Sunday, July 13, 2008

Keperibadian pemimpin PAS diyakini semua kaum


“Inilah pemimpin yang saya yakini dapat menyelamatkan kami di dunia dan akhirat”

Oleh: Anuwa Jamalullail

PERHATIKAN tiga peristiwa menarik berikut. Pertama, serombongan masyarakat India dari Perak telah melakukan kunjungan hormat ke atas Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat sejurus sebelum Pilihan Raya Umum ke-12, Mac lalu. Majlis perjumpaan antara mereka dikatakan telah diadakan di kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan di JKR 10, Kota Bharu.

Diceritakan, sebaik melihat kelibat Tuan Guru memasuki ruang tamu, sekalian anggota rombongan itu berdiri sambil berkata, “Ampunkan kami Tuan Guru! Ampunkan kami Tuan Guru!”

Tuan Guru yang amat terkejut dengan kalimah diucapkan mereka itu bagaimana pun sempat berseloroh, “sejak bila pula ambo (saya) jadi raja?” Gurauan itu dipercayai mengambil kira kebiasaan kalimah ‘ampun’ itu yang hanya dibahasakan oleh seorang hamba kepada rajanya.

Kesemua anggota rombongan tadi turut tidak melepaskan peluang untuk bersalaman dengan Tuan Guru. Bahkan, ada antara mereka yang bukan sahaja mengambil kesempatan mencium tangan pemimpin spiritual PAS itu, malah turut meletakkan kedua tapak tangan mereka ke atas serban dan kaki Tuan Guru.

Apabila ditanya kemudiannya mengapa mereka mengucapkan ‘ampun’ dan melakukan demikian terhadap pemimpin PAS itu, mereka mengakui kesemua perbuatan mereka itu lahir daripada rasa teramat kagum dan penghormatan yang tinggi terhadap Tuan Guru.

Mereka yang sebelum ini hanya mendengar cerita tidak elok mengenai Menteri Besar Kelantan itu merasa amat bersalah di atas segala pandangan serong dan negatif yang selama ini tersemat dalam fikiran masing-masing terhadap beliau. Kini mereka mengakui sangat terharu dan tergamam sebaik pertama kali melihat dari dekat batang tubuh Tuan Guru.

Kejadian kedua berlaku terhadap Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Suatu ketika di tengah-tengah kehangatan kempen pilihan raya umum lalu, beliau dijemput merasmikan pembukaan markas PAS di sebuah kampung di Pantai Barat. Beliau sudah pun dimaklumkan bahawa majoriti penduduk kampung itu adalah berbangsa Cina. Cuma ada tiga orang berbangsa Melayu di kampung berkenaan dan ketiga-tiga mereka adalah anggota polis yang bertugas di situ. Kampung itu turut didiami sebilangan penduduk berbangsa India.

Golongan bukan Melayu dan bukan Islam ini berkeras mahu mendirikan markas PAS, terutama bagi menzahirkan sokongan mereka terhadap parti itu dalam pilihan raya lalu. Apa yang menarik, sebaik selesai Presiden PAS itu menyampaikan ucapannya di majlis itu, beliau didatangi seorang lelaki berbangsa India yang terus memeluknya erat.

Menurut keterangannya selepas itu kepada pemimpin PAS lain yang turut menyertai rombongan Presiden PAS itu, pakcik itu mengatakan perasaannya sangat tersentuh dengan ucapan bernas dan tulus ikhlas oleh Tuan Guru.

Pakcik berbangsa India itu malah dikatakan menyebut, “inilah pemimpin yang saya yakini dapat menyelamatkan kami di dunia dan akhirat”. Sebab itu beliau tidak mahu melepaskan peluang menyentuh batang tubuh orang yang diyakininya dapat menjadi penyelamatnya itu.

Kejadian ketiga pula berlaku awal Julai ini. Seorang timbalan menteri dari parti komponen Barisan Nasional (BN), yang bukan Melayu dan bukan Islam, bertanya kepada seorang pemimpin tertinggi PAS mengenai peperangan moral antara dua pemimpin Melayu/Islam yang sedang hangat diperkatakan kini. Beliau melahirkan rasa malu melihat gelagat kedua-dua pemimpin itu yang saling dedah-mendedahkan keburukan dan keaiban antara mereka, terutama berkaitan skandal seks masing-masing.

“YB, you orang Melayu, you orang Islam. You tak rasa malu ke tengok dua pemimpin Melayu/Islam buat macam tu?”, tanya beliau kepada pemimpin PAS yang juga Ahli Parlimen itu. Perbualan antara mereka dikatakan berlaku sewaktu sessi rehat satu sidang Dewan Rakyat.

“Malu, tapi mujurnya kedua-dua mereka bukan pemimpin PAS. Seorang pemimpin Umno, seorang lagi bekas pemimpin Umno”, jawab pemimpin PAS itu dalam bahasa politik.

Meski pun ia diucapkan secara berjenaka, kebenaran kata-kata pemimpin PAS itu segera diakui timbalan menteri tadi. Beliau malah tidak teragak-agak menyatakan kekagumannya terhadap PAS yang disifatkannya memiliki para pemimpin yang sangat bersih keperibadian mereka terutama dari sudut moral. Menurutnya, aspek itu membezakan para pemimpin PAS dengan pemimpin Melayu dari parti-parti politik lain.

Ketiga-tiga peristiwa ini bukan semata-mata cerita penglipurlara atau figmentasi penulis. Ia dibuktikan benar-benar berlaku dan menjadi bahan perbualan, terutama di kalangan para pemimpin tertinggi parti itu.

Cerita-cerita tadi dipanjangkan bukan semata-mata kerana ia sesuatu yang menarik dan sedikit melucukan. Lebih dari itu, kejadian-kejadian seumpama itu mampu memberikan implikasi sangat besar terhadap sikap dan tindakan politik PAS.

Bagi para pemimpin sebuah parti yang amat sukar mendapati berita mengenainya dilaporkan secara adil dan benar oleh media arus perdana, kesempatan menyatakan sendiri pandangan dan sikap parti kepada pihak lain amat dinanti-nantikan. Dalam konteks itu, ketiga-tiga peristiwa tadi boleh dianggap suatu perkembangan yang sangat positif dan membanggakan.

Ternyata PAS yang selama ini dipandang negatif kalangan bukan Melayu dan bukan Islam, kini sudah semakin didekati mereka. Tembok pemisah sangat tebal antara parti itu dengan masyarakat dari kaum dan agama lain sudah berjaya ditembusi.

Tidak syak lagi katalis utama kepada perkembangan ini ialah pameran keperibadian yang baik oleh para pemimpin PAS. Asas dan tunjang utama kekuatan peribadi mereka ialah dasar Islam yang dipegang parti itu. Ajaran Islam yang dijadikan teras perjuangan PAS telah memagari para pemimpinnya dari sebarang perbuatan yang melangkaui batasan agama.

Tidak ada pertikaian moral, tidak ada skandal seks mahu pun tuduhan rasuah terhadap para pemimpin PAS. Ajaran Islam yang menekankan aspek dosa dan pahala, syurga dan neraka menyebabkan meeka sentiasa teliti dan bercermat dalam setiap tingkah laku dan tindakan, termasuk di dalam mencapai agenda politik.

Sebab itu meski pun seluruh dunia demokrasi beriman kepada prinsip ‘matlamat menghalalkan cara’, para pemimpin yang mengambil Islam sebagai teras perjuangan tidak akan tergamak mencipta fitnah dan mendedahkan keaiban musuh semata-mata untuk memenuhi kehendak politik.

Keperibadian pemimpin yang bersih dan luhur ternyata memberikan kesan mendalam ke atas manusia, terutama kepada golongan yang sedang tercari-cari siapakah hendak dijadikan pemimpin yang mampu membahagiakan kehidupan mereka dunia dan akhirat.

Tidak keterlaluan dikatakan ketiga-tiga peristiwa melibatkan pemimpin PAS dan masyarakat bukan Melayu, bukan Islam tadi adalah perkembangan amat positif. Bukan hanya untuk parti itu secara khusus, bahkan untuk agama Islam secara umumnya.

(Artikel ini disiarkan akhbar Mingguan Wasilah, edisi 13-19 Julai 2008 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment