Wednesday, July 1, 2009

Tipu kutip derma cemarkan amalan ikhlas


Oleh: Mohd Nasir Awang

Bukan suatu yang dialu-alukan untuk kita mengingatkan orang ramai tentang ‘sindiket’ penipuan mengutip derma untuk kerja-kerja berkaitan agama. Di samping kes-kes sebegitu agak terpencil, kesan buruk akibat cerita-cerita tidak menyenangkan itu dibimbangi mungkin menghakis tabiat baik anggota masyarakat yang suka menderma dan membantu golongan yang memerlukan sumbangan.

Bagaimana pun, mengambil kira hakikat betapa aktiviti penipuan dalam pelbagai bentuk semakin lumrah kebelakangan ini, masyarakat wajar didedahkan dengan apa jua kes sebegitu. Sekurang-kurangnya pendedahan itu mampu membekalkan maklumat dan meningkatkan kewaspadaan mereka agar tidak menjadi mangsa pihak yang cuba mengambil kesempatan dari keikhlasan mereka.

Akhbar harian baru-baru ini melaporkan kes penipuan melibatkan beberapa penagih dadah yang berlagak alim dalam menagih derma daripada orang ramai. Kejadian dikesan berlaku di salah sebuah ibu negeri Pantai Timur.

Menurut laporan tersebut, segelintir penagih yang terdesak untuk mendapatkan bekalan dadah dikatakan sanggup menipu orang ramai dengan menagih simpati melalui kutipan derma yang kononnya dibuat untuk sekolah agama.

Mereka menampilkan lagak seorang alim dan menggunakan resit derma yang tertera lambang pihak berkuasa agama negeri terbabit untuk meminta sumbangan orang ramai. Mereka turut memperagakan surat kebenaran dikeluarkan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bagi meyakinkan orang ramai supaya menderma.

Para ‘penipu’ terbabit turut memegang tasbih dan berzikir. Mereka juga mendakwa bertugas sebagai guru bertauliah di sebuah sekolah tahfiz di sebuah daerah tidak jauh dari bandar berkenaan. Kononnya pondok berkenaan memerlukan bantuan segera bagi menyiapkan sebuah bangunan terbengkalai.

Laporan berkenaan turut mendedahkan hasil penipuan itu, setiap mereka berjaya memperolehi derma antara RM300 hingga RM500 sehari. Jumlah itu dikatakan cukup untuk menampung perbelanjaan membeli dadah selama seminggu.

Tidak dapat dipastikan sejauh manakah meluasnya aktiviti seumpama ini. Pada anggapan umumnya, sepertimana disebutkan awal tadi, individu yang melakukan penipuan sebegitu tidak begitu besar jumlahnya. Kes-kes sebegitu dianggap terpencil dan jarang dilaporkan media.

Pihak berkuasa agama negeri berkenaan yang diajukan soalan mengenai kes tersebut juga memberikan reaksi yang menjurus ke arah itu. Selain berjanji akan menjalankan siasatan lanjut, ia mengakui tidak pernah menerima apa-apa aduan daripada orang ramai berkaitan kes penipuan sebegitu.

Daripada kenyataan itu dapatlah difahami bahawa perakuan sama ada kes-kes sebegitu benar-benar wujud atau tidak hanya akan dibuat pihak berkuasa agama setelah adanya aduan dan siasatan. Maka selagi mana tiada anggota masyarakat yang memanjangkan kes penipuan yang berlaku ke atas mereka, dapat diandaikan bahawa selagi itulah tidak ada siasatan oleh pihak berkenaan.

Persoalannya, apakah apabila tiada aduan diajukan kepada pihak berkuasa bermakna kes sebegitu memang tidak pernah berlaku? Apakah tidak mungkin anggota masyarakat yang pernah menjadi mangsa ‘sindiket’ itu memilih untuk tidak melaporkannya?

Perlu juga diakui bahawa andaian kononnya kes-kes penipuan sebegitu tidak berlaku hanyalah berdasarkan penilaian umum dan bukannya bersandarkan kajian atau siasatan menyeluruh oleh mana-mana pihak. Ia sebenarnya bertolak daripada perasaan baik sangka anggota masyarakat. Kita sering mengambil mudah dan tidak gemar mempertikaikan kesahihan apa-apa aktiviti pihak lain, lebih-lebih lagi yang dikaitkan dengan kerja agama.

Perlu diingat apa yang dilaporkan akhbar tadi adalah hasil intipan dan siasatan wartawannya. Ia juga mengambil kira maklumat dan cerita orang ramai yang ditemui sekitar bandar tersebut.

Mahu tidak mahu, ada baiknya diterima bahawa kegiatan penipuan itu memang berlaku. Meski pun kita boleh bersetuju perbuatan sebegitu hanyalah ibarat ‘nila setitik’ atau ‘seekor kerbau yang membawa lumpur’, kita juga perlu akui ia berpotensi merosak dan mencemarkan pihak lain.

Ada sekurang-kurangnya dua pihak yang akan menerima kesan buruk ekoran perlakuan segelintir ‘penipu’ itu. Pertama, orang ramai yang sudi menderma secara ikhlas. Kedua, golongan yang melakukan pungutan derma menggunakan saluran betul dan kerana tujuan yang betul-betul kerana agama.

Masyarakat kita, sama ada kalangan berada mahupun kurang berada, selalunya tidak lokek untuk menghulurkan sumbangan sekadar termampu. Mereka jarang mempertikaikan kesahihan niat dan saluran diguna pihak yang mengutip derma.

Apa yang mereka pentingkan hanyalah perkiraan mereka yang terus dengan Allah Ta’ala.  Asal saja niat mereka ikhlas dan Allah Maha Mengetahui tentang hal itu, mereka sudah tidak kisah apa akan dilakukan dengan duit yang mereka dermakan.

Bagaimana pun, andai kata terbukti wujudnya golongan yang memanipulasi kemurahan hati dan keikhlasan mereka demi tujuan peribadi, ia tidak syak lagi akan melunturkan keikhlasan pihak yang menderma itu.

Pihak yang turut akan menerima kesan buruk dari penipuan ini ialah golongan yang benar-benar memerlukan derma bagi menjayakan sesuatu kerja agama. Meski pun menggunakan saluran betul untuk tujuan yang betul, mereka turut dipertikaikan, angkara aktiviti segelintir penipu.    

Sebab itu, meski pun pihak yang melakukan aktiviti mungkar itu hanya segelintir, ia wajar dibasmi segera. Selain kesan terhadap dua pihak disebutkan tadi, mereka juga sebenarnya melakukan kesalahan berganda. Sekali kerana menipu, sekali lagi kerana mempersenda dan memberikan imej buruk terhadap golongan yang dekat dengan agama.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan Al-Muslimah, Julai 2009 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment