Sunday, August 17, 2008

Percanggahan Zahid-Mashitah kelirukan umat Islam


“Bekas pensyarah itu agak boros, liberal dan mudah terlajak dalam memberikan pertimbangan sebelum membuat sesuatu kenyataan berkaitan hukum agama”

Oleh: Anuwa Jamalullail

AGAK-agak mana satu pandangan yang wajar diterimapakai umat Islam negara ini berkaitan keharusan meminjam untuk mengerjakan haji, sebagaimana yang menjadi pertikaian antara dua pemimpin negara minggu lalu?

Apakah penegasan dibuat Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi yang melarang umat Islam berbuat demikian yang menepati hukum syarak? Ataukah pandangan dikemukakan timbalannya, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim yang mengharuskan perbuatan itu yang sebenarnya disepakati ulama?

Sebenarnya, perbahasan mengenai harus atau tidak bagi umat Islam meminjam bagi mengerjakan haji bukan perkara yang baru ditimbulkan. Saranan agar institusi kewangan menyediakan pinjaman untuk itu telah kedengaran beberapa ketika sebelum ini. Pelbagai pihak, termasuk ilmuan Islam dan tokoh masyarakat telah memberikan pandangan masing-masing.

Isu ini bagaimana pun diperkatakan kembali minggu lalu apabila Mashitah turut mengulas saranan tersebut. Beliau berpandangan umat Islam diharuskan memohon pinjaman untuk membiayai kos menunaikan haji dengan syarat mereka berkemampuan membayar balik pinjaman dalam tempoh ditetapkan.

“Memang ada umat Islam mengambil pinjaman untuk menunaikan haji atas alasan kalau tidak pergi (haji) sekarang, mungkin bila dah tua nanti tak dapat pergi kerana kesihatan tidak mengizinkan”, katanya, sebagaimana dipetik akhbar pada 5 Ogos.

Pandangan itu bagaimana pun amat tidak disenangi oleh Zahid. Dalam satu kenyataan mengulas pendirian Mashitah itu keesokannya, Zahid menegaskan bahawa sebarang kenyataan yang mengharuskan umat Islam memohon pinjaman daripada institusi kewangan untuk membiayai kos bagi menunaikan haji adalah bercanggah dengan hukum syarak.

Katanya, seseorang yang difardhukan menunaikan haji mestilah memenuhi beberapa kelayakan, termasuk berkemampuan dari segi kewangan, sihat tubuh badan dan ada kelapangan.

“Oleh kerana faktor kemampuan tertakluk kepada sumber kewangan, maka tidak menjadi fardhu dan tidak wajib bagi seseorang itu menunaikan haji jika tidak mempunyai kemampuan kewangan”, tegasnya.

Berdasarkan penelitian dan pertimbangan itu, menurut Zahid, Majlis Fatwa Kebangsaan telah menetapkan tiada pinjaman untuk menunaikan haji boleh diberikan oleh mana-mana institusi kewangan kepada umat Islam negara ini.

“Kalau ada kalangan ulama atau mana-mana ahli politik menyatakan bank atau institusi kewangan harus memberi pinjaman, ia bercanggah dengan hukum Islam itu sendiri”, kata Zahid, dipercayai merujuk secara khusus kepada timbalannya itu.

Apa sudah jadi dengan para pemimpin kita ini? Nampak sangat kedua-dua mereka tidak saling berkonsultasi sebelum mengeluarkan kenyataan tersebut. Sedangkan, sebagai pemimpin yang sama-sama menganggotai kabinet, percanggahan kenyataan sebegitu tidak sepatutnya berlaku. Apatah lagi kedua-dua mereka adalah menteri dan timbalan di kementerian yang sama.

Tidak kira siapa pun antara mereka berdua yang mengutarakan hujah yang benar di sisi agama, percanggahan kenyataan mereka sudah cukup untuk mengeliru dan membingungkan umat Islam negara ini.

Apatah lagi apabila Mashitah tampil dengan kenyataan balasnya mempertahankan pandangan beliau itu. Beliau malah menyandarkan hujahnya kepada satu muzakarah ulama yang pernah diadakan di negara ini sebelum ini yang memutuskan demikian.

Mashitah turut menganggap percanggahan antara beliau dengan ketuanya hanya perbezaan pendapat yang diharuskan Islam. Beliau berpegang kepada hujah bahawa perbezaan pendapat di kalangan umat Islam itu satu rahmat yang membolehkan mereka membuat pilihan mana yang lebih bersesuaian untuk diterimapakai. Apatah lagi, katanya, semua pihak boleh mengemukakan ijtihad masing-masing dalam soal agama asalkan untuk kebaikan.

Senator itu mungkin betul dalam pendiriannya kali ini. Bagaimana pun, mengambilkira pendapat yang pernah dilontarkannya berkaitan hukum Islam sebelum ini, tidak semudah itu bagi umat Islam menerima apa yang beliau utarakan. Bagi sebahagian besar kita, terutama kalangan ilmuan Islam dan aktivis wanita, kenyataan Mashitah yang mengharuskan pelacuran bagi wanita yang terdesak dalam kehidupan adalah suatu yang masih dipertikai dan dikesalkan hingga kini.

Menerusi kolumnya dalam sebuah akhbar harian, 21 Jun 2005, Mashitah yang ketika itu menjadi Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri mengatakan bahawa melacur atau menjual diri dimaafkan bagi wanita jika ia terdesak dan darurat, termasuk demi memberi makan dan membesarkan anaknya.

“Perkara dilakukan dalam suasana darurat terlepas daripada hukuman biasa. Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan darurat, ia dimaafkan”, tulis Mashitah.

Kenyatan yang jelas tidak cermat dan boros berkaitan hukum agama itu mengundang reaksi tidak senang pelbagai pihak. Oleh kerana Mashitah menyandarkan hujahnya atas keadaan darurat, beberapa ulama mengemukakan penghuraian konsep darurat menurut Islam.

Mereka menukilkan pandangan beberapa ulama terkenal seperti Imam Abu Bakar al-Jasas, Imam Abu Zuhrah dan Al-Bazdawi yang menyimpulkan bahawa darurat dimaksudkan di sisi syarak itu ialah satu keadaan ditakuti atau dikhuatiri akan berlaku kemusnahan ke atas nyawa atau beberapa bahagian anggota badan atau pun masahat dharurinya (agama, nyawa, harta, akal, maruah) terancam apabila tidak memakan makanan yang haram.

Dalam kata lain, darurat menurut hukum Islam hanya dihubungkaitkan dengan soal mengambil makanan yang haram. Ia tiada langsung kaitan dengan soal menjual tubuh atau melacur.

Pandangan, atau lebih tepat disebut ‘sanggahan’ beberapa ulama terhadap ‘fatwa’ Mashitah itu ternyata tidak berdaya ditepis atau dibalas semula olehnya. Ia sekaligus membuktikan bekas pensyarah itu agak boros, liberal dan mudah terlajak dalam memberikan pertimbangan sebelum membuat sesuatu kenyataan berkaitan hukum agama.

Sifat tidak cermat itu menyebabkan timbul pertikaian apakah beliau seorang yang layak mengemukakan ijtihad? Justeru, jika dalam keadaan yang tidak menepati hakikat darurat di sisi hukum agama dulu beliau telah tergamak mengharuskan perzinaan yang dikeji agama, maka apakah ada jaminan beliau bercermat dan tidak terbabas sekali lagi dalam mengemukakan pandangannya kali ini?

Nampaknya, kerajaan yang bertanggungjawab melantiknya menganggotai kabinet perlu turut mengambil tanggungjawab melakukan sesuatu agar tokoh yang kerap mengelirukan umat Islam ini disedarkan tentang kesilapan dan keterlanjurannya.

(Artikel ini disiarkan tabloid Mingguan Wasilah, edisi 17-23 Ogos 2008 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment