Thursday, April 11, 2013

Suntikan semangat, cabaran dari kegemilangan silam


Assalamu’alaikum warahmatullah,
Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, yang dengan nikmat-Nya jua dapat disempurnakan kerja-kerja yang baik, seumpama menghasilkan bahan bacaan sebegini.

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, pihak kami alhamdulillah mendapat banyak maklumbalas daripada khalayak pembaca dan peminat di luar sana. Keseluruhan mereka menyambut baik kehadiran kami di celah-celah lambakan bahan bercetak, biar pun dengan nada yang agak kecewa terhadap tahap promosi majalah kami ini. Semoga komen-komen membina sebegitu akan menjadi pendorong kepada kami mempergiatkan lagi tahap promosi dan pemasaran, sekira-kira nantikan tidak akan ada peminat yang masih sukar mendapatkannya di pasaran, insya Allah.

Selain kelemahan itu, turut dibangkitkan ialah sejarah kewujudan majalah ini. Beberapa individu yang menghubungi kami malah turut berkongsi ‘luahan’ hampir sama – mengimbau kegemilangan majalah Dian Daiges, terutama di dekad-dekad 60-an hingga 80-an dulu.

Terimakasih kepada Encik Hassan Said dari Tanjung Malim, Perak yang melontarkan harapan sangat tinggi agar “Dian generasi baru” ini dapat menyamai, kalau pun tidak dapat mengatasi kegemilangan Dian Daiges dulu. Beliau merupakan peminat setia Dian “generasi dulu” dan masih memiliki koleksi daiges itu sejak keluaran terawalnya.

Cuma beliau agak terkilan kerana baru menyedari kehadiran kami di pasaran. Justeru, agar tidak ketinggalan menelaah isi kandungannya, beliau berhasrat mendapatkan koleksi penuh majalah ini sedari edisi pertamanya.

Turut meluahkan hasrat sama ialah Tuan Haji Zahari Mohamad dari Jabi, Terengganu. Beliau merupakan pelanggan Dian Daiges selama lebih tujuh tahun, sejak edisi bertulisan Jawi. Seluruh naskhah itu dijilid seeloknya, sebelum musnah diratah anai-anai. Kini, selain berhasrat mendapatkan keseluruhan edisi majalah “Dian era baru” ini, beliau juga mengharapkan kami melonjak ke puncak kegemilangan sepertimana pendahulu kami itu.

Sebelum ini kami telah memetik komen-komen serupa dari beberapa pihak. Kesemua harapan dan doa itu, selain menjadi suntikan semangat buat kami meneruskan usaha murni ini, turut kami anggap sebagai cabaran. Bahawa kegemilangan pendahulu kami itu selayaknya dijadikan penanda aras tahap kejayaan yang perlu kami capai.

Semoga Allah bersama pencinta dan pendukung medan penyebaran ilmu-ilmu Islam ini. Wassalam.

Al-faqir ilallah,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini mengisi ruangan EDITORIAL majalah Dian - Ihya' as-Sunnah, Edisi 13, diterbitkan awal April 2013)

No comments:

Post a Comment