Friday, June 22, 2001

Sambut Maulud tapi pertikai Sunnah Rasulullah


Oleh: Mohd. Nasir Awang

SUDAH diperakui sejarah bahawa di antara manusia paling gembira di hari kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. ialah bapa saudara Baginda yang bernama Abu Lahab. Di atas sifatnya sebagai seorang bangsawan Kota Mekah, Abu Lahab dikatakan telah menyembelih berpuluh-puluh ekor unta sebagai jamuan kesyukuran di atas kelahiran anak saudaranya itu. Seluruh Kota Mekah turut berkenduri meraikan peristiwa penting itu.

Sejarah turut merakamkan bahawa Abu Lahab yang sama juga kemudiannya menjadi orang yang paling lantang memerangi risalah Islam yang dibawa Baginda s.a.w. Sehinggakan nama Abu Lahab diabadikan oleh Allah s.w.t. di dalam Al-Quran.

Bukan kerana jasanya mengadakan majlis sambutan hari lahir Nabi, tetapi kerana keceluparan mulutnya. Ia telah mencelakakan Rasulullah s.a.w., lalu ia dicelakakan oleh Allah s.w.t. Setiap kali seseorang Islam membaca Surah Al-Masad, setiap itulah kita turut mengutuk Abu Lahab, dulu, kini dan selamanya.

Celaan Abu Lahab itu telah membuka ruang penentangan lebih dahsyat daripada masyarakat Makkah. Daripada seorang yang disepakati sebagai ‘berjurus’ dan berpekerti mulia sehingga mendapat gelaran Al-Amin, Nabi Muhammad s.a.w. kemudiannya dituduh dengan berbagai-bagai label.

Antara mereka ada yang berkata, “Wahai Muhammad, kamulah yang menimbulkan berbagai-bagai masalah. Kamulah yang membawa perpecahan dalam masyarakat, kamulah yang menghina tuhan-tuhan kami. Kamulah yang mencaci nenek moyang kami dan kamulah yang mengkufurkan orang-orang terdahulu daripada kami”.

Bagi umat Islam, Nabi Muhammad s.a.w. adalah uswatun hasanah, atau role model yang tidak ada tolok bandingnya. Justeru, apa jua yang berlaku di dalam sirah hidup Baginda merupakan sumber panduan dan peraturan hidup. Di dalam sirahlah orang Islam mencari inspirasi bagi mencontohi Rasulullah.

Sebab itu, kalaulah orang seagung dan semulia Baginda pun masih ada manusia yang sanggup mentomahkannya sebagai memecahbelah, menghina ajaran nenek moyang dan melakukan perbuatan yang mengkafirkan orang lain, apalah peliknya tohmahan yang sama dilemparkan kepada golongan yang cuba mengikuti Baginda di akhir zaman ini?

Bukankah itu tanda walau pun Abu Lahab sudah tidak ada, legacy-nya sebagai penentang Rasulullah tetap wujud juga? Sebab itu kita perhatikan terlalu ramai umat Islam dewasa ini  yang, pada suatu masa, kelihatan paling hadapan di dalam menyambut Maulidur Rasul setiap kali datangnya Rabi’ulAwwal. Tetapi di ketika yang lain pula, mereka jugalah yang terlalu banyak mempertikaikan ajaran dan sunnah Baginda s.a.w.

Sebagai contoh, ada seorang pemimpin negara yang pernah secara terbuka mencampakkan keraguan terhadap kesahihan hadith-hadith yang diriwayatkan oleh beberapa imam muktabar seperti Imam Bukhari, Muslim, At-Tirmizi dan lain-lain.

Katanya, kerana imam dan ulama’ bukannya nabi, tetapi hanya manusia biasa, mereka juga boleh terdedah kepada kesilapan. Hadith dan sunnah yang mereka tolak mungkin sahih dan apa yang mereka terima mungkin tidak asli. Sudah pasti ramai yang masih memetik hadis-hadis yang tidak disahkan.

Sewaktu isu syahid sedang hebat diperbahaskan ekoran tindakan barbaric pihak kerajaan membunuh beramai-ramai rakyat yang tidak berdosa di Memali, Kedah, 15 tahun lalu, seorang pemimpin negara turut mempertikaikan hukum syahid di dalam Islam. Beliau malah mengatakan, Saidina Hamzah yang gugur di Uhud tidak  dimandikan kerana tidak ada air (bukan kerana syahid), kerana terkorban di tengah-tengah padang pasir.

Sedangkan Rasulullah s.a.w. telah bersabda, penghulu bagi orang mati syahid ialah Hamzah bin Abdul Mutalib dan (hingga akhirnya). Apakah pemimpin itu yang benar atau  sabda Rasulullah s.a.w. yang kita hendak pakai?

Tidak cukup  setakat itu, hinggakan sunnah Baginda menyimpan janggut turut dipersoalkan.  Seorang pemimpin negara pernah bertanya, “Siapa tahu  janggut nabi macamana? Siapa pernah tengok? Ada gambar ke? Kita tidak tahu. Ada pula kata janggut mesti sampai ke pusat. Apakah kita hendak jadikan ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut ikut sunnah nabi? Kita tak tau! Kita taulah dia ada janggut tapi tak tau janggut dia macamana. Zaman itu nak cukur mudah? Bukan ada gilette. Zaman Nabi ada gilette? Tak ada! Pisau cukur pun tak ada masa tu”.

Kita bimbang, sekiranya logik itu yang diterima pakai, maka akan tiba suatu ketika seluruh ajaran Islam akan diabai terus. Tidak mustahil, sepuluh tahun akan datang, ada pula orang yang mempersoalkan hadith Nabi s.a.w. ‘sembahyanglah sebagaimana kamu melihat aku sembahyang’. Kerana, kalau mengikut logik di atas, ada pula persoalan baru berbunyi, “siapa tahu nabi sembahyang macamana? Siapa pernah tengok? Ada gambar ke? Kita tidak tahu”.  

Maka konklusinya, kita tidak payah sembahyang! Logik bukan?

Jika itu yang berlaku, maka antara manusia yang paling gembira ialah Abu Lahab. Kerana, walau pun dia telah lama ditelan bumi, namun legasinya tetap diteruskan oleh umat  manusia hingga akhir zaman. Kita mohon dijauhkan Allah s.w.t. daripada takdir seumpama itu, lebih-lebih lagi di saat kita masih mengingati Maulidur Rasul s.a.w.


No comments:

Post a Comment