Oleh: ANUWA JAMALULLAIL
CERITA kebobrokan akhlak dan perlakuan pelajar Terengganu
sekali lagi menjadi isu nasional minggu lalu. Setelah bulan lalu tersiarnya
cerita sekumpulan pelajar lelaki menyerang seorang guru di rumahnya dan
merosakkan harta-bendanya akibat masalah disiplin di sekolah, cerita yang
tersebar minggu lalu pula lebih mengaibkan.
Ia melibatkan pergaduhan fizikal sekumpulan pelajar
perempuan di sebuah sekolah menengah di daerah Dungun. Kejadian dikatakan
berlaku bulan lalu. Pergaduhan itu bagaimana pun hanya mendapat perhatian umum
apabila rakaman aksi mereka disebarkan menerusi internet dan telefon bimbit.
Ia memaparkan aksi “ala-karate” tiga pelajar perempuan yang
bertindak menampar, menumbuk muka dan menyepak seorang pelajar perempuan di
sebuah surau di Kampung Ketengah Jaya.
Pihak sekolah yang bertindak atas maklumat yang
disebarkan itu mendapati tiga pelajar yang membelasah itu dari Tingkatan Dua,
manakala mangsa belasahan itu dari Tingkatan Satu. Aksi pergaduhan mereka
dirakam rakan menggunakan kamera telefon bimbit.
Isnin lalu, pihak sekolah terbabit menggantung
keempat-empat pelajar tersebut. Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin
Mohd Dom ketika mengulas penggantungan mereka berkata selain tiga suspek,
pelajar yang menjadi mangsa belasahan itu turut digantung selepas siasatan
mendapati dia turut menimbulkan provokasi sehingga mencetuskan pergaduhan tu.
Alimuddin bagaimana pun menganggap kejadian terbabit
sebagai kes terpencil. Sepanjang tahun ini, katanya, hanya dua kes seumpama itu
dilaporkan, termasuk kes di Sarawak sebelum ini.
Itu adalah tanggapan yang mungkin menggambarkan pendirian
kementerian. Bagaimana pun bagi anggota masyarakat awam pula, khususnya di
Terengganu, kes pergaduhan pelajar dalam aksi memalukan sebegitu tidak boleh
lagi dianggap terpencil.
Keseriusan sesuatu permasalahan tidak sepatutnya dinilai
berdasarkan besar atau kecil bilangan kes yang berlaku. Apa yang lebih utama
diambilkira dan dibimbangkan ialah kesan terhadap keseluruhan imej dan prestasi
pendidikan negara. Lebih penting lagi, apakah langkah sewajarnya telah dan akan
diambil bagi memastikan kes seumpama itu tidak berulang?
Perlu diingat bahawa kes pergaduhan pelajar dalam aksi
mengaibkan sebegitu bukanlah yang pertama seumpamanya, sama ada di peringkat
nasional mahu pun di Terengganu sendiri.
Kita masih ingat lebih setahun lalu sudah tersebar rakaman
aksi yang tidak banyak bezanya. Ia juga memaparkan pergaduhan sekumpulan
pelajar perempuan, antara mereka masih dalam pakaian seragam sekolah.
Aksi gusti mereka juga “ala-karate”. Imej beberapa pelajar lelaki yang menjadi penonton dan
tukang sorak turut terpapar. Siasatan mendapati kejadian berlaku di Sekolah Menengah
Sultan Omar, juga di daerah Dungun.
Jika pergaduhan betina-betina itu “ala-karate”, apa yang berlaku melibatkan sekumpulan pelajar lelaki
di Sekolah Menengah Belara, Kuala Terengganu sebelumnya pula disifatkan “ala-Samurai”. Pergaduhan mereka di
padang sekolah berkenaan melibatkan libasan parang dan pedang.
Gambar-gambar aksi mereka beserta keadaan masing-masing
selepas kejadian dalam keadaan berlumuran darah dengan baju dan seluar yang
koyak rabak tersebar dan menjadi tatapan umum.
Sepertimana kes minggu lalu itu, kes pergaduhan berdarah
itu juga dianggap terpencil. Timbalan Menteri Pelajaran ketika itu malah tidak
malu menafikan kejadian yang meruntuhkan imej pendidikan negara itu. Beliau
menganggap cerita itu rekaan media, sedangkan kejadian tersebut dibuktikan
dengan tersiarnya gambar-gambar mangsa terbabit.
Sebab itu masyarakat sukar menerima pendirian pihak berkuasa
yang sering menganggap sesuatu kes sebagai terpencil. Terbukti setakat ini
pendirian itu tidak membantu kita membendung gejala merosakkan generasi muda
sebegitu.
Apatah lagi kes-kes disebutkan di atas berlaku di Terengganu,
negeri yang telah menobatkan usaha melahirkan generasi Ulul Albab. Sebagai
tambahan kepada ko-kurikulum pendidikan sedia ada, kerajaan negeri menokok
beberapa nilai positif bagi mencapai hasrat murni itu.
Terengganu juga pernah dinobatkan sebagai negeri contoh
dalam kejayaan pelajarnya untuk beberapa tahun sebelum ini. Bahkan, papan tanda
“Contohi pelajar Terengganu” masih teguh terpasang di beberapa simpang jalan di
serata negeri itu.
Gambar pada papan tanda itu ialah keratan akhbar yang melaporkan
kejayaan seorang pelajar Terengganu menjadi pelajar terbaik seluruh negara
untuk Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun tersebut. Pelajar dari sebuah
sekolah rendah di Besut itu sedang menerima anugerah dari Datuk Seri Hishammuddin
Tun Hussein, Menteri Pelajaran ketika itu.
Papan tanda itu dipacak kerajaan negeri kerana berbangga
dengan kejayaan para pelajarnya. Bagaimana pun, dengan tersebarnya berbagai kes
kebobrokan pelajar negeri itu, apakah papan tanda yang menyeru rakyat
mencontohi pelajar Terengganu itu masih relevan?
Memang bukan semua pelajar berperangai buruk di sekolah.
Tetapi kalau di Besut ada pelajar yang beranak dalam kelas, di Kuala Terengganu
ada yang ditangkap cuba membakar kereta guru dan ada juga membedil sekolah
dengan mercun, maka cerita kebaikan dan kejayaan mereka akan tenggelam begitu
sahaja.
Setakat ini program Ulul Albab belum menampakkan hasil
membanggakan. Masalah 51,000 murid darjah dua hingga enam di Terengganu tidak
tahu bersembahyang, sepertimana pernah didedahkan seorang pegawai pelajaran
daerah, juga belum selesai.
Tiba-tiba datang pula Kementerian Pelajaran dengan
perancangan mempertingkatkan masa pembelajaran Bahasa Inggeris (BI). Agaknya
itulah penyelesaian terbaik masalah kebobrokan pelajar kita, ya?
(Artikel ini
disiarkan tabloid Siasah, edisi 19-25 Julai 2009 dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment