Sunday, March 23, 2008

Memahami pengalaman kerajaan PAS Terengganu


Oleh: Anuwa Jamalullail

SEJAK berlangsungnya Pilihan Raya Umum 2008 dua minggu lalu, berbagai perkara mengejutkan dilaporkan berlaku, terutama di empat negeri yang baru terlepas daripada genggaman Barisan Nasional (BN). Perubahan pucuk pimpinan negeri di Pulau Pinang, Selangor, Perak dan Kedah turut sama mengubah lanskap politik hingga ke akar unmbi.

Ada sekurang-kurangnya dua bentuk kejadian yang berlaku di negeri-negeri tersebut mutakhir ini yang segera mengingatkan banyak pihak kepada apa yang pernah berlaku di Terengganu kira-kira lapan tahun lalu. Dua kejadian itu kemudiannya diheret menjadi isu besar yang sering dimomokkan sebagai rekod buruk pemerintahan PAS di negeri itu.

Dua isu dimaksudkan ialah peristiwa pengepungan Wisma Darul Iman (WDI), Kuala Terengganu oleh para penyokong PAS dan pemindahan pusat pengajian prasekolah daripada premis kerajaan negeri.

Kedua-dua kejadian ini dimanipulasi secara berkesan oleh BN Terengganu. Mereka cuba memberikan gambaran negatif terhadap kerajaan PAS. Kononnya orang PAS agresif dan ganas, tidak berperikemanusiaan dan meletakkan perkiraan politik mengatasi kepentingan umum.

Tidak ada maklumat tepat diperolehi mengenai kejadian pada malam keputusan Pilihan Raya Umum ke-10, November 1999 lalu. Cuma sedikit laporan akhbar dan ulasan mulut ke mulut menyebut bahawa sekumpulan penyokong PAS telah mengerumuni pintu utama WDI, pusat pentadbiran kerajaan negeri.

Tidak dapat dipastikan apakah tindakan mereka itu atas arahan mana-mana pemimpin atau hasil cetusan idea mereka sendiri. Bagaimana pun, mereka bertindak atas prasangka bahawa para pemimpin BN yang baru kalah ketika itu akan melakukan apa saja bagi mensabotaj kerajaan baru.

Di antara perkara paling dibimbangi ialah mereka akan membawa keluar fail penting, dokumen rahsia atau apa-apa yang tidak sepatutnya dikeluarkan dari bangunan yang menjadi nadi pentadbiran kerajaan itu.

Memang diakui para penyokong PAS itu bertindak di atas prasangka. Setelah mereka terlalu mengenali gelagat dan tabiat musuh politik mereka, apakah bijak untuk mereka menaruh baik sangka terhadap Umno/BN?

Malangnya, tindakan mereka yang bertujuan menjaga harta milik kerajaan itu disalahtafsir. Media massa kroni BN segera memutarbelit kejadian itu dalam bentuk sangat negatif. Namun  kesan positifnya tetap ada. Aktiviti “menghilangkan” fail dan dokumen tidak dapat dilakukan bekas pemimpin kerajaan secara bebas.

Akhbar harian minggu lalu melaporkan kejadian kehilangan dokumen dan fail penting di Kedah dan Pulau Pinang. Menteri Besar Kedah, Ustaz Azizan Razak, memberitahu media bahawa beliau sendiri terkejut apabila memasuki Pejabat Menteri Besar yang lengang dan cuma terdapat meja, kerusi, seunit komputer riba dan sebilau pisau lipat.

“Kita kesal pihak yang “menghilangkan” fail-fail milik kerajaan dan kita mahu perkara ini disiasat dan saya juga telah memaklumkan kejadian ini kepada Ketua Polis Negeri,” katanya.

Kejadian serupa turut berlaku kepada bilik anggota exconya yang baru dilantik.

Di Pulau Pinang, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kebajikan dan Masyarakat Penyayang, Phee Boon Poh turut terkejut apabila beliau memasuki pejabatnya yang kosong. Tiada sebarang fail atau dokumen untuk rujukan beliau bagi menyemak dan memulakan tugasnya.

Kejadian ini mengajar kita bahawa adalah tidak bijak jika kita terlalu underestimate kejahatan musuh. Justeru, tindakan proaktif penyokong PAS Terengganu mengawal pintu WDI lapan tahun lalu perlu dinilai secara positif.

Kejadian kedua ialah melibatkan penggunaan balairaya dan premis milik kerajaan negeri oleh agensi atau jabatan di bawah Kerajaan Persekutuan. Paling ketara ialah penggunaan balairaya untuk kelas Taman Bimbingan Kanak-Kanak (Tabika) oleh Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) dan Jabatan Perpaduan Negara.

Ada juga balairaya dijadikan pusat pentadbiran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan markas BN, selain pusat aktiviti setempat.

Minggu lalu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng memberitahu media bahawa pihaknya ada menerima laporan telah berlaku perpindahan keluar beberapa institusi BN tadi daripada premis milik kerajaan negeri.

Menurut Guan Eng, perkara itu berlaku di luar arahan pihaknya. Kerajaan negeri, katanya, tidak pernah menghalang mana-mana pihak terbabit meneruskan aktiviti masing-masing di premis sedia ada. Beliau sebaliknya kesal dengan tindakan Kemas dan JKKK tertentu yang bukan sahaja berpindah keluar tetapi turut memindahkan sebahagian besar perabot dan kelengkapan lain yang ada di premis terbabit.

Ada pula dakwaan kononnya mereka itu telah diarahkan keluar oleh pihak tertentu mewakili kerajaan negeri. Itu semua, menurut Guan Eng, bertujuan memberikan gambaran buruk terhadap kerajaan negeri pimpinan DAP.

Kejadian serupa turut dilaporkan berlaku di Perak.

Itulah rupa Umno/BN. Dia yang melakukan kerosakan dan kemusnahan, tetapi masih sempat menyalahkan pihak lawan atas tindakan durjananya itu.

Kes serupa telah dialami kerajaan PAS Terengganu lapan tahun lalu. PAS difitnah kononnya menghalau JKKK, Tabika Kemas dan Tadika Perpaduan daripada balairaya milik kerajaan negeri. Sedangkan apa yang berlaku, mereka sendiri yang mencipta isu bagi memburukkan kerajaan PAS.

Bahkan, sehingga akhir pemerintahan PAS pada 2004, masih terdapat hampir 100 buah balairaya yang digunakan Tabika Kemas di Terengganu. Ertinya, isu kerajaan PAS menghalau Tabika dari balairaya sebenarnya lebih merupakan strategi dan agenda politik BN untuk memberikan gambaran buruk terhadap kerajaan PAS.

(Artikel ini disiarkan tabloid Siasah, edisi 23-29 Mac 2008 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment