Oleh: Mohd Nasir Awang
Alhamdulillah, tiada kalimah paling mudah diucapkan dan
sebenarnya paling berharga untuk mengiringi jenazah pengarah seni bebas, Mohd
Azari Shah Mohan Abdullah ke persemadian terakhirnya.
Apatah lagi kematian saudara baru itu pada 25 Mei lalu
bukan disusuli pengurusan segera pengebumiannya sepertimana dituntut Islam. Ia
tertangguh selama sebelas hari ekoran kekeliruan status agama si mati sehingga
mengundang tuntutan antara keluarganya dengan pihak berkuasa agama Islam
negeri.
Mohd Azari Shah atau nama asalnya Mohan Singh a/l Janto
Singh, 41, meninggal dunia akibat serangan jantung di rumahnya di Apartment
Harmoni, Damansara Damai, Petaling Jaya, Selangor.
Keluarganya menuntut jenazah Mohd Azari untuk ditanam
mengikut upacara agama Sikh. Namun,
Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan dan Pengarah Hospital Sungai Buloh membuat
keputusan menyimpan jenazah itu dan merujuk persoalan mengenai status agama
sebenar lelaki itu kepada Majlis Agama Islam Selangor (Mais).
Mais bertindak segera memfailkan permohonan di Mahkamah
Tinggi Syariah di Shah Alam pada hari kematian Mohd Azari untuk mendapat
pengesahan status keislamannya.
Hanya pada 6 Julai Mahkamah Tinggi Sivil Shah Alam
mengesahkan Mohan Singh sudah memeluk Islam dan membenarkan jenazahnya
dikebumikan secara Islam.
Menurut fakta didedahkan, Mohd Azari telah memeluk Islam
pada 11 Ogos 1992 di Jabatan Agama Islam Pulau Pinang, tanpa pengetahuan
keluarganya. Carian yang dibuat dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
bagaimana pun mendapati Mohd Azari tidak pernah membuat permohonan pindaan
status agama di dalam kad pengenalannya selepas itu.
Pegawai Mais yang membuat siasatan ke rumahnya menemui
beberapa fakta yang boleh mengaitkannya dengan agama Islam. Allahyarham antara
lain dikatakan menulis sekeping nota mengingatkan diri tentang beberapa ajaran
Islam.
Nota 10 perkara dalam Bahasa Inggeris itu bertajuk ‘Exercise to read everyday in the morning’. Ia dilekatkan pada pintu masuk ke biliknya.
Ia antara lain mengingatkannya kepada Allah, belajar cara
bersolat, mencari jalan ke masjid dan berdoa sebelum makan.
Antaranya, perkara nombor 6 berbunyi, “To learn to pray. Find a way to the mosque. Might get the answer there.”
Perkara nombor 7 ialah, “Remember Allah because Allah loves everyone. He forgives and loves. Allah will accept me.”
Perkara ke-8 pula, “Must
say prayers before eating”.
Kunjungan ke rumahnya disertai anggota keluarga dan
peguam keluarga Mohd Azari itu juga menjumpai al-Quran dan muqaddam serta buku
Asas Fardhu Ain. Tasbih dan kain pelikat turut ditemui.
Namun tidak semua fakta berkaitan kehidupannya selepas
memeluk Islam boleh dibanggakan. Dia
didapati pernah berkahwin dengan wanita Iban beragama Kristian pada 12
September 1997 dan dikurniakan seorang anak sebelum berpisah.
Rumah didiaminya bersama rakan berbangsa Cina itu pula
turut mempunyai patung, simbol dan gambar dewa yang dikaitkan dengan agama
Hindu serta colok.
Seorang saksi kes perbicaraan itu mengakui terkejut
apabila pada pertemuan mereka dua hari sebelum kematiannya, Mohd Azari membeli
empat tin minuman keras yang diminumnya di dalam kereta atas alasan tertekan.
Ampun Tuhan, tujuan penulis memperkatakan beberapa fakta
tidak enak berkaitan Allahyarham ini bukan semata-mata untuk mengungkit
keburukan hidupnya. Jauh sekali bermaksud mempertikaikan pegangan agamanya.
Tidak syak lagi sebagai umat Islam kita diajar untuk
menyebut kebaikan-kebaikan orang yang telah mati. Kita juga dituntut mendoakan segala yang baik
untuk rohnya. Justeru, penulis tidak bermaksud menyanggahi tuntutan itu.
Sepertimana disebut di awal tadi, keputusan mahkamah yang
berpihak kepada Islam adalah suatu yang paling berharga. Lagi pun, mati dalam
keadaan Islam adalah bertepatan dengan hasrat Allah Ta’ala (Baca Al-Baqarah
2:132 dan Ali Imran 3:102).
Namun, apa yang lebih penting dari sekadar meraikan
‘kemenangan’ kes tersebut ialah untuk kita yang masih hidup mengambil iktibar
daripadanya. Sebagai saudara Islam kita wajar merenung diri dan menanyakan
beberapa persoalan yang menyentap imej dan maruah agama dalam kes Mohd Azari
ini.
Antaranya, apakah negara kita tidak ada pihak
bertanggungjawab dalam membimbing dan memastikan perjalanan hidup saudara baru
agar bertepatan dengan ajaran agama?
Mengapa dibiarkan seorang saudara baru seolah-olah terus
hidup mengikut cara sendiri, sehinggakan soal sepenting penukaran status agama
pada kad pengenalan pun tidak diambil berat?
Perkahwinannya dengan pasangan bukan beragama Islam juga
suatu yang serius. Betul, ia tidak menjadikan seseorang Islam itu terkeluar
dari agama. Bagaimana pun, ia bukanlah pilihan terbaik, terutama bagi seorang
saudara baru yang mahu memantapkan akidah dan amalan agama barunya. Apakah tidak
ada mana-mana pihak memahamkan Allahyarham tentang letak duduk perkara itu?
Pertikaian itu boleh kita panjangkan, termasuk
perbuatannya meminum minuman keras. Boleh dipersoalkan juga mengapa beliau
memilih tinggal serumah dengan rakan bukan Islam. Itu bukan jalan terbaik
seorang saudara baru memperteguhkan kepercayaan dan amalan Islam, walau pun ia
bukan larangan mutlak.
Ringkasnya, kes Mohd Azari ini mendedahkan betapa rapuh
dan lemahnya program pemantapan akidah dan tarbiyah Islam di kalangan saudara
baru. Secara jujur, penulis sendiri tidak pasti siapa yang paling wajar
dipersalahkan atas kealpaan ini.
Namun sebagai iktibar, kita sayugia menjadikan kes
tersebut sebagai satu ‘wake up call’
ke arah memperbetulkan kepincangan dan memperbaiki kelemahan yang amat
merugikan umat ini.
(Artikel ini
disiarkan majalah bulanan Al-Muslimah, Ogos 2009 dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment