Thursday, November 1, 2012

Menyumbang untuk Islam tanggungjawab semua

Assalamu’alaikum warahmatullah,
Bismillahirrahmanirrahim.

SEGALA puji tentunya buat Allah SWT yang telah mentakdirkan apa jua cubaan atau kepayahan ditimpakan ke atas setiap hamba-Nya itu mengandungi rahmat dan hikmat tersendiri. Salah satu pengajaran penting yang Islam terapkan kepada umatnya ialah betapa mehnah atau tribulasi, atau apa jua istilah digunapakai, merupakan di antara unsur terpenting mendewasa dan mematangkan sesuatu perjuangan atau kerja-buat kita.

Bahkan, dalam keadaan atau kes-kes tertentu, cubaan atau cabaran yang datang itu membantu “merawat” sebahagian kelemahan dalaman umat Islam itu sendiri, seterusnya menghasilkan sesuatu yang positif dan baik untuk kita melangkah ke hadapan.

Hal ini jelas dapat kita lihat menerusi kebangkitan massa baru-baru ini bagi menzahirkan kecintaan mereka terhadap Islam dan Junjungan Besar Muhammad saw. Walau pun tidak dinafikan perasaan menyayangi dan memuliakan Baginda saw itu senantiasa tersemat di hati masing-masing, usikan daripada pihak yang “memusuhi” Islam ternyata menjadi pemangkin untuk mereka bangkit, bersatu dan melupakan sebilangan perbezaan antara mereka.

Berbetulan dengan peristiwa itu, kami memilih pembicaraan tanggungjawab seorang muslim terhadap agamanya sebagai tema umum edisi kali ini. Tema ini disentuh secara berasingan, menurut skop dan perspektif pembicaraan tersendiri menerusi beberapa kolum (baca FIKRAH: Islam diganyang – apa sumbangan anda membelanya?; WARKAH KAMPUS: Tanggungjawab seorang muslim terhadap agamanya dan MEMBELEK ARKIB: Tindakan bersama mengangkat karya Islam.

Bagi menyerlahkan ancaman karya Barat yang berniat jahat terhadap Islam, kami sorot kembali beberapa contoh kes yang pernah menjadi pencetus bantahan menyeluruh umat Islam serata dunia, apabila sebilangan pihak sewenang-wenang menghasilkan karya yang jelas menghina agama suci ini (baca SOROTAN SEMASA: Karya-karya yang menghina Islam).

Diharapkan pembicaraan ini setidaknya membawa kita kepada kesimpulan bahawa setiap kita bertanggungjawab menyumbang untuk Islam, menurut kadar dan kesesuaian yang ada pada diri masing-masing.

Al-Faqir ilallah,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini adalah catatan EDITORIAL majalah Dian - Ihya' As-Sunnah, Bil: 10 (November 2012), disiarkan dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment