Sunday, June 15, 2014

Menghayati Sunnah dipandang sinis?


Oleh: MOHD NASIR AWANG

Katakanlah saya mempunyai anak perempuan yang sudah remaja. Saya berhasrat menikahkannya, kerana keadaannya saya anggap sudah sesuai untuk berumahtangga. Calon menantu juga telah dikenalpasti, seorang guru sebayanya.

Setelah selesai proses peminangan dan perancangan pernikahan, maka di antara perkara utama diambil keputusan ialah mengenai jumlah maskahwin dan hantaran. Saya difahamkan di beberapa negeri, maskahwin dan hantaran adalah dua perkara berasingan.

Selalunya maskahwin melibatkan hanya beberapa puluh ringgit, sepertimana ditetapkan pihak berkuasa agama negeri masing-masing. Manakala jumlah hantaran terpulang kepada persetujuan kedua-dua pihak dan selalunya ditetapkan pihak pengantin perempuan.

Di tempat saya (Terengganu), telah menjadi amalan bahawa jumlah maskahwin yang ditawarkan semasa akad nikah dikira bersekali dengan wang hantaran. Justeru, jumlah maskahwin yang diisytiharkan jurunikah bernilai ribuan ringgit.

Menurut maklumat terkini, nilai maskahwin di sekitar daerah saya kini tidak kurang daripada RM5,000. Jumlahnya berbeza-beza mengikut persetujuan kedua-dua pihak, terutama mengambilkira status ekonomi dan sosial keluarga, sama ada pengantin lelaki mahu pun perempuan. Semakin tinggi status keluarga, selalunya semakin tinggilah nilai maskahwin ditetapkan.

Andaikan pula keluarga saya tidaklah termasuk dalam kategori miskin, walau pun tidak juga dianggap berada. Status sosio-ekonomi kami adalah sederhana sepertimana kebanyakan masyarakat sekampung. Namun, mengambilkira bakal menantu adalah seorang guru lulusan universiti, dan anak saya pula pemegang ijazah sarjana, maka secara adatnya nilai maskahwin anak saya MESTILAH mengatasi kebanyakan pengantin perempuan lain.

Namun kami memilih untuk tidak meraikan adat dan status tersebut. Katakanlah, anak kami dinikahkan dengan maskahwin hanya RM2,500. Ia bukan sahaja lebih rendah daripada maskahwin kebanyakan pengantin sekampung kami, yang rata-rata hanya berpengajian setakat Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia atau lebih rendah, bahkan jauh di bawah nilai minima (RM5,000) yang diterimapakai masyarakat setempat.

Saya kira anda dapat mengagak apa reaksi jiran-tetangga dan masyarakat sekampung mengenai tindakan kami itu. Ya, bagai diduga, ia diterima sebagai kejutan. Kebanyakan mereka menganggapnya tindakan di luar adat kebiasaan. Ada juga yang meremehkan kami sebagai “tidak tahu mengikuti perkembangan zaman” (kerana masih kekal dengan “rate” maskahwin dua-tiga puluh tahun lalu).

Hanya sejumlah kecil yang bersetuju dengan keputusan kami itu. Mereka itu sama ada mempunyai kefahaman agama mengenai keutamaan menawarkan maskahwin yang murah dan mudah, atau sekurang-kurangnya tahu merai dan merasionalkan tindakan kami.


Percayalah para pembaca sekalian, apa yang saya coretkan di atas bukan semata-mata andaian atau rekaan. Ia berasaskan kisah benar yang memang berlaku. Bahawa usaha sebuah keluarga untuk mengembalikan penghayatan Sunnah Nabi saw (yang menekankan soal maskahwin yang mudah) rupanya dianggap suatu yang pelik dan sukar diterima masyarakat.

Sedangkan Rasulullah saw bersabda: Sebaik-baik mahar ialah yang paling mudah. (HR Abu Daud dan disahihkan oleh Al-Hakim)

Diriwayatkan juga dalam beberapa hadith bahawa Rasulullah saw pernah menikahkan seorang lelaki dengan seorang wanita dengan maskahwin hanya sebentuk cincin besi. Nabi saw juga diriwayatkan membolehkan pernikahan bermaharkan sepasang sepatu, atau gandum atau kurma.

Saya melihat apa yang sedang berlaku ke atas umat Islam mutakhir ini sebenarnya menepati apa yang telah dibayangkan oleh Baginda Rasulullah saw dalam hadithnya, “Islam datang dalam keadaan asing, dan akan kembali menjadi asing...”

Ya, kedatangan Islam ke tengah-tengah masyarakat Arab jahiliah dulu memang menjadi suatu “kejutan budaya”. Ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw disambut sebagai suatu yang pelik, yang bercanggah dengan ajaran yang selama berkurun diajar oleh nenek-moyang mereka. Islam yang ditawarkan oleh Nabi Muhammad saw itu sangat asing, sama sekali berlainan dari apa yang telah sekian lama dianuti mereka.

Memang menjadi naluri semulajadi manusia untuk rasa selesa dan berpegang dengan apa yang telah menjadi kebiasaan mereka. Bukan suatu yang mudah untuk seseorang mengubah pegangan atau menukar amalan yang telah bersebati sekian lama.

Namun, ditakdirkan oleh Allah Ta’ala, Rasulullah saw berjaya juga mendorong perubahan itu. Islam yang dibawa oleh Baginda saw diterima dan dikembangkan. Sedikit demi sedikit bumi Arab dinaungi Islam, sehinggalah akhirnya agama suci ini tersebar ke seluruh pelusuk dunia.

Kemudian, setelah berlalu beberapa masa, ajaran dan amalan Islam mula dipengaruhi oleh unsur-unsur yang tidak jelas asal-usulnya, yang diada-adakan. Ia kemudiannya berkembang menjadi suatu penyimpangan yang diterima baik sebahagian umat Islam sendiri.

Kecenderungan ini diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi. Kini setelah berada pada jarak masa lebih 1,400 tahun dengan kehidupan di zaman Nabi saw, dapatlah kita bayangkan betapa penyimpangan yang bermula mungkin hanya seinci suatu ketika dulu, mungkin kini sudah berada sebatu jauhnya daripada landasan asal.

Akibatnya, umat Islam sendiri dewasa ini sudah tidak mampu membezakan di antara amalan yang benar-benar datang dari Sunnah dan menepati apa yang diajarkan oleh Rasulullah saw, dan mana pula yang sebenarnya diada-adakan sehingga menjadi adat kebiasaan.

Akhirnya, apabila ada pihak mengajak umat Islam supaya kembali menghayati dan meneliti ajaran agama mengikut apa yang secara jelas ditunjukkan oleh Rasulullah saw, usaha ini bertembung dengan terlalu banyak percanggahan dan kesukaran. Ia bukan lagi daripada kalangan penganut agama bukan Islam, tetapi dari masyarakat Islam itu sendiri.

Sesuatu yang bukan dari Sunnah dianggap seolah-olah ajaran Islam dan disebatikan sebagai amalan di dalam masyarakat. Sebaliknya, usaha menegakkan sesuatu yang menepati Sunnah pula dipandang sinis dan pelik, serta dianggap bercanggah dengan adat masyarakat. Islam telah kembali menjadi “asing” di tengah-tengah para penganut agama Islam sendiri!

Kita perlu memperbetulkan keadaan ini. Kembalilah kepada dua sumber asal agama kita, iaitu al-Quran dan Sunnah Nabi saw dalam setiap aspek hidup kita.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan Era Muslimah, Bil: 25, terbitan Jun 2014 di ruangan Coretan Ketua Pengarang dengan tajuk sama)


No comments:

Post a Comment