Oleh: MOHD NASIR AWANG
SAYA adalah antara, entah berapa ramai, rakyat Malaysia
yang sangat bergembira dengan idea pembinaan sebuah masjid khusus untuk
komuniti Cina Muslim di negara ini. Tanpa mengira cetusan idea itu bermula di
mana, bila dan oleh siapa, bagi saya cadangan penubuhannya adalah suatu yang
sangat wajar diberikan perhatian serius oleh pihak bertanggungjawab
mengenainya.
Rasional saya sangat mudah, setiap komuniti memerlukan
pusat pertemuan dan rujukan yang boleh dijadikan simbol kewujudan mereka. Sama
ada ia untuk aktiviti atau tempat tuju bagi sesuatu aduan dan keperluan, pusat seumpama
itu sangat signifikan dalam konteks komuniti masing-masing.
Lebih-lebih lagi bagi komuniti Cina Muslim di negara ini yang
bukan sahaja minoriti dari segi jumlah mereka, malah sering dibatasi ruang dan
peluang mendalami Islam yang baru mereka anuti secara sepatutnya. Sudah tentu
kewujudan tempat mengadu yang dikendalikan kalangan mereka sendiri amat mereka
harapkan.
Sebab itu saya sangat gembira apabila seorang rakan di
Kota Bharu memaklumkan pada Julai lalu tentang pembinaan sebuah masjid seumpama
itu di Rantau Panjang, Kelantan. Katanya, pembinaan masjid dikenali ‘Masjid Berbagai
Budaya’ atau ‘Masjid Beijing’ itu sudah hampir siap.
Saya sendiri belum berkesempatan melihat masjid tersebut
dari dekat. Bagaimana pun menurut rakan tadi, yang saya temui semula beberapa
hari lalu, masjid itu telah pun digunakan bermula Ramadhan lalu. Katanya,
seorang imam dari China didatangkan khas untuk mengimami solat tarawih di situ.
Menariknya, kata beliau, rekabentuk masjid itu
menggunakan sebahagian besar senibina Cina sebagai terasnya. Disebabkan
persepsi salah di kalangan masyarakat negara ini bahawa setiap yang beridentiti
Cina itu ada kaitan dengan agama Buddha, maka ada pelawat yang menyalah anggap
masjid itu sebuah tokong Buddha.
Meski pun agak sedih, saya tidak begitu terperanjat
dengan salah anggap sedemikian. Bagi saya ia sebenarnya lahir akibat fahaman silap
yang sekian lama ditanam dalam pemikiran masyarakat negara ini kononnya Islam
di Malaysia mestilah beridentitikan Melayu sahaja.
Sebab itu tidak menghairankan apabila kewujudan Masjid
Cina di Rantau Panjang itu turut diberikan nilaian negatif kalangan tertentu.
Ada yang mengkritik rekabentuknya sebagai suatu kecelaruan senibina yang
menyimpang dari tradisi. Kononnya ia meminggirkan akar umbi tradisi Melayu yang
berkait rapat dengan Islam di negara ini. Ia dianggap terasing dari seni bina
setempat, yakni di tengah-tengah persekitaran masyarakat Melayu tradisional.
Itu baru disentuh soal senibina luarannya. Belum lagi
ditimbulkan soal penggunaan bahasa selain Melayu sebagai pengantar, sama ada
dalam kuliah mahu pun khutbah di situ. Sebab itu saya kira agak kena pada
masanya apabila akhir Oktober lalu, Ahli Parlimen Kulim/Bandar Baharu, Zulkifli
Nordin, mencadangkam agar kerajaan membina sebuah masjid khusus untuk Cina
Muslim di pusat bandar Kuala Lumpur.
Yang saya katakan kena pada masanya ialah kerana beliau
turut mencadangkan segala aktiviti di masjid tersebut, termasuk kuliah dan
khutbah Jumaat menggunakan bahasa Mandarin. Zuklifli percaya pendekatan itu
akan dapat menarik masyarakat Cina yang menjadi penghuni majoriti di tengah
kota raya mendekati Islam serta akhirnya memeluk agama suci ini.
Sudah saya tegaskan di awal tadi bahawa saya memang
sangat bersetuju dengan pembinaan masjid sebegitu. Tambah menggembirakan saya
ialah apabila Zulkifli dengan berani “mengusik” isu penggunaan bahasa yang bagi
sesetengah kalangan sangat sensitif.
Bagai diduga, memang ada pihak mempertikaikannya.
Kononnya penggunaan bahasa Mandarin membelakangkan bahasa kebangsaan. Bagi
mereka apa perlunya menggunakan bahasa lain sedangkan sepatutnya bahasa
Malaysia itu difahami setiap warga negara ini.
Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainal Abidin bagaimana pun
memberikan pandangan berbeza. Beliau antara yang bersetuju dengan cadangan
pembinaan masjid itu. Baginya usaha itu akan membantu golongan Muslim bukan
Melayu mendalami agama Islam dengan lebih berkesan.
Katanya, pengurusan masjid yang dikendalikan golongan
tersebut sendiri lebih memahami masalah yang dihadapi komuniti Cina Muslim.
Dalam isu bahasa pula, beliau berpendapat pengembangan agama Islam menjadi
lebih mudah melalui penggunaan bahasa yang mudah mereka fahami.
Pendirian serupa turut disuarakan Persatuan Cina Muslim Malaysia
(Macma). Naib Presidennya, Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah berkata, kewujudan Masjid
Cina akan dapat mengubah fahaman sempit dan persepsi salah kebanyakan rakyat
Malaysia bahawa agama Islam hanya milik orang Melayu, atau hanya boleh
dikembangkan menggunakan bahasa Melayu.
Bagi saya, itulah sebenarnya punca utama kegagalan dakwah
Islam kepada kaum bukan Melayu. Kita terlalu dikongkong oleh persepsi salah
tentang konsep keagungan bangsa, sehingga menyanjung dan mengangkat identiti
Melayu mengatasi kepentingan lain, termasuk kepentingan agama.
Sayang kita kepada bangsa dan bahasa kekadang tidak
bertempat. Sehinggakan disebabkan terlalu mengagungkan identiti Melayu, kita
dilihat rela membelakangkan keberkesanan dakwah dan pemahaman Islam di kalangan
kaum lain.
Para pemimpin kita, terutama para penguasa pentadbiran
agama sepatutnya belajar dari sikap dan strategi para penyebar agama selain Islam.
Mereka sehabis ikhtiar menggunakan bahasa Melayu dan apa juga kesempatan yang
boleh mereka pergunakan dari sebarang indentiti Melayu untuk mempengaruhi
masyarakat kita ke arah agama mereka. Bukankah untuk tujuan itulah penjajah
Inggeris mengupah Munsyi Abdullah untuk menterjemahkan kitab agama mereka ke
dalam bahasa Melayu?
Sudah sampai masanya fahaman salah bahawa Islam di
Malaysia mestilah beridentitikan Melayu perlu dihapuskan. Sayang kita kepada
bangsa jangan sampai menjadi penghalang kepada usaha dakwah Islam.
(Artikel ini
disiarkan tabloid Siasah, 9-15 November 2008 di kolum ‘Perspektif’ dengan tajuk
sama)
No comments:
Post a Comment