penanaman.

Kita tidak arif apakah bentuk insentif diberikan kerajaan kepada para pengusaha ladang dan berapa pula jumlah perbelanjaan langsung atau tidak langsung dihabiskan kerajaan untuk menjayakan projek itu. Namun kita rasa bukan sekadar ratusan ribu ringgit wang rakyat lebur di situ.

Walau pun kegagalannya dikaitkan dengan faktor serangan penyakit, faktor-faktor kemanusiaan juga tidak wajar diketepikan. Jika kegagalan beberapa projek kerajaan yang lain dikatakan berpunca perancangan tidak teliti, apakah kelemahan sama tidak berlaku dalam kes ini?

BN memang terkenal dengan sikapnya yang suka ‘tangkap muat’, termasuk dalam perancangan projek membabitkan kepentingan awam. Banyak projek pertanian dilaksanakan yang kononnya demi manfaat rakyat akhirnya gagal diteruskan.

Sesetengahnya tidak dirancang dengan teliti sehingga apabila berjalan dan membelanjakan wang rakyat yang banyak, ia gagal mencapai hasil dimaksudkan. Cerita kegagalan pengoperasian kilang gajus di Kampung Raja, Besut lebih tiga dekad lalu boleh diimbau kembali.

Kerajaan negeri menerusi anak syarikatnya, FIMA Timuran Cashew Industries Sdn Bhd, telah membina kilang memproses biji gajus di Besut pada 1970-an dulu. Tidak dapat dipastikan berapa kos pembinaannya, namun ia tentu sekali bukan sekadar ratusan ribu RM.

Bagi tujuan pengoperasiannya, ratusan hektar tanah beris di antara Benting Lintang, Besut dan Gong Batu, Setiu dijadikan ladang gajus. Namun, oleh kerana ladang gajus itu baru dibuka dan pokoknya belum membuahkan hasil, maka biji gajus untuk operasi kilang itu dikatakan terpaksa diimport dari beberapa negara, terutama India. Hebat bukan perancangan Barisan Nasional (BN)?

Bagai diduga kaedah itu tidak mampu bertahan lama. Bekalan yang tidak tetap beserta kos pengimportan yang tinggi menyebabkan kilang kehabisan stok biji gajus untuk diproses. Kaedah pemasaran yang tidak cekap juga dikatakan menggagalkan usaha memasarkan produk dihasilkan kilang itu.

Setelah hanya beberapa tahun, kilang gajus itu gagal meneruskan operasi. Akhirnya seluruh industri yang menelan belanja entah berapa ratus juta itu gulung tikar. Ladang gajus ratusan hektar itu juga terbiar begitu sahaja.

Selepas itu kerajaan Terengganu memperkenalkan pula tanaman roselle, sejenis tanaman paya dari spesies bunga raya yang menghasilkan buah asam. Berbagai teknologi diuji menjayakan penanamannya.

Tidak sedikit juga langkah promosi dibuat untuk membiasakan rakyat meminum jus roselle, memakan jem roselle dan menikmati berbagai produk tanaman itu. Entah berapa belanja telah dihabiskan, namun hingga kini tahap pengkomersilannya masih mendukacitakan.

Dilema sama kini dihadapi petani yang diminta menanam kenaf, terutama sebagai pengganti tanaman tembakau. Setakat ini para petani mengeluh mengatakan kenaf tidak memberikan pulangan berbaloi. Penanamannya kini bagaikan hidup segan, mati tak mahu.

Di masa sama, rakyat diperkenalkan pula dengan tanaman rock melon. Uniknya, tanaman ini setakat ini hanya diusahakan menerusi ladang teknologi fertigasi dan bukan di atas tanah biasa.

Rock melon juga gagal menjadi tanaman “mesra petani”. Selain buah itu masih asing dalam hidangan biasa rakyat, ia juga bukan tanaman boleh dikomersilkan rakyat terbanyak, terutama mengambilkira kos menyediakan prasarana penanaman yang agak tinggi itu.

Jangan lupa BN Terengganu juga “membazirkan” tidak sedikit wang rakyat semata-mata kerana keghairahan pemimpinnya menguji penanaman strawberry di tanah pamah. Projek itu gagal dan sudah dihentikan.

Malangnya, kegagalan demi kegagalan projek tanaman ladang tadi seakan tidak menyedarkan BN tentang keperluan menyusun keutamaan membelanjakan wang rakyat. Kini giat diperkatakan pula mengenai projek ladang anggur di Tasik Kenyir.

Apakah ia akan berjaya? Semuanya bergantung kepada hasrat sebenar projek itu dicetuskan. Adakah pelaksanaannya untuk mewujud dan menghasilkan manfaat untuk rakyat, atau sekadar memenuhi keghairahan pemimpin di samping memberi ruang kepada beberapa kerat kroni mereka mendapat projek?

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1616, 21 Februari 2011 di ruangan 'kolumnis', F22, dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment