Oleh: MOHD NASIR AWANG
MESKI PUN telah seminggu berlalu, forum kontroversi
anjuran Majlis Peguam di ibu negara Sabtu (9 Ogos) lalu masih diperkatakan
orang. Forum bertajuk “Memeluk Islam: Menjejak Semula Subashini & Shamala”
itu dikatakan dirancang untuk disarati dengan perbincangan beberapa kes
membabitkan masyarakat bukan Islam yang mendakwa teraniaya dan terbiar apabila
pasangan mereka memeluk Islam.
Turut dijadikan fokus pertikaian ialah mengenai Perkara
121 (1A) Perlembagaan Persekutuan yang secara jelas menetapkan bahawa mahkamah
sivil tidak boleh membuat sebarang keputusan membabitkan kes-kes di bawah
bidang kuasa mahkamah syariah.
Di satu pihak, wujud ketegangan memuncak apabila mereka tidak
dapat menemui rasional mengapa Majlis Peguam begitu berdegil meneruskan forum
yang sedari awal mendapat bantahan umat Islam itu. Para menteri, pemimpin
parti-parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam bersepakat
menyifatkan penganjuran forum itu adalah menghina Islam, mencabar kesabaran
umatnya serta mengganggu keharmonian antara kaum di negara ini.
Pihak penganjur pula bertegas bahawa forum itu dianjurkan
atas niat baik memperbetulkan apa yang mereka rasa sebagai suatu penganiayaan
terhadap segelintir bukan Islam. Mereka bersandarkan kepada hujah bahawa
perbincangan itu secara profesional dan akademik. Malah mereka mendakwa
tindakan itu menjadi hak dan kebebasan mereka yang dijamin Perlembagaan negara.
Pandangan mereka seakan disepakati beberapa pihak lain,
termasuk aktivis hak asasi, penganalisis isu dan pemimpin parti komponen
Barisan Nasional (BN) bukan Islam. Bagi mereka ini tidak ada salahnya Majlis
Peguam menganjurkan forum sedemikian, sebaliknya yang salah ialah tindakan
pihak pembantah yang berdemonstrasi, membuat kecoh dan menyekat perbincangan “sihat”
itu.
Suatu yang menarik perhatian saya ialah hujah mereka bagi
merasionalkan penganjuran forum itu. Kata mereka, rakyat negara ini sudah
matang dan bijak. Mereka tidak memerlukan orang lain membuat keputusan untuk
mereka tentang mana yang mereka mahu ikut dan mana yang tidak. Justeru, tidak
ada salahnya rakyat didedahkan dengan apa jua isu termasuk yang kontroversi
agar mereka bebas memilih.
Saya tidak bercadang memperincikan kembali satu persatu
apa yang menjadi bahan pertikaian. Cuma saya melihat bahawa suasana forum itu
sudah tidak kondusif, bahkan cenderung membentuk persepsi yang destruktif
terhadap Islam. Tidak ada ruang selesa bagi pihak Islam mengemukakan hujah dan
pandangan balas bagi membela agama itu. Ia seakan menyediakan platform berat sebelah
terhadap imej Islam, meski pun perkara itu dinafikan pihak penganjur.
Mereka berhujah atas hak dan kebebasan. Di situlah saya
melihat punca keseluruhan isu ini. Bahawa sebahagian masyarakat kita gagal
memahami konsep kebebasan itu sendiri. Bahawa setiap kebebasan itu ada batas
dan sempadannya, lebih-lebih lagi apabila ia berkaitan dengan agama Islam.
Semua pihak boleh cuba merasionalkan apa jua yang mereka
buat atau apa keputusan dan sikap yang mereka ambil. Contohnya pandangan
beberapa pihak tadi yang mengatakan rakyat sudah matang dan bijak. Justeru,
mereka wajar diberi kebebasan mendengar apa juga percanggahan pandangan dan
dibebaskan memilih kemudiannya.
Namun perlu diingat, Islam tidak begitu. Pertama, seorang
Islam mesti diberitahu mana baik dan mana buruk. Kedua, tidak semua perkara di
dalam Islam dipulangkan kepada kebijaksanaan manusia merasionalkan sendiri mana
yang mahu mereka ikut atau terima. Sebilangan hukum dan ketetapan Islam itu
tidak dapat dirasionalkan dengan akal.
Sebab itu Islam menetapkan mana yang mesti diambil dan
mana yang patut dijauhi. Bahkan kalimah Islam itu sendiri bererti penyerahan
diri yang membutuhi ketaatan mutlak kepada suruhan dan larangan Allah, tanpa
pertikaian.
Di sinilah saya melihat wujud percanggahan fahaman
tentang konsep kebebasan dan paksaan. Di sisi Islam, ia tidak sama dengan apa
yang difahami agama atau anutan lain.
Betul, orang selalu sebut, ‘tidak ada paksaan dalam
beragama’. Itu adalah maksud sebuah hadis Nabi Muhammad saw yang sering
dipetik, terutama oleh pejuang hak asasi dan kebebasan individu. Ada juga orang
Islam yang menyalahgunakan hadis ini untuk menjustifikasi tindakan mereka tidak
mengamalkan ajaran dan tuntutan agama.
Sebetulnya, hadis ini adalah bagi memilih agama. Seseorang
yang tidak beragama bebas memilih mana agama dikehendakinya. Berlainan halnya
apabila dia sudah menerima Islam. Beliau tidak ada kebebasan sebagaimana
sebelumnya. Dalam ertikata lain, seorang Islam tidak bebas berkata, “ikut suka
aku nak sembahyang atau tidak”, misalnya.
Seorang Islam tidak sebebas itu untuk memilih. Beliau
mesti menyempurnakan tanggungjawabnya mengenai apa ertinya dia memeluk Islam. Dia
mesti bersolat, berpuasa dan menyempurnakan tuntutan lain.
Logiknya begini. Seseorang itu ada kebebasan memilih apa
jua pekerjaan. Namun dia tidak lagi bebas berpakaian menurut sesuka hatinya
setelah diterima bekerja. Contohnya, seorang anggota polis tidak boleh berpakaian
celoreng hijau seperti tentera darat. Seorang guru pula tidak boleh berterendak
seperti nelayan apabila ke sekolah. Mudah, bukan?
Pernahkah kita dengar seorang ibu memarahi pihak sekolah
yang memaksa anaknya berpakaian seragam dengan menggunakan hujah bahawa menjadi
hak dan kebebasan anaknya untuk memilih apa juga pakaian disukainya?
Jadi, kalau dalam undang-undang dan peraturan buatan
manusia pun kebebasan individu itu ada had dan batasannya, maka mengapa cuba
dipertikaikan sesuatu yang telah ditetapkan Tuhan? Apatah lagi pertikaian itu
datangnya daripada kalangan yang berlainan agama.
Teringat saya kepada satu ungkapan dalam bahasa Inggeris
yang menyebut, “your freedom ends where
my nose begins”. Maksudnya lebih kurang ialah meski pun setiap orang ada
kebebasan, janganlah pula sampai ke dalam lubang hidung aku pun engkau nak
masuk!
(Artikel ini
disiarkan tabloid mingguan Siasah, 17-23 Ogos 2008 di kolum ‘perspektif’ dengan
tajuk sama)
No comments:
Post a Comment