“Inilah pemimpin yang saya yakini dapat menyelamatkan kami di dunia dan
akhirat”
Oleh: Anuwa Jamalullail
PERHATIKAN tiga peristiwa menarik berikut. Pertama,
serombongan masyarakat India dari Perak telah melakukan kunjungan hormat ke
atas Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat sejurus sebelum Pilihan
Raya Umum ke-12, Mac lalu. Majlis perjumpaan antara mereka dikatakan telah
diadakan di kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan di JKR 10, Kota Bharu.
Diceritakan, sebaik melihat kelibat Tuan Guru memasuki
ruang tamu, sekalian anggota rombongan itu berdiri sambil berkata, “Ampunkan
kami Tuan Guru! Ampunkan kami Tuan Guru!”
Tuan Guru yang amat terkejut dengan kalimah diucapkan
mereka itu bagaimana pun sempat berseloroh, “sejak bila pula ambo (saya) jadi
raja?” Gurauan itu dipercayai mengambil kira kebiasaan kalimah ‘ampun’ itu yang
hanya dibahasakan oleh seorang hamba kepada rajanya.
Kesemua anggota rombongan tadi turut tidak melepaskan
peluang untuk bersalaman dengan Tuan Guru. Bahkan, ada antara mereka yang bukan
sahaja mengambil kesempatan mencium tangan pemimpin spiritual PAS itu, malah
turut meletakkan kedua tapak tangan mereka ke atas serban dan kaki Tuan Guru.
Apabila ditanya kemudiannya mengapa mereka mengucapkan
‘ampun’ dan melakukan demikian terhadap pemimpin PAS itu, mereka mengakui
kesemua perbuatan mereka itu lahir daripada rasa teramat kagum dan penghormatan
yang tinggi terhadap Tuan Guru.
Mereka yang sebelum ini hanya mendengar cerita tidak elok
mengenai Menteri Besar Kelantan itu merasa amat bersalah di atas segala
pandangan serong dan negatif yang selama ini tersemat dalam fikiran
masing-masing terhadap beliau. Kini mereka mengakui sangat terharu dan tergamam
sebaik pertama kali melihat dari dekat batang tubuh Tuan Guru.
Kejadian kedua berlaku terhadap Presiden PAS, Tuan Guru Haji
Abdul Hadi Awang. Suatu ketika di tengah-tengah kehangatan kempen pilihan raya
umum lalu, beliau dijemput merasmikan pembukaan markas PAS di sebuah kampung di
Pantai Barat. Beliau sudah pun dimaklumkan bahawa majoriti penduduk kampung itu
adalah berbangsa Cina. Cuma ada tiga orang berbangsa Melayu di kampung
berkenaan dan ketiga-tiga mereka adalah anggota polis yang bertugas di situ.
Kampung itu turut didiami sebilangan penduduk berbangsa India.
Golongan bukan Melayu dan bukan Islam ini berkeras mahu
mendirikan markas PAS, terutama bagi menzahirkan sokongan mereka terhadap parti
itu dalam pilihan raya lalu. Apa yang menarik, sebaik selesai Presiden PAS itu
menyampaikan ucapannya di majlis itu, beliau didatangi seorang lelaki berbangsa
India yang terus memeluknya erat.
Menurut keterangannya selepas itu kepada pemimpin PAS
lain yang turut menyertai rombongan Presiden PAS itu, pakcik itu mengatakan
perasaannya sangat tersentuh dengan ucapan bernas dan tulus ikhlas oleh Tuan
Guru.
Pakcik berbangsa India itu malah dikatakan menyebut,
“inilah pemimpin yang saya yakini dapat menyelamatkan kami di dunia dan
akhirat”. Sebab itu beliau tidak mahu melepaskan peluang menyentuh batang tubuh
orang yang diyakininya dapat menjadi penyelamatnya itu.
Kejadian ketiga pula berlaku awal Julai ini. Seorang
timbalan menteri dari parti komponen Barisan Nasional (BN), yang bukan Melayu
dan bukan Islam, bertanya kepada seorang pemimpin tertinggi PAS mengenai
peperangan moral antara dua pemimpin Melayu/Islam yang sedang hangat diperkatakan
kini. Beliau melahirkan rasa malu melihat gelagat kedua-dua pemimpin itu yang saling
dedah-mendedahkan keburukan dan keaiban antara mereka, terutama berkaitan
skandal seks masing-masing.
“YB, you orang Melayu,
you orang Islam. You tak rasa malu ke tengok dua pemimpin Melayu/Islam buat macam
tu?”, tanya beliau kepada pemimpin PAS yang juga Ahli Parlimen itu. Perbualan antara
mereka dikatakan berlaku sewaktu sessi rehat satu sidang Dewan Rakyat.
“Malu, tapi mujurnya kedua-dua mereka bukan pemimpin PAS.
Seorang pemimpin Umno, seorang lagi bekas pemimpin Umno”, jawab pemimpin PAS
itu dalam bahasa politik.
Meski pun ia diucapkan secara berjenaka, kebenaran kata-kata
pemimpin PAS itu segera diakui timbalan menteri tadi. Beliau malah tidak
teragak-agak menyatakan kekagumannya terhadap PAS yang disifatkannya memiliki
para pemimpin yang sangat bersih keperibadian mereka terutama dari sudut moral.
Menurutnya, aspek itu membezakan para pemimpin PAS dengan pemimpin Melayu dari
parti-parti politik lain.
Ketiga-tiga peristiwa ini bukan semata-mata cerita
penglipurlara atau figmentasi penulis. Ia dibuktikan benar-benar berlaku dan
menjadi bahan perbualan, terutama di kalangan para pemimpin tertinggi parti
itu.
Cerita-cerita tadi dipanjangkan bukan semata-mata kerana
ia sesuatu yang menarik dan sedikit melucukan. Lebih dari itu,
kejadian-kejadian seumpama itu mampu memberikan implikasi sangat besar terhadap
sikap dan tindakan politik PAS.
Bagi para pemimpin sebuah parti yang amat sukar mendapati
berita mengenainya dilaporkan secara adil dan benar oleh media arus perdana,
kesempatan menyatakan sendiri pandangan dan sikap parti kepada pihak lain amat
dinanti-nantikan. Dalam konteks itu, ketiga-tiga peristiwa tadi boleh dianggap
suatu perkembangan yang sangat positif dan membanggakan.
Ternyata PAS yang selama ini dipandang negatif kalangan
bukan Melayu dan bukan Islam, kini sudah semakin didekati mereka. Tembok
pemisah sangat tebal antara parti itu dengan masyarakat dari kaum dan agama
lain sudah berjaya ditembusi.
Tidak syak lagi katalis utama kepada perkembangan ini
ialah pameran keperibadian yang baik oleh para pemimpin PAS. Asas dan tunjang
utama kekuatan peribadi mereka ialah dasar Islam yang dipegang parti itu. Ajaran
Islam yang dijadikan teras perjuangan PAS telah memagari para pemimpinnya dari
sebarang perbuatan yang melangkaui batasan agama.
Tidak ada pertikaian moral, tidak ada skandal seks mahu
pun tuduhan rasuah terhadap para pemimpin PAS. Ajaran Islam yang menekankan
aspek dosa dan pahala, syurga dan neraka menyebabkan meeka sentiasa teliti dan
bercermat dalam setiap tingkah laku dan tindakan, termasuk di dalam mencapai
agenda politik.
Sebab itu meski pun seluruh dunia demokrasi beriman
kepada prinsip ‘matlamat menghalalkan cara’, para pemimpin yang mengambil Islam
sebagai teras perjuangan tidak akan tergamak mencipta fitnah dan mendedahkan keaiban
musuh semata-mata untuk memenuhi kehendak politik.
Keperibadian pemimpin yang bersih dan luhur ternyata
memberikan kesan mendalam ke atas manusia, terutama kepada golongan yang sedang
tercari-cari siapakah hendak dijadikan pemimpin yang mampu membahagiakan kehidupan
mereka dunia dan akhirat.
Tidak keterlaluan dikatakan ketiga-tiga peristiwa
melibatkan pemimpin PAS dan masyarakat bukan Melayu, bukan Islam tadi adalah
perkembangan amat positif. Bukan hanya untuk parti itu secara khusus, bahkan
untuk agama Islam secara umumnya.
(Artikel ini
disiarkan akhbar Mingguan Wasilah, edisi 13-19 Julai 2008 dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment