Tuesday, January 1, 2008

Rokok: Apa Tanggungjawab Sosial Anda?


Oleh: Mohd Nasir Awang

PERHATIKAN dua fakta berikut. Pertama, ada tiga juta rakyat Malaysia yang membelanjakan kira-kira RM15 juta sehari bagi membeli rokok. Agak besar jumlah itu bukan?

Jangan terkejut, kerana fakta kedua ini sepatutnya lebih membuatkan anda menggeleng kepala.  Kerajaan dikatakan membelanjakan RM3.5 bilion tahun ini bagi memberi rawatan kepada perokok yang menderita tiga jenis penyakit berpunca daripada tabiat buruk mereka itu.

Kedua-dua fakta ini didedahkan oleh Setiausaha Parlimen Kementerian Kesihatan, Datuk Lee Kah Choon, selepas melancarkan Infoline Berhenti Merokok anjuran kementeriannya di Kuala Lumpur, 20 November lalu.

Dua fakta itu menjuruskan kita kepada satu persoalan, apakah berbaloi perbelanjaan sebesar itu untuk menyelamatkan nyawa orang yang sengaja mencari pasal atas penyakit mereka? Maaf cakap, hakikat yang terpaksa dihadapi kerajaan itu sebenarnya suatu yang sangat malang bagi negara.

Dari satu sudut, perbelanjaan besar ditanggung kerajaan untuk tujuan merawat perokok yang sakit tidak ubah seperti kerugian ditanggung negara akibat menangani gejala penagihan dadah dan seumpamanya. Penyakit akibat merokok adalah bala yang sengaja ditempah. Justeru, apa perlunya menghabiskan wang rakyat kepada mereka yang seumpama itu?

Berbaloikah Tabiat Itu?

Lebih merugikan, tidak semua perbelanjaan besar dikeluarkan kerajaan itu berbayar. Mengikut statistik dikeluarkan Bahagian Kawalan Penyakit, Kementerian Kesihatan, lebih 10,000 kes kematian di kalangan perokok direkodkan di negara ini setiap tahun.

Jika anda seorang perokok tegar, jangan mudah tersinggung kalau ada orang persoalkan tabiat anda. Sebaliknya, tanyakan soalan mudah kepada diri anda sendiri, apakah faedah yang anda dan masyarakat perolehi hasil tabiat buruk anda itu?

Apakah baju dan pakaian anda kekal sewangi pakaian orang lain yang tidak merokok? Apakah persekitaran bilik, kereta atau pejabat anda menyelesakan rakan-rakan atau anak-anak buah dengan tabiat merokok anda? Itu baru kita ambilkira soal baunya.

Bayangkan pula berapa banyak faedah didapati jika belanja sebegitu besar dihabiskan pada perkara-perkara lain. Bayangkan dengan RM15 juta sehari dihabiskan untuk rokok, bermakna dalam sebulan kosnya, RM450 juta atau dalam setahun RM5.4 bilion.

Kita mungkin merasakan tidak ada hak mempersoalkan duit yang dibelanjakan untuk membeli rokok. Ia adalah hak individu. Jika dipersoalkan, nanti ada pula yang menjawab, “itu duit aku.  Suka hati aku nak beli apa pun!”

Ya, memang. Itu duit engkau. Masalahnya, apabila engkau kena serangan jantung, kena tibi, batuk berdarah dan seumpamanya, engkau tidak terus mati. Engkau pergi hospital, pergi klinik.

Jangan Menyusahkan Orang Lain...

Masalah lagi, tidak semua perokok yang sakit itu bergantung kepada duit mak bapak mereka untuk tampung kos rawatan. Alih-alih hospital kerajaan juga yang jadi tumpuan.

Duit dibelanjakan kerajaan sebanyak RM3.5 bilion setahun itu adalah duit rakyat. Bayangkan, jika tidak dihabiskan untuk merawat perokok yang sakit itu, betapa banyak pihak lain yang dapat memanfaatkan peruntukan sebesar itu.

Katakanlah untuk menyediakan gelanggang futsal bagi kegunaan remaja. Bukankah itu yang semakin digilai anak-anak muda kini? Kos pembinaan sebuah gelanggang itu adalah sekitar RM100,000.

Dengan peruntukan sebanyak RM3.5 bilion yang dihabiskan untuk merawat perokok yang sakit itu, kita boleh membina 35,000 buah gelanggang futsal di seluruh negara. Jika dibahagikan kepada 14 negeri (termasuk Wilayah Persekutuan), maka secara purata sebanyak 2,500 buah gelanggang tertutup itu dapat dibina di setiap negeri.

Bayangkan pula jika duit sebanyak itu digunakan untuk membantu golongan fakir-miskin.  Katakanlah untuk membina rumah percuma bagi keluarga mereka berteduh. Sebuah rumah di bawah Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) membabitkan kos sekitar RM33,000.  Bermakna untuk tiga buah rumah, kita perlukan RM99,000. Untuk memudahkan perkiraan, kita genapkan saja angkanya kepada RM100,000.

Ertinya, dengan duit RM1 juta, kita akan dapat membina 30 buah rumah orang miskin. Maka dengan peruntukan RM3.5 bilion tadi, sebanyak 105,000 buah rumah PPRT dapat dibina.

Bayangkan, kalau tidak kerana tabiat anda dan 3 juta rakan setabiat anda, kerajaan mungkin ada peruntukan bagi menyediakan tempat tinggal untuk lebih 100,000 fakir miskin secara percuma.

Berdasarkan kecenderungan yang ada, Kementerian Kesihatan meramalkan jumlah perokok di negara ini akan meningkat kepada 3.8 juta pada 2015 dan melebihi empat juta menjelang 2020.

Apa yang diutarakan ini bukan soal kempen dibuat kerajaan. Ia bukan semata-mata ekoran kesungguhan kementerian atau jabatan kesihatan memberi amaran tentang bahaya merokok. Ia malah turut membabitkan tanggungjawab sosial yang sepatutnya dimainkan setiap warga negara.

Perlu diingatkan bahawa asas utama dalam hidup kita ini ialah, kita tidak mahu orang lain menyusahkan kita. Di atas hasrat sama, kita juga sepatutnya berfikir agar sebarang perbuatan atau tabiat kita tidak menyusahkan orang lain. Apatah lagi jika tabiat itu menyebabkan faedah-faedah lain yang sepatutnya diperolehi orang lain turut terjejas.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan Al-Muslimah, Januari 2008 di ruangan ‘Pendapat’ dengan tajuk sama)

3 comments:

  1. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  2. Adakah anda menghadapi masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk melunaskan bil anda, Memulakan atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pinjaman dari Pemberi Pinjaman keras atau Bank kerana bayaran / keperluan pinjaman yang tinggi?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Oleh itu, bimbang kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mestilah 18 tahun ke atas.
    Menghubungi kami untuk membuat rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan adalah keputusan yang bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini dibuat untuk membantu pelanggan kami dari segi kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Atas sebab apa pun, pelanggan dapat mencari rancangan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) Nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    Pendapatan 8 bulan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda pernah memohon sebelum ini:
    12) Tarikh Lahir:
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    Nombor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  3. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete