Tuesday, July 1, 2008

Berniaga di pejabat: Pro dan kontra


Oleh: Mohd Nasir Awang

SEBUAH negeri di Pantai Timur April lalu mengeluarkan arahan kepada kakitangan kerajaannya agar tidak menggunakan waktu pejabat untuk aktiviti perniagaan. Menurut Setiausaha Kerajaan (SUK) negeri tersebut, tindakan sebilangan kakitangan awam negeri terutama dari kalangan wanita yang mengambil kesempatan mengadakan urusan jual beli barangan tertentu di pejabat memberikan kesan negatif terhadap prestasi kerja mereka.

Tidak dapat dipastikan apakah arahan dibuat setelah diadakan suatu kajian dan penyelidikan menyuluruh mengenainya. Bagaimana pun, sebagai ketua pentadbiran negeri, SUK berkenaan merasionalkan hujah beliau kepada sekurang-kurangnya dua fenomena yang didakwanya wujud hasil akiviti sampingan itu.

Pertama, aktiviti itu dikatakan menjejaskan tumpuan kerja. Kakitangan yang sibuk berniaga itu telah mengalih tumpuan mereka daripada tugas asasi. Akibatnya, kerja yang sepatutnya dibereskan dalam masa tertentu terpaksa memakan tempoh lebih panjang.

Mencuri masa pejabat juga dikaitkan dengan sifat tidak amanah. Memanfaatkan pejabat kerajaan sebagai medan pertemuan untuk urusniaga adalah perbuatan menyalah guna kemudahan awam untuk kepentingan peribadi. Itu belum lagi diambilkira sekiranya individu terbabit turut menggunakan talian telefon atau mesin faks milik pejabat untuk tujuan peribadinya itu.

Kedua, ada kesan langsung yang tidak diingini hasil urusniaga sesama sendiri itu. Ia didakwa boleh menimbulkan hubungan tidak baik atau mungkin bermasam muka antara sesama kakitangan. Hal ini terhasil terutama apabila pihak yang membeli secara hutang gagal melunaskan hutang pada masa atau tempoh dijanjikan.

Atau mungkin kerana pihak yang menjual gagal menepati janji membawa produk dijual pada masa diperlukan. Ia boleh juga berlaku apabila produk ditawarkan tidak menepati kualiti sebagaimana dijanji atau digambarkan si penjual, menyebabkan si pembeli merasa tertipu atau tidak berbaloi dengan bayaran dikeluarkan.

Apabila di kalangan kakitangan sesama pejabat atau penghuni di aras sama bangunan pentadbiran kerajaan sudah ada sikap bermasam muka dan tidak bertegur sapa disebabkan urusan peribadi, ia amat sukar dielak daripada turut merebak kepada urusan rasmi pejabat.

Keadaan akan bertambah rumit dan merugikan sekiranya kedua-dua pihak saling bergantung untuk menyempurnakan sesuatu urusan dikemukakan pelanggan. Keretakan hubungan antara mereka akhirnya memangsakan tempoh menunggu pelanggan.

Kita tidak tahu sejauh mana keadaan sebegitu benar-benar pernah berlaku. Jika pun ada, apakah betul seperti didakwa bahawa kerajaan negeri terbabit telah mengalami kemerosotan prestasi kerja di kalangan kakitangannya?

Bagaimana pun, fenomena kakitangan awam melakukan kerja sampingan untuk meraih pendapatan tambahan bukan berlaku di satu dua tempat sahaja. Ia boleh dikatakan berlaku di seluruh negara.

Secara umum dapat disimpulkan bahawa faktor mendorong kakitangan melakukan kerja sampingan adalah pelbagai. Ada yang melakukannya sekadar suka-suka. Mungkin atas dorongan kawan-kawan yang beriya-iya mengajak turut serta dalam rangkaian perniagaan itu. Sesetengah mereka diyakinkan bahawa mereka tidak perlu melakukan apa-apa, cuma mengeluarkan modal sahaja.

Ada juga yang berniaga atas sikap mengambil hati rakan atau menjaga persahabatan. Ada pula melihat menyertai rangkaian perniagaan itu sebagai peluang menambah kenalan sekaligus meringankan tekanan kerja.  

Sebab kedua ialah kerana ingin mewah. Duit gaji sudah lebih dari cukup, tetapi mereka mahu lebih lagi untuk pelbagai angan-angan atau kemewahan hidup. Sama ada rumah lebih besar, kereta lebih cantik mahu pun selera makan lebih beraneka.

Mereka ini iri hati melihat kejayaan orang lain dalam perniagaan. Mereka ditunjukkan gambar orang yang telah berjaya mencapai taraf ‘diamond’, ‘master’ atau sebagainya dalam hierarki perniagaan disertai. Orang itu tersenyum di sebelah kenderaan mewah atau rumah banglo.  Pendapatan mereka pula melebihi lima angka sebulan. Siapa yang tidak tertarik, bukan?

Jika di atas sebab-sebab disebutkan tadi kakitangan yang terlibat itu terpaksa menggunakan waktu pejabat sehingga membelakangkan tugasan rasmi, ia sesuatu yang amat dikesalkan.  Justeru, arahan seorang SUK tadi adalah amat dialu-alukan bagi membanteras aktiviti manusia yang mengkhianati amanah sebegini.

Namun tidak semua mereka yang berniaga di pejabat itu sekadar untuk suka-suka atau didorong rasa ingin bermewah sebegitu. Jangan dinafikan betapa sebilangan mereka memang didorong desakan hidup yang semakin mencabar mutakhir ini.

Bayangkan, dengan gaji sekitar RM1,000 hingga RM1,500 sebulan, apa sangat yang dapat dilangsaikan dewasa ini? Barangkali jumlah itu belum pun dapat memenuhi keperluan dapur dan perbelanjaan sekolah anak-anak. Bagaimana pula dengan ansuran kenderaan, pinjaman perumahan dan lain-lain potongan bulanan?

Untuk kategori penjawat awam sebegini, jangan dikatakan bermewah, untuk memenuhi tuntutan asas kewangan keluarga pun mereka sering di bawah pencapaian. Maka mereka berniaga semata-mata untuk memenuhi tuntutan perbelanjaan keluarga.

Tidak keterlaluan jika dikatakan kakitangan awam dalam kategori ini membentuk jumlah paling besar di kalangan mereka yang melibatkan diri dengan perniagaan sambilan. Mereka terpaksa berbuat demikian untuk kelangsungan hidup.

Kita tidak menafikan dua hujah utama diberikan SUK tadi ada munasabahnya. Justeru, sebarang aktiviti yang boleh menjejaskan prestasi kerja di sektor awam wajar ditangani. Namun, apakah menghalang merka secara total daripada meneruskan aktiviti sampingan di pejabat suatu penyelesaian kepada masalah mereka?

Apakah dengan tekanan kewangan yang mereka hadapi saban bulan, mereka itu dijamin dapat memberikan tumpuan sepenuhnya kepada tugasan masing-masing, juga satu soalan yang wajar ditanya majikan. Kita bimbang tersilap perhitungan halangan dibuat majikan ke atas mereka itu bertukar menjadi satu bentuk tekanan pula kepada mereka yang memang kesempitan hidup.

Tidak syak lagi, keadaan ini menuntut kerajaan memikirkan kaedah terbaik menyelesaikan tekanan kewangan dihadapi penjawat awam, terutama kalangan bawahan, mutakhir ini.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan al-Muslimah, Bil: 205, Julai 2008 di ruangan ‘Pendapat’ dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment