Thursday, January 22, 2004

Menyelami Fitrah, Memupuk Muhibbah


Oleh: Mohd Nasir Awang

MENURUT ajaran Islam setiap insan itu, wa imma dewasanya sebagai seorang Islam atau bukan Islam, dilahirkan dalam keadaan mentauhidkan Allah Ta’ala. Hakikat ini didasarkan kepada firman Allah dalam Surah Al-A’raf ayat 172 (bermaksud): Ingatlah (wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: “Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi”. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada Hari Qiamat kelak: “Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini”.

Ertinya, semua manusia semasa kelahirannya telah dibekalkan dengan roh mentauhidkan Allah (Islam). Hakikat ini dijelaskan lagi oleh Rasulullah s.a.w.: “Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka ibu bapanya lah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi”.

Seseorang anak itu kekal sebagai ahlul-fitrah dan tidak dipertanggungjawabkan di atas apa jua amalan atau fahaman hidupnya sehinggalah ia mencapai umur aqil-baligh. Maka seorang anak bukan Islam yang mati sebelum aqil-balighnya dianggap masih bersih-suci pada aqidahnya. Islam mengharuskan baginya dikuburkan bersama-sama orang Islam, dan di akhirat kelak dia bakal dimasukkan ke syurga di atas tiket ahlul-fitrah.

Nah! Lihatlah betapa dekatnya roh Islam itu dengan setiap manusia di dunia ini. Asas tauhid itu sebenarnya sudah ada pada setiap mereka sejak dilahirkan. Yang tinggal hanyalah untuk regenerate (membangkitkan semula) kefahaman tersebut dalam diri mereka.

Dalam suasana umat Islam menguasai pemerintahan, hak dan keadilan yang saksama terhadap bukan Islam mestilah dijamin. Nabi Muhammad s.a.w. telah berpesan kepada kita agar tidak melayan sewenang-wenang golongan ahluz-zimmah (bukan Islam yang sedia bernaung di bawah pemerintahan Islam). Sabda Baginda: “Barangsiapa yang menyakiti ahluz-zimmah seolah-olah dia menyakiti aku”.

Kerajaan Terengganu yang tegak pada hari ini adalah hasil daripada sokongan rakyat yang percaya kepada janji-janji kebaikan melalui manifesto parti pemerintahnya. Ia telah berjanji untuk mendaulatkan sebuah pemerintahan berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah.

Ia juga telah menggariskan tiga program utama untuk masyarakat bukan Islam, iaitu menjamin kebebasan mereka mengamalkan agama dan budaya; menggalakkan interaksi, persefahaman dan perpaduan antara kaum; dan, menjamin orang bukan Islam menikmati hak dan keadilan yang saksama.

Kini, meski pun baru empat tahun berpeluang memerintah, PAS mampu berbangga kerana segala jani itu tidak dibiarkan tinggal sekadar janji. Meski pun kemampuan kewangan agak terbatas, kebajikan rakyat bukan Islam tetap tidak diabaikan.

Bahkan, beberapa permasalahan yang gagal diselesaikan oleh Umno/BN selama 38 tahun memerintah Terengganu sebelum ini telah berjaya diselesaikan oleh kerajaan kini dalam masa sesingkat ini. Antaranya ialah masalah tanah perkuburan Cina di sekitar daerah Kuala Terengganu, masalah tanah tapak rumah mayat dan juga tapak kelas Tadika di Dungun.

Melihatkan interaksi, persefahaman dan perpaduan yang semakin terjalin antara masyarakat berbilang kaum inilah, beberapa pihak dengan kepentingan politik masing-masing mula merasa tergugat.

Sebuah parti yang pernah bersama PAS dan Pakatan Pembangkang sebelum ini mengarahkan belasan ahlinya yang menganggotai jentera Kerajaan Terengganu secara lantikan politik agar meletakkan jawatan masing-masing. Jika gagal berbuat demikian, mereka itu diberi amaran akan dipecat daripada parti.

Agak mengejutkan kita, belasan ahli pari itu, kecuali hanya seorang, memilih untuk kekal berkhidmat dengan Kerajaan Negeri meskipun menghadapi risiko dipecat. Akhirnya, parti itu akur dengan pendirian ahli-ahlinya itu.

Parti-parti kerabat BN pula sememangnya sentiasa memandang serong setiap langkah yang diambil Kerajaan Negeri. Sebab itu setiap kali hendak diadakan majlis melibatkan masyarakat Cina, akan ada orang yang menghasut mereka agar tidak hadir dan tidak menjayakan apa jua program yang dianjurkan.

Lebih malang lagi, apabila Kerajaan Negeri mengisytiharkan penubuhan tabung khas bagi membantu masyarakat bukan Islam, ada pula seorang timbalan menteri berbangsa Melayu yang cuba menjadi “jurucakap” masyarakat Cina Terengganu. Dia bukan orang Cina dan bukan juga orang Terengganu. Tetapi cuba menjadi lebih Cina dan lebih Terengganu daripada orang Cina Terengganu.

Beliau mendakwa bantuan itu “menghina” orang Cina, semata-mata kerana istilah ‘wang hasil sumber haram’ yang beliau sendiri putar-belitkan maksudnya itu. Sedangkan setahu kita tidak ada seorang pun orang Cina Terengganu yang menolak bantuan itu. Sebaliknya, setiap majlis perjumpaan melibatkan masyarakat bukan Islam mutakhir ini mendapat sambutan yang makin membanggakan.

Ternyata interaksi dan persefahaman yang dipupuk di kalangan berbagai kaum di negeri ini telah membuahkan suasana harmoni dan muhibbah. Ia sekaligus memecahkan tembok yang selama ini menghalang bukan Islam dari mendekati kembali fitrah asal kejadian mereka.

Kepada masyarakat Cina, kita ucapkan Gong Xi Fa Cai!

(Artikel ini disiarkan buletin dwimingguan Warta Darul Iman, edisi 22 Januari 2004, di kolum tetap ‘Bicara Isu’ dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment