Sunday, November 22, 2009

Kelantan mampu tangkis ‘serangan’ wang ihsan


Oleh: MOHD NASIR AWANG

SAYA tentunya sukar melupakan segala macam impak dalam masyarakat sejak munculnya ‘wang ihsan’ hampir sedekad lalu. Bermula dari hujah loyar buruk para pemimpin Barisan Nasional (BN) dalam menjustifikasi perampasan hak royalti rakyat Terengganu itu, ia merebak menjadi mudarat lebih besar terutama terhadap jati diri rakyat.

Istilah ‘wang ihsan’ tiba-tiba muncul pada 2000 sebagai justifikasi tindakan Kerajaan Pusat menghentikan pembayaran royalti petroleum kepada kerajaan Terengganu. Pembayaran itu diterima sejak termeterai perjanjian bertulis antara Petroliam Nasional Berhad (Petronas) dengan kerajaan negeri pada 22 Mac 1975.

Terma perjanjian di bawah Akta Kemajuan Petroleum 1974 itu secara jelas memperuntukkan hak royalti lima peratus hasil jualan petroleum kepada Terengganu selaku negeri pengeluar. Seksyen 4 perjanjian itu menyebut bahawa bekalan petroleum itu adalah asalnya milik rakyat Terengganu dan ganjaran dari penukar milikan hak punya dan keistimewaan yang diberikan kepada Petronas untuk menguruskan pengeluarannya adalah royalti yang dibayar tunai kepada kerajaan negeri.

Perjanjian itu bagaimana pun dinafikan BN pada 2000. Ia ditafsirkan semula seorang menteri berkelulusan undang-undang sebagai sekadar MoU (memorandum persefahaman). Agaknya pemimpin itu menyangka rakyat terlalu bodoh untuk menerima hujah loyar buruk itu.

Penangan wang ihsan dalam masyarakat bagaimana pun jauh lebih memalukan berbanding pertelagahan di pentas politik atau pertikaian undnag-undang. Pengurusannya yang menggunakan saluran parti mendedahkannya kepada penyelewengan dan salah guna kuasa.

Kemunculan wang ihsan bagaikan “bulan jatuh ke riba” bagi para pemimpin Umno bawahan. Mereka serta-merta menjadi orang paling “berkuasa” di kampung-kampung. Semua pihak yang dahagakan wang ihsan terpaksa melutut dan patuh kepada syarat politik ditetapkan mereka.

Dalam keadaan dunia mengiktiraf parti itu sebagai kepala rasuah di negara ini, mengharapkan Umno tidak menyelewengkan wang itu adalah lebih bodoh daripada mengharapkan anjing tidak makan tahi.

Selain mengagihnya “ikut suka aku”, para pemimpin maasyarakat ini juga mengenakan pelbagai syarat ketat dalam permohonan mendapatkan bantuan wang ihsan. Ada penerima dipaksa tidak mendampingi masjid dan surau berhampiran rumah mereka yang menjadi pusat ibadat dan kuliah penyokong PAS.

Malah kedengaran juga kes di mana suami-isteri yang diberikan wang ihsan dipaksa melafazkan baiah akan tertalak sekiranya mereka tidak mengundi BN dalam pilihan raya selepas itu. Dakwaan sebegini bagaimana pun sukar dibawa ke tengah.

Membuktikan kedurjanaan Umno dalam kes baiah ini adalah lebih payah daripada membuktikan dakwaan pencabulan seksual oleh pembalak terhadap wanita Penan di pedalaman Sarawak. Logiknya, tidak akan ada rakyat terbabit yang bersedia kehilangan bantuan wang ihsan untuk tampil menjadi saksi membuktikan penyelewengan orang yang menghulurkan “durian runtuh” kepada mereka.

Saya yang dalam tempoh antara 2000 hingga 2008 kebetulan berkhidmat di Kuala Terengganu sempat melihat sendiri bagaimana sejumlah rakyat negeri itu menggadai maruah dan jati diri demi wang ihsan. Ada yang sanggup meninggalkan majlis ilmu yang sejak sekian lama dilazimi, demi memenuhi syarat Umno. Perseteruan juga memuncak dalam masyarakat apabila berlaku ketidakadilan melampau dalam pengagihannya.

Impak paling besar tentunya di pentas politik. Selepas empat tahun kemudiannya, wang ihsan diakui sebagai antara penyebab utama kejatuhan kerajaan PAS di Terengganu. Mana tidaknya apabila di hampir setiap kampung, puluhan malah ratusan penduduk yang ketika awal pemerintahan PAS menonjolkan diri sebagai “lebih PAS daripada orang PAS”, tiba-tiba beralih angin sebaik terkena penangan wang ihsan.

Sebab itu apabila Perdana Menteri pada 4 November lalu mengumumkan pemberian wang ihsan petroleum kepada Kelantan bermula tahun depan, segala hiruk-pikuk dalam masyarakat dan kacau-bilau politik yang berlaku di Terengganu itu kembali menerawang benak fikir saya.

Apatah lagi Perdana Menteri mengakui tindakan terhadap Kelantan itu dibuat berasaskan pertimbangan sama yang dikenakan ke atas Terengganu dulu. Sebab itu pihak paling mengalu-alukannya ialah pemimpin Umno Kelantan. Sukar dinafikan kemungkinan kejayaan program wang ihsan di Terengganu menjadi panduan BN untuk merampas Kelantan pula.

Namun, di samping berdoa nasib malang PAS Terengganu tidak berulang di Kelantan, saya juga optimis dengan kemampuan PAS negeri Serambi Mekah itu mendepani sepak terajang BN memanipulasi wang ihsan itu.

Lagi pun, secara faktualnya Kelantan memiliki beberapa kelebihan berbanding Terengganu. Pertama, pemimpin negeri itu sudah ada pengalaman rakan di Terengganu. Mereka boleh belajar dari situ sekiranya mereka mahu. (bersambung...)

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 175, 22-28 November 2009 di ruangan ‘Komentar’ dengan tajuk sama. Sambungannya dimuatkan dalam edisi berikutnya di ruangan sama).

No comments:

Post a Comment