“Macam kes minyak baru ni lah, elok-elok
menteri kata nak naik bulan Ogos, tahu-tahu selang dua-tiga hari je lepas tu
isytihar naik”
Oleh: Anuwa Jamalullail
DALAM keghairahan ratusan manusia berebut-rebut
mendapatkan giliran menuntut rebat di kaunter sebuah pejabat pos 14 Jun lalu,
dua rakan yang turut beratur di situ sempat berseloroh sesama mereka. Kata yang
seorang itu, “engkau pun nak berebut hari
ni juga? Orang berduit macam engkau tak kan tak boleh tunggu esok lusa ke,
minggu depan ke? Bagi lah peluang kat orang lain dulu”.
Rakannya spontan membalas, “aku bukan tak boleh tunggu, cuma bimbang tak sempat ambil rebat. Mana
lah tahu tiba giliran kita nak ambil minggu depan, kerajaan isytihar pula
batalkan bayaran rebat. Naya aku!”
Perbualan mereka itu disambut gelak ketawa pengunjung di
sekeliling mereka. Sepintas lalu perbualan mereka itu dianggap hanya suatu
gurauan. Namun bagi beberapa pengunjung yang turut beratur bersama mereka,
jawaban itu dirasakan sangat sinis.
Ada pula yang mengiyakan apa yang dikatakan hamba Allah
itu. Bahawa tidak mustahil bagi kerajaan untuk mengumumkan sesuatu pada
bila-bila masa, termasuk di atas perkara yang pada awalnya telah pun dinafikan
kerajaan sendiri.
“Macam kes
minyak baru ni lah, elok-elok menteri kata nak naik bulan Ogos, tahu-tahu
selang dua-tiga hari je lepas tu isytihar naik”, sambung seorang daripada mereka, disusuli bebelan beberapa yang lain.
Rungutan itu dipercayai merujuk kepada kenyataan Menteri
Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad, 2
Jun lalu. Dalam kenyataannya, Shahrir membayangkan kemungkinan harga petrol dan
diesel akan dinaikkan Ogos ini apabila Jawatankuasa Kabinet Menangani Inflasi
melakukan penstrukturan semula skim subsidi bahan bakar itu.
“Ia akan
berlaku... harga minyak akan naik, saya fikir mungkin dalam Ogos tahun ini
apabila sistem subsidi diberi penstrukturan semula”, katanya.
Kenyataan Shahrir itu mengukuhkan lagi kepercayaan rakyat
bahawa harga bahan bakar itu tidak mungkin dinaikkan dalam masa terdekat. Ini
kerana beberapa hari sebelum itu Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd
Najib Razak telah menafikan kemungkinan itu.
Pada 27 Mei, Najib meminta semua pihak tidak membuat
spekulasi bahawa harga minyak akan naik pada 1 Jun atau sekitarnya. Beliau
selaku Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Menangani Inflasi malah menegaskan Kabinet
memerlukan masa untuk mengkaji cadangan pelbagai pihak dalam menangani inflasi.
Kenyataan itu sudah tentu memberi keyakinan kepada rakyat
bahawa mereka tidak perlu bersedia untuk menghadapi kenaikan harga minyak dalam
masa terdekat. Amat mengejut dan mengecewakan selang hanya dua hari selepas
kenyataan Shahrir tadi, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi,
mengisytiharkan sebaliknya.
Pada sidang akhbar khas di Putrajaya 4 Jun lalu, Perdana
Menteri mengumumkan pakej penstrukturan semula subsidi bahan bakar itu. Abdullah
memaklumkan harga runcit petrol dinaikkan sebanyak 40 peratus atau 78 sen
seliter berkuatkuasa keesokannya.
Harga runcit petrol kini RM2.70 seliter berbanding RM1.92
sebelumnya. Harga runcit diesel pula dinaikkan lebih 60 peratus atau sebanyak
RM1 setiap liter, menjadikannya RM2.58 berbanding RM1.58 sebelumnya.
Rakyat merasa tertipu dengan janji dan jaminan kerajaan.
Bukan sahaja tertipu dengan kemungkinan kenaikan yang dikatakan hanya akan
berlaku Ogos nanti, malah kadar kenaikan antara 78 sen dan RM1 itu juga sangat
tinggi dan membebankan mereka.
Di masa sama, kepercayaan mereka kepada apa
yang diumum dan dilaksanakan kerajaan semakin terhakis. Bagi mereka sudah tidak ada apa yang boleh
dipegang dari kenyataan para pemimpin. Segala kemungkinan boleh berlaku, apa
jua keputusan boleh berubah sekelip mata. Hari ini mereka berkata begini, esok
mereka mungkin akan berkata sebaliknya.
Paling memalukan ialah apabila perubahan mendadak itu
turut melibatkan sesuatu dasar yang dilaksanakan kerajaan. Contohnya,
pengumuman kenaikan harga minyak itu sekaligus membatalkan dasar melarang
jualan minyak kepada kenderaan asing di stesen-stesen minyak di kawasan sempadan.
Sedangkan peraturan itu baru diperkenalkan lebih seminggu sebelumnya.
Dari satu sudut, kerajaan dilihat seolah-olah
tidak mempunyai pendirian tetap atas sesuatu dasar atau peraturan yang
diperkenalkan. Ia juga menggambarkan kerajaan seakan tidak membuat kajian
munasabah sebelum mengisytiharkan sesuatu peraturan penting.
Dalam hal ini, kita ada terlalu banyak contoh bagaimana
kenyataan dibuat para pemimpin negara mengenai sesuatu peraturan baru akhirnya
terpaksa ditarik balik atau dikaji semula. Lihat saja contohnya keputusan
Kabinet mengenai hasrat membayar gaji kakitangan awam dua kali sebulan.
Perdana Menteri ketika mengumumkannya pada 11 Jun
menganggap keputusan itu adalah bagi membantu pengurusan perbelanjaan dan
aliran tunai isi rumah berikutan kenaikan harga minyak. Untuk itu, kerajaan
memutuskan pembayaran gaji dua kali sebulan itu dilaksanakan bermula Ogos ini.
Cadangan itu bagaimana pun mendapat reaksi negatif
pelbagai pihak, khususnya kesatuan-kesatuan mewakili pelbagai sektor dalam
perkhidmatan awam. Rata-rata mereka berpendapat kaedah pembayaran gaji secara
dua ansuran itu akan membawa lebih banyak kesusahan, terutama diambil kira
masalah pemotongan bayaran pinjaman, yuran dan bil bulanan.
Kerajaan akhirnya terpaksa akur dengan reaksi tersebut.
Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S. Subramaniam menyatakan cadangan pembayaran
gaji kaedah baru itu belum dimuktamadkan. Kerajaan malah, katanya, sedia
mengkaji semula cadangan itu selepas mendapat bantahan pelbagai kesatuan
penjawat awam.
Kes serupa berlaku ke atas perisytiharan Perdana Menteri
mengenai peraturan mewajibkan seseorang yang mahu memeluk Islam memaklumkan
hasrat mereka kepada keluarga masing-masing. Menurut Perdana Menteri, peraturan
itu adalah bagi mengelakkan kontroversi dan pertelingkahan dengan keluarga
mereka, terutama apabila berlaku kematian ke atas Saudara Baru itu.
Cadangan itu juga mendapat bantahan pelbagai pihak,
terutama kalangan Saudara Baru sendiri. Kata mereka, berdasarkan pengalaman
masing-masing, peraturan itu akan menyulitkan proses pengislaman mereka.
Akhirnya pengumuman dibuat Perdana Menteri itu terpaksa ditarik balik.
Banyak lagi contoh kenyataan dan tindakan serupa yang
dapat dikemukakan. Apa yang nyata, disebabkan kekerapan berlakunya perubahan
mendadak di atas dasar dan peraturan yang diumumkan kerajaan, rakyat akhirnya
hilang keyakinan dan kepercayaan terhadap kerajaan. Soal mereka, di manakah
wibawa sebuah kerajaan jika keputusan dan jaminan pemimpinnya boleh berubah
bila-bila masa?
Gurauan sinis di pejabat pos tadi adalah satu contoh.
(Artikel ini
disiarkan akhbar Mingguan Wasilah, edisi 29 Jun – 5 julai 2008 dengan tajuk
sama)
No comments:
Post a Comment