Sunday, August 9, 2015

Sepurnama tanpa Mek...



9 OGOS 2015: Hari ini genap sebulan Bondaku Hajah Semek bte Ahmad berpindah ke Alam Baqa'. Demi Allah... tidak banyak perubahan pada diri ambo, terutama kala bicara soal hati dan perasaan... ambo tetap masih merasai kehangatan kehadirannya di sisi. Senyum-tawanya ketika gumbira, leter-bebelnya kala berkhilaf, aduh-erangnya bila sakit, segalanya masih tergambar di mata...

Bukan sekadar merintih dan meratap, tetapi sebenarnya ambo amat sukar memaafkan diri sendiri lantaran terasa belum cukup sempurna khidmat terakhir kepada Mek... Tiap kali teringatkannya, ambo akan "berKALU" kepada diri sendiri:
- "kalu lah aku layan Mek begini-begini...", 
-"kalu lah aku picit Mek sokmo tiap malam..." 
-"kalu lah...", "kalu lah..." 

Semuanya boleh dibuat masa tu kalau ambo nak buat, kan?

Paling ambo kesalkan, dan kerap menghantui fikiran ambo hingga kini ialah KEBODOHAN diri sehingga lama tak menjenguk Mek ketika dia masih di rumahnya. Ada la sekitar Rejab lalu, ambo ditakdirkan agak sibuk menguruskan kerja harian, terutama perniagaan yang baru nak menapak.

Sehinggakan pernah lebih dua minggu ambo tak singgah menjenguk Mek. Walhal jalan depan rumah Mek adalah laluan utama ambo keluar-masuk saban hari. Namun, ANAK TAK BERTANGGUNGJAWAB INI tergamak hanya lalu dan berpaling ke arah rumah Mek, tapi tak tergerak hati nak singgah menyapanya.

Selalunya tak pernah berlaku macam tu. Paling lama pun dua-tiga hari saja - kalau pun tak setiap hari - ambo akan bercokoh depan Mek, melempar senyum, menghulur tangan, memicit tubuhnya, atau menghantar kudapan dan bekalan dapur serba-sedikit untuknya.

Kealpaan ambo itu rupanya sangat tidak menyenangkan Mek. Sehinggakan Mek tertanya-tanya ke mana ambo... "Baba tak dak dumoh ko?", anak-anak balik bercerita, Mek menanyakan perihal ambo. 

"Baba tak sihat ko? Lama tak tengok Baba...", anak yang lain pulak balik memberitahu beberapa hari kemudian.

"Ko Baba gi Kuala Lumpur pulak? Lambat lagi ko balik?", Mama pula menyampaikan keprihatian Mek terhadap anaknya ini... Malangnya, hati ini ditakdirkan gagal menyahut persoalan-persoalan di fikiran Mek ketika itu...

Ya ALLAH, apa ke nama BANGANGNYA hamba-Mu ini... sibuk sangat la tuh, hinggakan nak singgah menyapa bonda sendiri sejam sehari pun tak ada celahnya? CHEH...Apa jenis anak la ambo nih!!!

Berkali-kali juga Mama ulangi harapan supaya ambo singgah jenguk Mek "semetar pun takpa dah... lama dah Mek duk tanya Baba tuh. Royak dah pun dia tak faham jugak..."

Ya, Mek memang ada masalah pendengaran yang sangat teruk... sehinggakan sukar baginya memahami apa juga yang diberitahu orang kepadanya, walau pun diulang berkali-kali..

Akhirnya ambo hadir juga... dan bayangkanlah, sebaik melihat kelibat ambo di pintu biliknya Mek terus menangis, mendepa kedua tangannya mahu memeluk ambo... Apa lagi, ambo juga berkongsi airmata dengan Mek petang tu...

Mama dan anak-anak yang melihat naik heran... apa pasal Mek begitu sedih memeluk Baba petang tu? Sambil menangis, sambil Mek membebel entah apa (tak ada seorang pun yang faham butir katanya...). Tapi ambo sendiri tafsirkan Mek meluahkan kesedihannya kerana "TERLALU LAMA" anaknya ini tak jenguk dia... :'( :'( :'(

Ya ALLAH Ya Arhamar Rohimin Ya Ghofur Ya Rahim.... ampunkanlah "KETAKGUNAAN" hamba-Mu ini... Harap-harap ambo tidak dibalasi Allah dengan karenah serupa oleh anak-anak tatkala ambo di usia tua nanti...

Kira-kira sebulan selepas itu, Mek angkut keperluan hariannya ke rumah ambo.. bukan setakat bantal dan selimut, tetapi juga beras, susu, milo dan biskut sebagai bekalan.  

"Nak duk ssini... nak duk lama", kata dia.

Memang Mek betul-betul duduk lama di rumah ambo. Belum pernah selama itu sebelum-sebelum ini... selalunya dia hanya akan bermalam di rumah kami dua-tiga malam. Paling lama pun sekadar seminggu lebih-lebih... tapi kali ini menjangkau sebulan genap.

Rupa-rupanya dia memang pilih untuk menghembuskan nafas terakhirnya di rumah ambo...

"Syukurlah... Mek pilih nak duduk dengan Baba.. sekurang-kurangnya beri peluang lebih mudah kepada Baba berbakti untuk dia, boleh tengok dia tiap hari, dia pun boleh dengar suara Baba tiap hari... Mama pun boleh tumpang beri khidmat pada Mek", ayat Mama menenangkan Baba setiap kali mengingati Mek..

Mek... pemergian mu masihku tangisi... kehilanganmu amat ku rasai... senyum-tawamu amat ku rindui... pusaramu ku sirami.. dengan doa dan imbauan kenangan di hati.

MEK... ampunkanlah anak mu ini andai tidak sempat menyempurnakan segala hajat, hasrat dan harapan mu. Moga roh mu damai dan tenang di sana... bersama khalayak solehin dan muttaqin.

Allahummaghfirlaha warhamha wa 'aafiha wa'fu 'anha. Allahummaj'al qabraha rawdhatan min riyaadhil jannah.

Moga roh Mek tenang di sisi-Nya!

MEKKK!!! OGHE RINDU... :'( :'( :'( :'( :

No comments:

Post a Comment