Wednesday, August 16, 2006

Cuti bersalin 3 bulan legasi PAS Terengganu


oleh: MAT ZAIN MAT ISA


KERAJAAN sudah hampir pasti bakal melanjutkan tempoh cuti bersalin bgai kakitangan wanita sektor awam daripada 60 hari kepada 84 hari. Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Shahrizat Abdul Jalil memberitahu media 26 Julai lalu bahawa cadangan itu mendapat reaksi positif Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi.

Isu melanjutkan tempoh cuti bersalin daripada 60 hari kepada 12 minggu tercetus Julai 2005 apabila Shahrizat membangkitkan soal semakin ramai kakitangan wanita sektor awam memilih meletak jawatan selepas melahirkan anak. Shahrizat berkata, alasan utama mereka ialah bagi menumpukan lebih masa kepada keluarga. Kecenderungan itu, menurutnya, amat merugikan negara.

“Kita tidak mahu disebabkan tempoh cuti bersalin yang pendek (60 hari), maka mereka (pekerja wanita) berhenti kerja kerana kesihatan serta tubuh badan belum bersedia untuk kembali bertugas”, kata Shahrizat.

Kajian Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) mendapati ramai pekerja wanita menamatkan perkhidmatan selepas melahirkan anak pertama. Fenomena itu turut melanda Malaysia.

Cuti bersalin di negara ini pada asalnya hanya 40 hari. Tempoh itu diubah kepada 60 hari selepas PAS memerintah Kelantan pada 1990. Pada awal pelaksanaan dasar baru itu, kerajaan Kelantan dikritik hebat para pemimpin BN. Namun, atas desakan pelbagai pihak, terutama kesatuan sekerja dan penjawat awam, Kerajaan Pusat akhirnya turut meluluskan cuti bersalin selama 60 hari untuk kakitangan awam seluruh negara.

Selepas itu, satu-satunya kerajaan yang melaksanakan cuti bersalin melebihi 60 hari kepada kakitangannya ialah kerajaan Terengganu yang diterajui PAS. Berkuatkuasa 1 April 2000, ia memperkenalkan Kemudahan Cuti Bersalin 90 Hari kepada pegawai dan guru wanita. Serentak itu juga diperkenalkan Cuti Isteri Bersalin selama tujuh hari kepada suami terbabit.

Bagi melaksanakan kemudahan itu, pegawai atau guru wanita diberi opsyen tambahan 30 hari cuti bersalin yang direkodkan sebagai Cuti Menjaga Anak (Cuti Tanpa Gaji). Bagaimana pun, kerajaan negeri bersetuju membayar gaji penuh 30 hari tambahan itu sebagai Elaun Khas Bersalin.

Sebagaimana pembaharuan kerajaan PAS Kelantan awal 90-an dulu, idea cuti 90 hari itu juga dipandang sinis para pemimpin negara. Mereka memberi komen negatif, kononnya tempoh cuti yang terlalu panjang akan merugikan produktiviti. Pegawai atau kakitangan berkenaan juga didakwa akan menjadi bertambah malas untuk kembali bekerja setelah terlalu lama berehat.

Reaksi sebaliknya diterima daripada kakitangan awam dan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS). Mereka nampak rasional pembaharuan itu, khususnya bagi memastikan tahap kesihatan ibu dalam keadaan terbaik sebelum mula bekerja semula.

Kini, setelah lebih enam tahun idea itu diperkenalkan PAS Terengganu, Shahrizat bukan setakat mengakui kebaikannya, malah turut mengemukakan berbagai justifikasi menyokong pelaksanaannya.

Beliau antara lain mengatakan hampir 80 peratus negara di dunia kini memberikan tempoh cuti bersalin selama 12 minggu atau lebih kepada wanita yang melahirkan anak.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Rafidah Aziz dalam reaksinya turut merasionalkan cadangan Shahrizat itu. Katanya, ia sejajar ketetapan Konvensyen ILO, bahawa temoh cuti bersalin bagi pekerja wanita yang paling ideal ialah 12 minggu.

Nah! Bukankah itu suatu “pengiktirafan” terhadap legasi pemerintahan PAS Terengganu itu? Mereka yang dahulunya beria-ia mencari kelemahan pelaksanaan itu, kini sepenuh daya merasionalkan pula tindakan yang sama.

Bukan mahu berbangga dengan PAS. Namun, wajar diakui beberapa pembaharuan yang dipelopori parti itu, sama ada di Terengganu atau Kelantan, terbukti menjadi ikutan kerajaan BN. Antaranya ialah sistem kerja lima hari seminggu yang dimulai Kelantan awal 90-an.

Di Terengganu, beberapa perubahan yang dibuat PAS masih kekal dilaksanakan BN. Antaranya, pemansuhan kutipan tol di Jambatan Sultan Mahmud, Kuala Terengganu dan pembelaan nasib imam dan bilal. Terengganu di bawah PAS muncul negeri pertama menaikkan elaun imam dan bilal melebihi RM300 sebulan. Idea itu mendorong kerajaan Pusat kemudiannya menyelaraskan elaun bulanan para imam di seluruh negara.

Konsep hub halal yang digemariuhkan kini juga dipelopori PAS seawal 2003 lalu. Kerajaan Terengganu menerusi Pelan Induk Pertanian mensasarkan negeri itu sebagai pusat pengeluar makanan dan produk halal serantau menjelang 2010. Perbadanan Pembangunan Makanan Terengganu (Tefdec) ditubuhkan sebagai agensi sehenti dan jawatankuasa pemandu Hab Halal Terengganu. Ia bagaimana pun tidak diteruskan BN.

Legasi lain yang ditinggalkan kerajaan PAS Terengganu ialah penubuhan pofrtfolio Hal Ehwal Wanita pada akhir 1999. Ketika itu, di peringkat Pusat dan negeri-negeri lain belum ada kementerian atau portfolio khusus bagi hal ehwal wanita. Hanya dalam rombakan kabinet pada 17 Januari 2001, satu kementerian baru dinamakan Kementerian Hal Ehwal Wanita diwujudkan. Beberapa negeri kemudiannya mula mewujudkan portfolio berkenaan.

Bukan mahu takabur dengan kebaikan yang telah dibuat PAS. Tetapi adalah tidak adil membiarkan BN mendabik dada kononnya hanya dia yang ada idea pembangunan dan mampu mentadbir negara.

Lagi pun, Rasulullah saw pernah berpesan bahawa bersikap takabur terhadap orang yang takabur itu mendapat pahala sedekah. Untuk itu, sikap takabur BN perlu dibalas seara takabur juga!

(Artikel ini disiarkan akhbar Harakah, 16-31 Ogos 2006 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment