Oleh: Mohd Nasir Awang
SEORANG jurutera perunding berpejabat di tengah-tengah
kotaraya Bangkok, Thailand, telah lama tercari-cari kaedah paling sesuai
menyelesaikan masalah dihadapinya saban hari.
Sepertimana lain-lain warga kotaraya yang sangat padat dan sibuk itu,
beliau turut terperangkap dengan masalah kesesakan jalan raya yang menjadi
fenomena harian di situ.
Meski pun jarak antara tempat tinggal dan pejabatnya
hanya kira-kira sembilan kilometer, kesesakan jalan raya di kotaraya itu
menyebabkan Abdun Aziz Kadir terpaksa menghabiskan tidak kurang dua jam sehari
untuk perjalanan pergi dan balik ke pejabatnya. Dapat dibayangkan berapa lama
pula masa dihabiskan warga lain yang tinggal lebih jauh untuk sampai ke pusat
bandaraya itu.
Kini, dengan kenaikan harga minyak di pasaran
antarabangsa, harga runcit bahan bakar itu di pasaran tempatan seluruh dunia
turut dinaikkan kerajaan masing-masing. Ia sekaligus menambahkan satu lagi
masalah buat Abdun Aziz, iaitu penambahan kos untuk perjalanannya.
Beliau mengakui apa yang dialaminya tidak seberat bebanan
dihadapi majoriti warga kota Bangkok. Pendapatan bulanannya yang agak tinggi
masih mampu menampung peningkatan kos tersebut.
Bagaimana pun secara jujur beliau berkongsi kesukaran
hidup dengan warga lain yang berpendapatan lebih rendah. Baginya, peningkatan
mendadak harga bahan bakar seperti diumumkan kerajaannya bulan lalu menyebabkan
rakyat negaranya yang sudah sekian lama hidup dalam kedaifan kini terhimpit.
Akibatnya, sudah ada antara jiran-jirannya yang
berpendapatan rendah memilih untuk berhenti kerja. Bagi mereka pendapatan
diterima setelah berpenat-lelah berulang alik ke tengah kota saban hari tidak
lagi berbaloi. Ia berbaki hanya ratusan baht
(mata wang Thai) setelah ditolak segala keperluan tetap bulanan, terutama
setelah berlaku kenaikan kos pengangkutan dan lain-lain barangan keperluan
harian.
Sebahagian mereka kini terpaksa mencari kerja lain
berdekatan tempat tinggal memandangkan kos perjalanan masih tinggi sekali pun
mereka beralih menggunakan pengangkutan awam. Caj pengangkutan awam juga telah
dinaikkan selaras kenaikan harga minyak.
Sebagai orang penting yang turut bertanggungjawab
membantu perjalanan syarikatnya, Abdun Aziz turut dilibatkan majikannya untuk
merangka pelan terbaik menangani masalah ini.
Majikannya tidak bersedia kehilangan mana-mana pekerjanya. Apatah lagi
sebahagian besar mereka, sama ada di sektor pengurusan atau sokongan telah
berkhidmat sejak sekian lama. Mereka
juga telah membuktikan komitmen dan dedikasi masing-masing dalam membantu
kemajuan dan kejayaan syarikat.
Akhirnya mereka menemui satu kaedah penyelesaian. Majikan
menawarkan pakej istimewa kepada kakitangannya dalam bentuk jadual waktu anjal.
Jumlah hari untuk kakitangan datang ke pejabat dalam seminggu dikurangkan
mengikut kesesuaian tugas.
Pada hari-hari mereka tidak ke pejabat, mereka dipastikan
menyempurnakan tugasan di rumah masing-masing. Berbekalkan komputer peribadi
dan talian internet, mereka bekerja secara online
dan memasuki sistem pejabat. Rangkaian itu juga memudahkan majikan memantau dan
memastikan tugasan diberikan kepada mereka dilaksanakan dengan baik.
Pakej ini bukan sahaja menjimatkan masa perjalanan,
bahkan menyelamatkan kos yang sepatutnya dihabiskan untuk pengangkutan ke
pejabat. Ia juga secara umumnya membantu mengurangkan jumlah pengguna jalan
raya, sekaligus meringankan kesesakan di kotaraya itu saban hari.
Pakej istimewa ini bagaimana pun dilaksanakan penuh
teliti. Ia mengambilkira beberapa prasyarat, terutama di dalam pemilihan kakitangan yang hendak
ditawarkan kelonggaran ini.
Pertama, oleh sebab pakej ini bertujuan mengatasi masalah
kewangan kakitangan, ia diutamakan kepada kumpulan kakitangan berpendapatan
rendah sahaja. Ada pun mereka yang dalam kumpulan berpendapatan tinggi,
termasuk Abdun Aziz sendiri, tidak diberikan keistimewaan ini.
Kedua, oleh sebab kerja di rumah melibatkan pengawasan
paling minima, hanya kakitangan yang telah membuktikan komitmen dan dedikasi
mereka terhadap tugasan akan diberikan kelonggaran ini. Mereka yang memiliki
rekod prestasi kerja kurang memberangsangkan tidak dipertimbangkan untuk
menikmati pakej ini.
Ketiga, pakej ini melibatkan pakej kerja dan tugasan
tertentu sahaja. Tidak semua kategori perjawatan sesuai dilaksanakan sistem
kerja sebegini. Kakitangan yang memikul tugas yang hanya dapat dilaksanakan di
pejabat adalah tidak sesuai dengan pakej ini. Untuk mereka ini, satu bentuk
insentif lain perlu difikirkan.
Meski pun berlainan negara, apa yang dialami warga
kotaraya Bangkok itu banyak persamaan dengan masalah yang dihadapi rakyat
negara kita. Paling tidak kita berkongsi dua masalah yang mereka hadapi itu,
iaitu kesesakan jalan raya dan peningkatan kos pengangkutan akibat kenaikan
harga minyak.
Mungkin belum ada kakitangan awam atau pun swasta di ibu
kota di negara kita memikirkan hasrat berhenti kerja disebabkan masalah itu. Bagaimana
pun suatu yang diakui semua pihak ialah kos sara hidup rakyat kini semakin
meningkat.
Kita mungkin masih bernasib baik kerana memiliki sistem
pengangkutan awam yang efisyen.
Bagaimana pun tiada pihak yang dapat menjamin cajnya akan kekal tidak
dinaikkan.
Ada pula yang merasa masih mampu membuat pengubahsuaian
dan bertukar kepada kenderaan berkapasiti lebih kecil. Bagaimana pula dengan
mereka yang selama ini memang sudah pun menggunakan motosikal, tetapi tetap
dibebani peningkatan kos hidup? Apakah kini mereka terpaksa berbasikal atau
berjalan kaki pula?
Mahu tidak mahu, pihak majikan di negara kita juga wajar
memikirkan kaedah terbaik menjaga kebajikan kakitangan dan membantu mereka
mengatasi kekangan kewangan. Barangkali apa yang dilaksanakan majikan Abdun
Aziz di Bangkok tadi boleh dijadikan panduan.
(Artikel ini
disiarkan majalah bulanan al-Muslimah, Bil: 206, Ogos 2008 di ruangan ‘Pendapat’
dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment