PARTI Islam Se Malaysia (PAS) adalah sebuah parti politik Islam. Oleh kerana ia sebuah parti politik, maka setiap tindakannya tidak akan terlepas daripada tafsiran politik.
Sebab itu, setiap kali PAS berusaha mendekati masyarakat bukan Islam, para pemimpin parti-parti politik negara ini yang mewakili kaum maing-masing, sama ada Cina atau India, akan menentang keras usaha PAS itu.
Bermacam-macam anggapan dan prasangka yang dihamburkan. Para pemimpin Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) juga tidak ketinggalan menambahkan kekeliruan pemikiran rakyat bukan Islam terhadap Islam dan segala hukum-hakamnya.
Memanglah, salah satu daripada kejahatan para pemimpin Barisan Nasional (BN) yang paling nyata ialah usaha dan ucapan mereka yang sengaja menakut-nakutkan rakyat bukan Islam dalam negara ini terhadap Islam dan segala peraturan hidupnya.
Antara mereka ada yang pernah berkata, kalau memerintah negara ini menurut Islam, kita seolah-olah memusing jarum jam ke belakang.
Ada juga yang memfitnah kononnya kalau dibiarkan Islam (PAS) memerintah, maka akan diroboh-robohkanlah segala rumah ibadat dan patung sembahan orang-orang Cina dan India.
Usaha menakut-nakutkan masyarakat bukan Islam daripada mengundi PAS sudah lama berlaku. Kita masih ingat lebih 15 tahun lalu pernah tersebar karikatur, antaranya memaparkan seorang yang berserban dan berjubah (imej orang PAS) sedang mengejar orang Cina dengan parang untuk dikhatankan.
Satu karikatur lagi menggambarkan seorang Pak Haji sedang memotong tangan pencuri.
Gambaran yang cuba diberikan ialah PAS lebih radikal dan lebih ekstrim daripada Umno. Jika PAS memerintah, beberapa anggota tertentu badan orang-orang Cina kononnya akan dipotong.
Akibat momokan berterusan, ditambah dengan eksploitasi media massa, banyak pihak menerima dakwaan palsu itu sebagai kebenaran. Golongan Islam sering diprejudiskan sebagai ekstrim.
Dengan dasar Islam yang dibawa oleh PAS, parti itu didakwa dipenuhi sentimen perkauman yang sangat merbahaya kepada keharmonian pelbagai kaum di negara ini.
Untuk survival politiknya, BN merasakan ia perlu berbuat demikian. Sebab itu ada dakwaan bahawa para pemimpin BN lebih suka orang bukan Islam kekal dalam kekafiran mereka asalkan kekafiran itu memberi undi kepada BN.
Mereka takut sekiranya golongan bukan Islam memeluk Islam atau memahami Islam dan bersikap lunak terhadap golongan yang memperjuangkan Islam, survival politik BN akan terancam.
Sebenarnya langkah pendekatan PAS dengan masyarakat bukan Islam negara ini bukanlah perkara baru. Menjelang pilihan raya umum 1986 lalu PAS memanfaatkan beberapa aktivisnya yang berbangsa Cina untuk menubuhkan Chinese Consultative Council (CCC).
Ia berperanan memberikan penerangan kepada masyarakat Cina tentang Islam dan perjuangan PAS. Hasilnya, masyarakat Cina sendiri mencadangkan agar PAS menerima orang-orang Cina sebagai ‘Ahli Bersekutu’ parti itu.
Dalam tahun yang sama juga, PAS mengambil bahagian yang aktif memohon menangguhkan hukuman mati ke atas Sim Kie Choon, seorang Cina yang menerima hukuman gantung atas kesalahan memiliki senjata api tanpa kebenaran yang sah.
PAS mengemukakan rayuan terakhir kepada Yang Dipertuan Agong dan Perdana Menteri supaya hukuman gantung itu ditangguhkan atas dasar kemanusiaan dan di atas kesedaran bahawa peruntukan undang-undang yang membawa kepada hukuman itu perlu dikaji dan disemak semula.
Prinsip keadilan sosial dalam pemerintahan dibuktikan secara praktikal oleh PAS apabila ia berjaya memerintah dua negeri Pantai Timur, iaitu Kelantan dan Terengganu.
Dasar Islam yang dianuti PAS sememangnya menjanjikan kesejahteraan kepada rakyat semua kaum. Sebab itu, tatkala negara gegak-gempita oleh peristiwa hitam 13 Mei 1969, Bandar Kota Bharu yang pada waktu itu dikuasai PAS berada dalam keadaan tenang.
Orang-orang Cina di Kelantan adalah yang paling tenteram menghadapi suasana paling tidak diingini itu.
Apabila PAS memerintah semula Kelantan pada tahun 1990, mula kedengaran suara-suara masyarakat Cina di negeri itu mengangkat ibu jari terhadap kepimpinan negeri.
Mereka meluahkan rasa gembira kerana kerajaan PAS berurusan tanpa ‘duit kopi’ dan para pegawai penguatkuasanya pula bersopan dan beretika.
Dalam masa dua tahun lalu, pemerintahan PAS di Terengganu juga turut membuktikan bahawa segala tohmah-fitnah yang dilemparkan selama ini adalah dusta belaka. Tiada seorang pun orang bukan Islam dikejar oleh Pak Haji PAS untuk disunatkan. Tiada sebuah pun patung atau berhala yang dirobohkan.
Sebaliknya, kerajaan ini telah mengembalikan hak masyarakat Cina dengan menukar semula nama Jalan Bandar kepada Jalan Kampung Cina. Cukai pintu untuk Gerbang Naga di kampung berkenaan juga dihapuskan.
Manakala keperluan masyarakat Cina Kuala Terengganu untuk tanah perkuburan baru juga telah dikenalpasti oleh kerajaan.
Sudah menjadi tanggungjawab sebuah pemerintahan berteraskan Islam untuk melaksanakan keadilan kepada semua rakyatnya, termasuk yang bukan Islam.
Kepada pembaca daripada masyarakat Cina, kita ucapkan terima kasih kerana sudi bernaung di bawah kerajaan ini. Gong Xi Fa Cai.
Gong Xi Fa Cai
Oleh: Mohd. Nasir Awang
Bil: 40, 8 Februari 2002
PARTI Islam Se Malaysia (PAS) adalah sebuah parti politik Islam. Oleh kerana ia sebuah parti politik, maka setiap tindakannya tidak akan terlepas daripada tafsiran politik.
Sebab itu, setiap kali PAS berusaha mendekati masyarakat bukan Islam, para pemimpin parti-parti politik negara ini yang mewakili kaum maing-masing, sama ada Cina atau India, akan menentang keras usaha PAS itu.
Bermacam-macam anggapan dan prasangka yang dihamburkan. Para pemimpin Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) juga tidak ketinggalan menambahkan kekeliruan pemikiran rakyat bukan Islam terhadap Islam dan segala hukum-hakamnya.
Memanglah, salah satu daripada kejahatan para pemimpin Barisan Nasional (BN) yang paling nyata ialah usaha dan ucapan mereka yang sengaja menakut-nakutkan rakyat bukan Islam dalam negara ini terhadap Islam dan segala peraturan hidupnya.
Antara mereka ada yang pernah berkata, kalau memerintah negara ini menurut Islam, kita seolah-olah memusing jarum jam ke belakang.
Ada juga yang memfitnah kononnya kalau dibiarkan Islam (PAS) memerintah, maka akan diroboh-robohkanlah segala rumah ibadat dan patung sembahan orang-orang Cina dan India.
Usaha menakut-nakutkan masyarakat bukan Islam daripada mengundi PAS sudah lama berlaku. Kita masih ingat lebih 15 tahun lalu pernah tersebar karikatur, antaranya memaparkan seorang yang berserban dan berjubah (imej orang PAS) sedang mengejar orang Cina dengan parang untuk dikhatankan.
Satu karikatur lagi menggambarkan seorang Pak Haji sedang memotong tangan pencuri.
Gambaran yang cuba diberikan ialah PAS lebih radikal dan lebih ekstrim daripada Umno. Jika PAS memerintah, beberapa anggota tertentu badan orang-orang Cina kononnya akan dipotong.
Akibat momokan berterusan, ditambah dengan eksploitasi media massa, banyak pihak menerima dakwaan palsu itu sebagai kebenaran. Golongan Islam sering diprejudiskan sebagai ekstrim.
Dengan dasar Islam yang dibawa oleh PAS, parti itu didakwa dipenuhi sentimen perkauman yang sangat merbahaya kepada keharmonian pelbagai kaum di negara ini.
Untuk survival politiknya, BN merasakan ia perlu berbuat demikian. Sebab itu ada dakwaan bahawa para pemimpin BN lebih suka orang bukan Islam kekal dalam kekafiran mereka asalkan kekafiran itu memberi undi kepada BN.
Mereka takut sekiranya golongan bukan Islam memeluk Islam atau memahami Islam dan bersikap lunak terhadap golongan yang memperjuangkan Islam, survival politik BN akan terancam.
Sebenarnya langkah pendekatan PAS dengan masyarakat bukan Islam negara ini bukanlah perkara baru. Menjelang pilihan raya umum 1986 lalu PAS memanfaatkan beberapa aktivisnya yang berbangsa Cina untuk menubuhkan Chinese Consultative Council (CCC).
Ia berperanan memberikan penerangan kepada masyarakat Cina tentang Islam dan perjuangan PAS. Hasilnya, masyarakat Cina sendiri mencadangkan agar PAS menerima orang-orang Cina sebagai ‘Ahli Bersekutu’ parti itu.
Dalam tahun yang sama juga, PAS mengambil bahagian yang aktif memohon menangguhkan hukuman mati ke atas Sim Kie Choon, seorang Cina yang menerima hukuman gantung atas kesalahan memiliki senjata api tanpa kebenaran yang sah.
PAS mengemukakan rayuan terakhir kepada Yang Dipertuan Agong dan Perdana Menteri supaya hukuman gantung itu ditangguhkan atas dasar kemanusiaan dan di atas kesedaran bahawa peruntukan undang-undang yang membawa kepada hukuman itu perlu dikaji dan disemak semula.
Prinsip keadilan sosial dalam pemerintahan dibuktikan secara praktikal oleh PAS apabila ia berjaya memerintah dua negeri Pantai Timur, iaitu Kelantan dan Terengganu.
Dasar Islam yang dianuti PAS sememangnya menjanjikan kesejahteraan kepada rakyat semua kaum. Sebab itu, tatkala negara gegak-gempita oleh peristiwa hitam 13 Mei 1969, Bandar Kota Bharu yang pada waktu itu dikuasai PAS berada dalam keadaan tenang.
Orang-orang Cina di Kelantan adalah yang paling tenteram menghadapi suasana paling tidak diingini itu.
Apabila PAS memerintah semula Kelantan pada tahun 1990, mula kedengaran suara-suara masyarakat Cina di negeri itu mengangkat ibu jari terhadap kepimpinan negeri.
Mereka meluahkan rasa gembira kerana kerajaan PAS berurusan tanpa ‘duit kopi’ dan para pegawai penguatkuasanya pula bersopan dan beretika.
Dalam masa dua tahun lalu, pemerintahan PAS di Terengganu juga turut membuktikan bahawa segala tohmah-fitnah yang dilemparkan selama ini adalah dusta belaka. Tiada seorang pun orang bukan Islam dikejar oleh Pak Haji PAS untuk disunatkan. Tiada sebuah pun patung atau berhala yang dirobohkan.
Sebaliknya, kerajaan ini telah mengembalikan hak masyarakat Cina dengan menukar semula nama Jalan Bandar kepada Jalan Kampung Cina. Cukai pintu untuk Gerbang Naga di kampung berkenaan juga dihapuskan.
Manakala keperluan masyarakat Cina Kuala Terengganu untuk tanah perkuburan baru juga telah dikenalpasti oleh kerajaan.
Sudah menjadi tanggungjawab sebuah pemerintahan berteraskan Islam untuk melaksanakan keadilan kepada semua rakyatnya, termasuk yang bukan Islam.
Kepada pembaca daripada masyarakat Cina, kita ucapkan terima kasih kerana sudi bernaung di bawah kerajaan ini. Gong Xi Fa Cai.
(Artikel ini disiarkan tabloid dwimingguan Warta Darul Iman terbitan Urusetia Penerangan Negeri Terengganu (UPNT), Bil: 40, 8 Februari 2002 di kolum 'Komentar' dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment