Oleh: Mohd Nasir Awang
SEBUAH negeri di Pantai Timur April lalu mengeluarkan
arahan kepada kakitangan kerajaannya agar tidak menggunakan waktu pejabat untuk
aktiviti perniagaan. Menurut Setiausaha Kerajaan (SUK) negeri tersebut,
tindakan sebilangan kakitangan awam negeri terutama dari kalangan wanita yang
mengambil kesempatan mengadakan urusan jual beli barangan tertentu di pejabat
memberikan kesan negatif terhadap prestasi kerja mereka.
Tidak dapat dipastikan apakah arahan dibuat setelah
diadakan suatu kajian dan penyelidikan menyuluruh mengenainya. Bagaimana pun,
sebagai ketua pentadbiran negeri, SUK berkenaan merasionalkan hujah beliau
kepada sekurang-kurangnya dua fenomena yang didakwanya wujud hasil akiviti
sampingan itu.
Pertama, aktiviti itu dikatakan menjejaskan tumpuan
kerja. Kakitangan yang sibuk berniaga itu telah mengalih tumpuan mereka
daripada tugas asasi. Akibatnya, kerja yang sepatutnya dibereskan dalam masa
tertentu terpaksa memakan tempoh lebih panjang.
Mencuri masa pejabat juga dikaitkan dengan sifat tidak
amanah. Memanfaatkan pejabat kerajaan sebagai medan pertemuan untuk urusniaga
adalah perbuatan menyalah guna kemudahan awam untuk kepentingan peribadi. Itu
belum lagi diambilkira sekiranya individu terbabit turut menggunakan talian
telefon atau mesin faks milik pejabat untuk tujuan peribadinya itu.
Kedua, ada kesan langsung yang tidak diingini hasil
urusniaga sesama sendiri itu. Ia didakwa boleh menimbulkan hubungan tidak baik
atau mungkin bermasam muka antara sesama kakitangan. Hal ini terhasil terutama
apabila pihak yang membeli secara hutang gagal melunaskan hutang pada masa atau
tempoh dijanjikan.
Atau mungkin kerana pihak yang menjual gagal menepati
janji membawa produk dijual pada masa diperlukan. Ia boleh juga berlaku apabila
produk ditawarkan tidak menepati kualiti sebagaimana dijanji atau digambarkan
si penjual, menyebabkan si pembeli merasa tertipu atau tidak berbaloi dengan
bayaran dikeluarkan.
Apabila di kalangan kakitangan sesama pejabat atau
penghuni di aras sama bangunan pentadbiran kerajaan sudah ada sikap bermasam
muka dan tidak bertegur sapa disebabkan urusan peribadi, ia amat sukar dielak
daripada turut merebak kepada urusan rasmi pejabat.
Keadaan akan bertambah rumit dan merugikan sekiranya
kedua-dua pihak saling bergantung untuk menyempurnakan sesuatu urusan
dikemukakan pelanggan. Keretakan hubungan antara mereka akhirnya memangsakan
tempoh menunggu pelanggan.
Kita tidak tahu sejauh mana keadaan sebegitu benar-benar
pernah berlaku. Jika pun ada, apakah betul seperti didakwa bahawa kerajaan
negeri terbabit telah mengalami kemerosotan prestasi kerja di kalangan
kakitangannya?
Bagaimana pun, fenomena kakitangan awam melakukan kerja
sampingan untuk meraih pendapatan tambahan bukan berlaku di satu dua tempat
sahaja. Ia boleh dikatakan berlaku di seluruh negara.
Secara umum dapat disimpulkan bahawa faktor mendorong
kakitangan melakukan kerja sampingan adalah pelbagai. Ada yang melakukannya
sekadar suka-suka. Mungkin atas dorongan kawan-kawan yang beriya-iya mengajak
turut serta dalam rangkaian perniagaan itu. Sesetengah mereka diyakinkan bahawa
mereka tidak perlu melakukan apa-apa, cuma mengeluarkan modal sahaja.
Ada juga yang berniaga atas sikap mengambil hati rakan
atau menjaga persahabatan. Ada pula melihat menyertai rangkaian perniagaan itu
sebagai peluang menambah kenalan sekaligus meringankan tekanan kerja.
Sebab kedua ialah kerana ingin mewah. Duit gaji sudah
lebih dari cukup, tetapi mereka mahu lebih lagi untuk pelbagai angan-angan atau
kemewahan hidup. Sama ada rumah lebih besar, kereta lebih cantik mahu pun
selera makan lebih beraneka.
Mereka ini iri hati melihat kejayaan orang lain dalam
perniagaan. Mereka ditunjukkan gambar orang yang telah berjaya mencapai taraf ‘diamond’, ‘master’ atau sebagainya dalam hierarki perniagaan disertai. Orang
itu tersenyum di sebelah kenderaan mewah atau rumah banglo. Pendapatan mereka pula melebihi lima angka
sebulan. Siapa yang tidak tertarik, bukan?
Jika di atas sebab-sebab disebutkan tadi kakitangan yang
terlibat itu terpaksa menggunakan waktu pejabat sehingga membelakangkan tugasan
rasmi, ia sesuatu yang amat dikesalkan.
Justeru, arahan seorang SUK tadi adalah amat dialu-alukan bagi membanteras
aktiviti manusia yang mengkhianati amanah sebegini.
Namun tidak semua mereka yang berniaga di pejabat itu
sekadar untuk suka-suka atau didorong rasa ingin bermewah sebegitu. Jangan
dinafikan betapa sebilangan mereka memang didorong desakan hidup yang semakin
mencabar mutakhir ini.
Bayangkan, dengan gaji sekitar RM1,000 hingga RM1,500
sebulan, apa sangat yang dapat dilangsaikan dewasa ini? Barangkali jumlah itu
belum pun dapat memenuhi keperluan dapur dan perbelanjaan sekolah anak-anak. Bagaimana
pula dengan ansuran kenderaan, pinjaman perumahan dan lain-lain potongan
bulanan?
Untuk kategori penjawat awam sebegini, jangan dikatakan
bermewah, untuk memenuhi tuntutan asas kewangan keluarga pun mereka sering di
bawah pencapaian. Maka mereka berniaga semata-mata untuk memenuhi tuntutan
perbelanjaan keluarga.
Tidak keterlaluan jika dikatakan kakitangan awam dalam
kategori ini membentuk jumlah paling besar di kalangan mereka yang melibatkan
diri dengan perniagaan sambilan. Mereka terpaksa berbuat demikian untuk
kelangsungan hidup.
Kita tidak menafikan dua hujah utama diberikan SUK tadi
ada munasabahnya. Justeru, sebarang aktiviti yang boleh menjejaskan prestasi
kerja di sektor awam wajar ditangani. Namun, apakah menghalang merka secara
total daripada meneruskan aktiviti sampingan di pejabat suatu penyelesaian
kepada masalah mereka?
Apakah dengan tekanan kewangan yang mereka hadapi saban
bulan, mereka itu dijamin dapat memberikan tumpuan sepenuhnya kepada tugasan
masing-masing, juga satu soalan yang wajar ditanya majikan. Kita bimbang
tersilap perhitungan halangan dibuat majikan ke atas mereka itu bertukar
menjadi satu bentuk tekanan pula kepada mereka yang memang kesempitan hidup.
Tidak syak lagi, keadaan ini menuntut kerajaan memikirkan
kaedah terbaik menyelesaikan tekanan kewangan dihadapi penjawat awam, terutama
kalangan bawahan, mutakhir ini.
(Artikel ini
disiarkan majalah bulanan al-Muslimah, Bil: 205, Julai 2008 di ruangan ‘Pendapat’
dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment